Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under maj 2013

Av Emelie - 31 maj 2013 20:41

Våra två hamstertjejer, Goldeen och Eevee:

   

Av Emelie - 31 maj 2013 11:07

Squirtle:

 

Pikachu:

 

Av Emelie - 30 maj 2013 22:54

Nu har jag sån där jobbig beslutsångest igen. Jag hade ju bestämt mig för att jag skulle behålla tre hanhamstrar från den första kullen. En av dem skulle bli kompis med Dave, vår gamla hamster, och de andra två skulle bo ihop. Sedan skulle de användas i avel med honor som jag skulle köpa utifrån. Sedan skulle resten av ungarna säljas i par. Enligt djurskyddslagen ska ju smådjur säljas i par om det inte finns särskilda skäl. Men så hade jag kontakt med en annan hamsteruppfödare som berättade att det har hänt att hamstrar som bott ihop flera månader plötsligt vid ca ett års ålder kan börja bråka och en av dem dödar den andra. Och det vill man ju verkligen inte att någon av ens hamsterköpare ska råka ut för. Så nu befinner jag mig i ett dilemma: Vilken eller vilka hamstrar ska jag behålla? Ska jag våga låta dem bo ihop? Ska jag sälja hamstrarna i par eller inte? Ja, ni fattar. Alla mina planer har ställts på ända. Hjälp! Jag känner ett ansvar för dessa små liv, och samtidigt vet jag ju att hamstrar inte är en sån big deal egentligen....

 

Av Emelie - 30 maj 2013 22:35

Jag tycker så mycket om den här filmen om en iransk kvinnlig konstnär. Se den!

http://www.ur.se/Produkter/175833-Konstnar-bakom-slojan

Av Emelie - 29 maj 2013 11:15

Igår försökte jag mig på att kolla könet på nya hamsterbebbarna, och jag kom fram till att det ser ut att vara 3 honor och 3 hanar. Lilla Lo och jag bestämde oss även för att vi är så förtjusta i hanarna i den äldre kullen, så vi ska nog behålla tre av dem (mandarinerna). Det betyder att Ditto får flytta tillsammans med en av hanarna ur den yngre kullen. Men som sagt, mycket kan ändras på vägen ännu, så dessa planer är inte skrivna i sten.

Av Emelie - 27 maj 2013 22:12

Kattungarna är redan 8 veckor gamla och idag var det dags för den första vaccinationen. Veterinär Anna på Husdjurshälsan var proffsig och vänlig som vanligt och hon höll kattungarna i famnen samtidigt som hon gav sprutorna, vilket gjorde att de knappt märkte någonting alls. Det känns bra att jag nu kan börja längta efter lilla Helga, som ska flytta hem till oss, och att jag efter mycket funderande har kommit fram till att hennes färg verkligen är svartsmoke. Jag är också glad att alla de andra kissarna kommer till bra hem, och att Hilma ska få en kull hemma hos fodervärden. Vi försökte oss på att ta några bilder:

Hilma:

 

Henrik:

   

Hilding:

 

Helga:

   

Av Emelie - 27 maj 2013 09:03

Dessa två söta hamsterkillar är fortfarande otingade. De har fått sina namn efter Pokémonfigurer. Den med grått streck heter Ditto och den med orange streck heter Pikachu. De kan flytta tillsammans när de är runt 5 veckor.

     

Här nedan är alla hamsterkillarna i Kanto-kullen. Vi ska behålla Nidoran och Squirtle.

   

Jag har även tittat på de nyfödda hamsterungarna, och där är det bara 6 stycken kvar. Troligen hade någon av dem en svaghet som gjorde att den inte kunde överleva. Av dem som är kvar så är två helt klart sapphire. De andra är svårare att se, men jag gissar att en är mandarin, en sapphire pearl och två mandarin pearl. Könen kommer jag att kunna se om några dagar.



Av Emelie - 26 maj 2013 16:36

Sitter pa flügplatsen i München och väntar pa flüget hem. Vi har haft en trevlig minisemester Hilding och jag (min man alltsa, inte katten Hilding), men nu längtar vi hem till Lilla Lo och alla djuren. Jag funderar mücket pa den nüa hamsterkullen och om jag ska behalla ett par hamstrar fran den kullen ocksa. Samtidigt vill vi inte ha alltför manga djur hemma heller. Snart aker Hilding till Stockholm och ska ta med sig ett par hamstrar hem. Spännande!


Och sa är jag glad att vi kan göra som vi tänkt med kattungarna ocksa. Förhoppningsvis kan vi skriva tingningsavtal redan pa lördag. Och att fa hem Helga är nat som vi alla längtar efter.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards