Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under december 2014

Av Emelie - 31 december 2014 21:58

Om jag hade de ekonomiska möjligheterna så skulle jag vilja starta Göteborgs första kattcafe' där jag skulle anställa kombinerade cafe'biträden och djurskötare. Där skulle jag ha som ett mål att skapa en lugn och trevlig miljö för stressade storstadsbor. Ett annat mål skulle vara att höja kattens status i samhället. Ett tredje mål skulle vara att vara att skapa ett av Sveriges första "conscious business". Det vore ascoolt. Gott nytt år!

Av Emelie - 30 december 2014 14:39

       

Av Emelie - 29 december 2014 13:05

Hej Emelie!

Det går bra här hemma med Julian och Caelyn. Båda ligger just nu och sover gott i klösträdet.

När vi kom hem igår hoppade Julian direkt ur transportburen och nosade oblygt runt flera varv i lägenheten innan han började skutta runt och leka med sina leksaker. En tuff och trygg katt! Caelyn däremot hoppade direkt upp och gömde sig på skoskåpet. Hon fräste och morrade åt vad hon trodde var en annan katt, men det var sig själv hon såg i vår helfigusspegel, haha! J Så det tog någon halvtimme innan hon vågade sig ner och nosa runt hon också. Nu känns båda trygga här, Caelyn är fortfarande lite försiktig och blyg, men hon har hittat sin trygga plats i toppen på klösträdet.


Båda äter och dricker, Julian likt en hund äter allt han kommer över. Jag tappade ett chips och en bit paprika på golvet igår, dom slukade han innan jag hunnit ta upp dom, så där blir det att hålla lite koll. J Caelyn tuggade gärna på mina gröna växter och mitt olivträd. Jag vet inte vad det är för sorts växter jag har och om dom kan vara giftiga eller inte så jag bar in dom i sovrummet där katterna inte får vara i dagsläget. Jag tänkte åka och köpa lite kattgräs till Caelyn då hon verkar gilla att tugga på grönt.


Caelyn är inte överbekyddande mot Julian, snarare tvärtom, när han blir för jobbig och hon vill vara ifred morrar hon åt honom. Men ibland får han komma till henne och snutta och bli tvättad. Caelyn har väckt mig ett gäng gånger inatt med sina löpskrik, lite som att ha småbarn hemma. J Men hon har hållit sig ganska lugn ändå.  Vi har ett litet fågelbord utanför fönstret i köket, där har Caelyn spenderat hela förmiddagen med att spana på fåglar.

 

Julian gillar fönsterbädden vi satt upp i vardagsrummet, spännande att spana ut genom fönstret!


Jag har försökt vänja honomvid sele, men det var inte alls populärt, så det får bli några korta stunder inomhus till att börja med. Båda har nu gått på lådan, jag var lite orolig då Julian inte gick någon gång alls igår (vad jag vet) med nu idag har han gjort två besök. Klösträdet är också ett favoritställe att leka på och att sova på. Annars är Julian en mycket lekfull, härlig och nyfiken katt, han följer mig vart jag än går. Badkaret, handfatet och att leka med vatten är en annan favorit, det bådar ju gott inför duschning av honom om det skulle behövas pga allergin! Idag kommer också Sebastian hem och får hälsa på våra små. Ha det gott så länge! / S

 

       


Av Emelie - 25 december 2014 12:36

Hurra! Idag har alla tre kattungarna ätit våtfoder för första gången och igår åt de kokt ägg med god aptit! Jag har ännu inte sett någon äta torrfoder, modersmjölksersättning eller uppblött torrfoder, men det kommer. De har även blivit duktiga på att gå på sandlådan. Trots att de är så stora så försöker La Minelle fortfarande bära in dem till sovrummet ibland, haha.

Jag är också glad för att jag har hittat tre fina familjer till K-kullen som snart ska skriva tingningsavtal, och Kajsa blir fodervärdskatt eftersom hon har A-blod. Tyvärr är hon även PK-bärare, men det är bara att testa hanen innan parning så att hon paras med en icke-bärare, så det är helt okej ändå.

       

Av Emelie - 23 december 2014 12:26

Den här fina bilden fick jag av Iggys matte. Han har blivit så stor och fin och kallas numera Sigge. Jag kallar hans färg för bimetallic, men det är ingen officiell färg.

Av Emelie - 21 december 2014 18:52

"Hej Emelie!
Här kommer en liten uppdatering om Luna.

Hon har anpassat sig bra och hennes favoritplats har blivit soffan i vardagsrummet. Hon kommer dock och lägger sig i sängen på natten, hon gillar att vara med. Viljestark är hon också ;) där hon är ska alla andra vara och är man inte det så hör man henne jama tills man kommer dit!
Hon äter bra också men är inte alls ett matvrak som vi förväntade oss. =) Hon åt dock ingenting första dagen så vi testade att ge henne Orijen Cat & Kitten och det fick henne att börja äta igen. Hon har inte fått någon blötmat än, vi tänkte att vi kan vänta med det till julafton så har hon vant sig bättre vid torrfodret.

Skickar med lite bilder också!
Kram A och P"

Av Emelie - 21 december 2014 17:26

Jättehärligt med så många trevliga djurvänner på en och samma helg! Nu är det bara för er som vill tinga katt att höra av er så ska jag försöka fatta mitt beslut om vilka som får tinga/bli fodervärdar så snart som möjligt!


Huvudpersonerna trivdes bra med uppmärksamheten:


Charmtrollet Kastor:

     

Snyggingen Kevin:

         

Kajsa Kavat:

       

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards