Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under maj 2010

Av Emelie - 31 maj 2010 22:30

Det är Elmo! Tror jag ska kalla honom spinnmaskinen i fortsättningen!

Av Emelie - 31 maj 2010 22:18

Tack så jättemycket för alla gratulationer! Det känns så kul att ni är många som läser bloggen och följer med i vad som händer! Och ett särskilt tack till Angelica med familj som bor med en fertil Jasper!  Tänk att jag har fött upp så många katter nu. Med den här kullen blir det 26. Tanken svindlar.


Nu har jag förresten fått mitt kursbevis för pawpedskursen:

   

Lisen, som i vanliga fall är så försynt, har nu blivit en riktigt pratig katt. Jag vet inte alltid vad hon vill, men hon har kommit på att hon får våtfoder oftare nu när hon har kattungar, så det säger hon till om. Ibland verkar det som att hon bara vill att jag ska sitta bredvid när hon ger di. Jag får gärna klappa henne också. Hon är väl antagligen som de flesta mammor jag känner: tycker att det är dötråkigt att bara sitta och amma ensam större delen av dagen.     

Av Emelie - 31 maj 2010 17:18

För säkerhets skull så bestämde jag mig för att väga kattungarna igen. Det visade sig att de har gått upp jättebra på bara några timmar! Och jag misstänker att jag kan ha vägt fel på Esther när hon var nyfödd, för hon väger hela 80 gram nu!


Så här såg vikterna ut alldeles nyss:


Elmo: 93

Ella: 70

Esther: 80

Emmilou: 84

Elton: 102

Elvis: 80


Alla kattungarna är pigga och äter bra, så min förhoppning är att alla ska bli friska små krabater. Emmilous päls är lite lockig på ryggen och Elton var den som pep högst vid vägningen. Jag tror inte att Ella behöver stödmatas mer, för hon äter bra. Fast om hon inte går upp så mycket så kanske jag börjar igen.


Min förhoppning är att jag ska kunna behålla en av tjejerna ur den här kullen hos fodervärd och kanske sälja en hane till avel. Men vi får se. Vi ska inte gå händelserna i förväg.  

Av Emelie - 31 maj 2010 14:44

Jag tycker att kattungarna än så länge är väldigt lika sin mamma Lisen. Jag tror att flera av kattungarna kanske kommer att likna Beata:

  

...eller Daisy:

  


Lisen har nu vräkt i sig nästan en hel förpackning med våtfoder till lunch. Hon vågade hoppa ur lådan en pytteliten stund och under den tiden passade jag på att ta bort ett av lagren i bolådan. Kattungarna pep förstås och då kom Lisen springande tillbaka! Hon fick äta inne i lådan i stället.

Av Emelie - 31 maj 2010 12:47

Egentligen vill jag inte störa kullen och mamman nu när de är nyfödda, men jag kunde ändå inte låta bli att ta följande bilder:

    

På båda bilderna ovan så är det Elmo som är närmast kameran. Den man ser ansiktet på är Elton och mellan dem ser man lite av Ellas ljusa rygg.

   

Här är snygge Elton.

   

Hela kullen. Man ser att två av katterna till höger har bredare ränder - klassisk tabby!  Man ser även Ellas gråaktiga rygg. Nu ska kissarna få vara ifred en stund.

Av Emelie - 31 maj 2010 12:25

Lisen har druckit modersmjölksersättning två gånger nu, men hon har inte lämnat bolådan. Hon vet nog instinktivt att ungarnas chans att klara sig ökar om hon ligger där hela tiden. Stackars vilda katter, de har ingen som kommer med mat till dem när de ger di! Även om det kanske inte behövs, så gav jag lilla Ella lite mjölk ur en pytteliten spruta, för säkerhets skull. Inte lätt att konkurrera med alla syskon!


Lisen morrar så fort någon annan katt kommer i närheten, så de hålller sig borta.

Av Emelie - 31 maj 2010 09:50

Jag tror faktiskt att Elton också är tabbymönstrad! Vad gäller huvudformen, så tycker jag att kattungarna ser lovande ut hittills, men det är lite svårt att avgöra ännu. Elton ser i alla fall riktigt lovande ut tycker jag. Han har också en ganska varm färg i ansiktet och tydligt mönster på kroppen. En liten avelshane, kanske?


Ni undrar förstås vad feberpäls är. Det är när katten har lite gråaktig päls på vissa ställen, och det är inte helt ovanligt. Det växer bort med tiden. Man tror att det kan ha orsakats av en infektion under dräktigheten. Nu vet jag att det är Ella som har feberpäls, så nu behöver jag inte märka henne i fortsättningen. Samma sak med Elvis, han går att känna igen på sin vita svanstipp. Och så har vi ju tabbykissarna förstås! Men vad lustigt att alla utom en blev vitfläckiga!

Av Emelie - 31 maj 2010 09:39

En av kattungarna kan redan spinna, men jag vet inte vilken! Det har jag aldrig varit med om förut! De brukar lära sig spinna när de är så där tre veckor eller så. Emmilou ser nästan ut att bli klassisk tabby. Det har jag aldrig varit med om förut, spännande! (Och jag hade inte ens tänkt på att det kunde bli det mönstret heller, men Lisens mamma är ju tabby, så hon måste vara bärare. Jaspers morfar är också tabbymönstrad.)

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8
9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards