Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under oktober 2007

Av Emelie - 14 oktober 2007 18:15

En kattungeköpare har visat intresse för en kattunge från mig!!! Det är den första, så det känns roligt och speciellt. Hon står nu i kö till min första kull. En hankatt vill hon ha.


Jag har också hittat en avelshane till lilla Lisen. En hane som heter Yakov och som bor här i Göteborg. Praktiskt och bra! Men det ligger så långt fram så vi får se om han håller sig i skinnet tills dess. En del okastrerade hanar kan vara rätt jobbiga, och jag förstår dem som inte står ut så länge. Samtidigt kan jag också tänka mig att det är kul att se att ens katt får en kull efter sig!


Evora är fortfarande reserverad, men ibland kommer hon fram och vill blir klappad, och när hon vill äta något från våra tallrikar, så bryr hon sig inte om ifall vi passar på att gosa lite extra!


Själv skulle jag inte ha något emot ett par katter till, men min bror Henrik har varnat mig för att bli en galen "catlady", och H ser oroad ut så fort jag tar upp frågan, så jag försöker hålla tillbaka min längtan.....men drömma kan man alltid! 


Lilla Lo har hört så mycket om dessa katter att hon också börjat lära sig en del om uppfödning. Hon tycker att det är kul att leka med dem och se var de hittar på för bus!

Av Emelie - 8 oktober 2007 21:32

Nu bor Evora hos oss. Det har varit ett par intensiva veckor med mycket jobb och många helgaktiviteter. Evora uttalas förresten Ébora, vilket vi har mycket svårt att vänja oss vid. När Hilding först kom till Madrid trodde han att Onofre (uppfödaren) talade om ebola-viruset.  :-D Kolla förresten in hans hemsida på www.siestadream.com och min sida på www.emmis.org !


Evora var livrädd när hon först kom hem till oss. Men nu har hon börjat vänja sig så smått. De andra katterna har hon inga problem med, men oss människor är hon fortfarande lite rädd för. Uppfödaren Onofre säger att det inte varit så med Evoras syskon, så jag antar att det beror på "polygener".


Detta med polygener var förresten en term som användes flitigt när jag var på genetikkurs med Ylva Stockelberg förrförra helgen. Termen syftar på vissa saker, till exempel kattens storlek, som inte bara bestäms av en gen utan flera. Därför kan det ibland bli så att två stora katter får en liten avkomma och tvärtom. Detta är alltså lite mer komplicerat än pälsens färger osv.


Varje dag blir Evora mer och mer tuff, och nu kan hon till och med tänka sig att komma fram till oss för att bli klappad ibland. (Särskilt om vi äter något som hon skulle vilja smaka). Detta är ett stort steg framåt med tanke på att i början låg hon mest under sängen och var rädd. De andra katterna har hon förresten inga problem med, det är oss och den nya situationen som skrämmer henne. Onofre säger att hon är lite "nuts" och det stämmer nog.


Ja, så jag antar att vi är som en enda stor familj nu. Kajsa, dubbelt så stor som Evora, kallar vi "Storfräsen", medan Evora, som är dubbelt så stor som Lisen, kallas "Mellanrädden", och Lisen får heta "Lillpipen". Inte svårt att avgöra deras respektive plats i hierarkin! Ibland blir det strider när Kajsa ser sig tvungen att sätta de andra på plats. Men oftast råder en, i alla fall i våra mänskliga ögon, fullkomlig harmoni.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards