Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under januari 2017

Av Emelie - 31 januari 2017 14:34

Jag har inte alltid älskat sköldpaddsfärgade katter. Innan jag började föda upp sibiriska katter så var nog min favoritfärg röd, och innan dess brunmönstrad, eftersommin första katt, Millan, var brunmönstrad. Sedan jag började föda upp katter så har sköldpaddsfärgade katter blivit lite av en favorit, mycket för att jag nu förstår genetiken bakom, och för att "paddor" kan se så otroligt olika ut, därför att fläckarna, som med slumpens hjälp hamnar på olika ställen på varje katt, kan ge katten helt olika utseenden. För att inte tala om hur olika de kan bli om vi blandar in vitfläck, dilution, maskning etc. Hur ser då min idealiska sköldpadda ut? Jo, den ska vara svartsköldpadda med mycket vitt i så kallat harlequinmönster. Fläckarna ska vara symmetriska och det ska finnas ungefär lika mycket svart som rött, och fläckarna ska vara ungefär lika stora. Efter mycket letande på Internet, så hittade jag den här lilla skönheten:

Visst är hon ljuvlig? Jag hittade henne på en adoptionssida för hittekatter i USA. På engelska kallas en sköldpaddsfärgad katt med vitt tri-color eller calico.

Varför är nästan alla sköldpaddsfärgade katter honor? Jo, nästan alla hankatter har könskromosomerna XY och honorna har XX. Det finns en gen som sitter på X-kromosomen som heter O-genen. Alla röda och sköldpaddsfärgade katter har den genen, för det är den som gör pälsen röd. En röd hane har en X-kromosom som kodar för röd färg. Man brukar kalla den för OY. En svart hane har ingen sån gen, och då brukar man skriva ett litet o: oY. En röd hona måste ha två könskromosomer som kodar för rött, eftersom hon har två X-kromosomer. Då brukar man skriva OO. En svart hona skriver man oo. Hur skriver man då en sköldpaddsfärgad hona? Jo, hon har både svart och röd färg, och därför skriver man Oo.

Hur kan en hane bli sköldpaddsfärgad, han har ju bara en X-kromosom? Det finns faktiskt ett väldigt litet antal sköldpaddsfärgade hanar, men i alla de fallen så är det något som har gått lite snett. Ibland kan hanen ha råkat få två X-kromosomer: XXY, och det kallas Kleinfelters syndrom. Då kan hans gener se ut så här: OoY. Denna variant är ganska ovanlig. Katten brukar då vara infertil. En annan sak som kan hända är att två foster råkar blandas samman i livmodern, så att några celler från en röd kattunge blandas samman med en kattunge som är svart och därför ger röda fläckar i pälsen. En sådan katt kallas chimär, och denna variant har visat sig vara vanligare än man tror. Det finns även människor som är chimärer, men oftast vet de inte om det själva. Slutligen kan det hända att en röd katt får svarta fläckar på grund av att det skett en mutation i en del av kattens kropp, ungefär som ett födelsemärke. 


Det finns inga kända fall, vad jag vet, där en hane har fört vidare både den röda och den svarta färgen till sina ungar, på samma sätt som hos en sköldpaddsfärgad hona, utan det brukar vara ANTINGEN rött ELLER svart som förs vidare till ungarna. 


Katten nedan heter Tamlin och är en sköldpaddsfärgad hane som troligen är en chimär. Förutom att Tamlin är en unik katt i och med att han är en sköldpaddsfärgad hane, så är han ännu mer unik i och med att hans färger är blå i kombination med rött, vilket är en genetisk omöjlighet därför att sköldpaddsfärgade honor brukar vara röd-svarta ELLER blå-creme, aldrig röd-blåa. 

     

Av Emelie - 23 januari 2017 20:13

Han älskar att bli borstad på huvudet!

Av Emelie - 19 januari 2017 14:35

Miss Emmi's Lova Lotus (från min uppfödning) smyger försiktigt ut ur transportburen och undrar var hon har hamnat. Nosar runt i sitt nya revir:

 

Lova är nyfiken på den nya miljön, medan Idefix mest är intresserad av att nosa på Lova. Ingen av katterna har parat sig innan, så allt det här är nytt och spännande: 

             

Tjusiga Hinikas Idefix, som är en framgångsrik utställningskatt importerad från Norge:

 


Idefix matte var först lite orolig för att det inte verkade bli någon parning, men igår kväll såg hon Lova rulla sig på golvet, vilket är ett mycket gott tecken. På fredag hämtar jag hem henne till fodervärden, som bor i Tuve i Göteborg. Om tre veckor ska jag åka dit och se om det finns några dräktighetstecken. Dräktighetstiden brukar vara 65 dagar.


Troligtvis blir alla kattungar samma färg och mönster som Lova (brunspotted), men det finns även en liten chans för helsvart och svartgoldenspotted i den här kullen.Jag tror och hoppas att de får kanontemperament precis som föräldrarna.


Av Emelie - 17 januari 2017 13:28

Jag har precis pratat med Idefix matte och Lovas matte om att det är dags för parning i kväll. Känns sååå spännande! Önska oss lycka till!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards