Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under december 2009

Av Emelie - 30 december 2009 14:53

  


Jag har uppdaterat det här inlägget under 2012, då jag har ändrat mina rekommendationer, och det har kommit en ny sorts kattmat sedan inlägget skrevs.


Jag rekommenderar att man ger ett foder som heter "Royal Canin Neutered Adult Maintenance" till kastrerade ungkatter. Fodret finns bara hos veterinärer. Man mäter upp en begränsad mängd morgon och kväll enligt instruktionerna på förpackningen. Fodret finns både som torrfoder och våtfoder. Det är enklast att aldrig ge katten någon annan föda än denna, men om du gärna vill ge färskfoder ibland så rekommenderar jag kokt ägg (gärna med malt äggskal), rått kycklinghjärta eller rått kött med råa ben. Väg katten en gång i veckan efter kastreringen så att du tidigt kan upptäcka och stoppa en viktuppgång. Du väger katten genom att hålla i katten och ställa dig på vågen. Sedan jämför du vikten med din egen vikt utan katt.


Fodrets kvalitet är viktigt, så jag tycker att det är bra att satsa på ett fodermärke som veterinärer använder, det borgar för kvalitet. Om sammansättningen av mineraler är fel, vilket det ofta är hos billiga foder, så kan katten få problem med urinvägar eller njurar. Se till att katten alltid har tillgång till friskt vatten, som står en bra bit ifrån matskål och toalåda. 


En sak som du som ägare enkelt kan göra för din katts hälsa är att vara noga med att begränsa kastrerade katters fodermängd och att du väljer ett kastratfoder av hög kvalitet. Kastrerade katter har annars lätt att gå upp i vikt, vilket i sin tur kan leda till en rad olika följdsjukdomar. Så om du är mån om din kisses hälsa så är du noga med fodret du ger till din katt.


(Bilden visar Beata Bebop.)
Av Emelie - 30 december 2009 13:21

"Åh nej! Dom vet inte vad dom missar, du hade så himla många bra idéer juuu! Vi får väl starta en egen tidning ;)"


Min kommentar: Tanken har faktiskt slagit mig...  

Av Emelie - 30 december 2009 13:08

Jag kan uppleva den högsta formen av välstånd, välmående och välbefinnande oavsett vad som sker i det yttre. Jag behöver inte ha ett jobb för att få pengar. Jag behöver inte ha ett jobb för att må bra. Därför väljer jag att må bra just nu!!!! Tack vare att jag har hittat Abraham-Hicks så behöver jag aldrig må riktigt dåligt igen. Se det här videoclipet så kanske ni förstår vad jag menar:

Av Emelie - 30 december 2009 11:03

Det var en man med väldigt lång erfarenhet av att göra tidningar som fick jobbet i stället.....  

Av Emelie - 29 december 2009 23:51

Södertälje katthem låter man en katt från katthemmet berätta om sin tillvaro genom en egen blogg. Flera katter har på det sättet fått nya hem. En trevligt skriven blogg, dessutom. Du som vill hjälpa ett katthem i närheten av din bostad: varför inte börja skriva en blogg om en av katthemmets katter?


Södertälje katthem har även en "vanlig blogg". När jag läser bloggen så märker jag att det här är ett katthem som har stor omsättning på katter: cirka 200 katter omplaceras därifrån varje år. En orsak kan vara att det bor så många människor i Stockholm. En annan orsak kan vara att det här katthemmet är väldigt bra på att marknadsföra sig (se bilden här nedanför) och det finns många människor som, i föreningsform, hjälps åt med allt som behöver göras i katthemmet.   

Södertälje katthem har gett ut en supersnygg kalender med kända svenska komiker och katter från katthemmet. Här Petra Mede och katten Sixten. Kanske något för andra kändisar/katthem att ta efter?


Om du funderar på att skaffa katt, så tycker jag definitivt att du ska satsa på en katthemskatt (eller två eller tre!) i första hand. Då gör du en god gärning och får en guldstjärna i himlen!

Av Emelie - 29 december 2009 22:48

  

Det kryllar inte direkt av rena och välskötta kattpensionat i närheten av Göteborg, men Göteborgs djurskyddsförening har ett som verkar väldigt bra - i alla fall att döma av bilderna på deras hemsida.

Av Emelie - 29 december 2009 22:01

Jag har ännu inte hört något om jobbet på tidningen Kattliv. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken. Får väl ringa dem i morgon om de inte ringer mig först.....  

Av Emelie - 29 december 2009 20:30

Precis en sådan skola skulle jag vilja att Lilla Lo gick på!!!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards