Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under mars 2016

Av Emelie - 31 mars 2016 12:09

Kullen:

         

Neo:

   

Neko:

   

Nicobella:

   

Nella:

   

Nemi:

   

Förlossningen gick väldigt smidigt, Kajsa hade lätt att föda och hon är en jätteduktig mamma. Väääldigt pratsam var hon också under hela förlossningen. Ungarna hade bra vikter allihop, och äter och dricker som de ska, verkar väldigt livskraftiga. Fodervärden K var helt fantastisk också. Tack K! Känns så skönt att allt gick så bra!


Jag kommer att behålla en hona hos fodervärd, just nu är Nemi min favorit, då hon är störst och har mest lovande huvudform. Min första kull med sköldpaddsfärgade honor! Känns jättekul!   


Jo förresten, måste jag berätta om bakgrunden till kattungarnas namn. Neo är namnet på huvudpersonen i filmen Matrix, Neko betyder katt på Japanska, Nicobella var min dotters favoritgosedjur när hon var bara ett år. Tyvärr tappades den bort sen. Nella är namnet på Lilla Los kompis som är fodervärd till Lova och Nemi är en seriefigur.

Av Emelie - 31 mars 2016 10:36

Fem friska och fina kattungar är födda, tre honor och två hanar!

In order of appearance:

Neo Natural, brunmönstrad hane
Neko Novello, brunmönstrad hane
Nicobella Nymph, svartsköldpadd-vit hona
Nella Nominated, svartsköldpadd-vit hona
Nemi Numinous, svartsköldpaddsmöntrad-vit hona

Av Emelie - 29 mars 2016 13:05

Nu är det bara en tidsfråga innan kattungarna föds! Vi längtar jättemycket, men allra mest längtar nog fodervärdsfamiljen!

Av Emelie - 28 mars 2016 23:07

Jag hittade ett bra inlägg som jag skrivit här på bloggen tidigare som handlar om vilka kattraser man som kattköpare ska undvika på grund av hälsorisker eller moraliska tveksamheter. Klicka här för att läsa!

Av Emelie - 28 mars 2016 22:56

Följande lista har jag hittat bland filerna i Facebookgruppen Sibirisk katt. Det är det närmaste en komplett växtlista jag har lyckats hitta. Innan du skaffar katt, kolla så att inte dessa växter finns hemma. Var extra försiktig med jul- och påskblommor, som kan vara mycket giftiga för katter.


Svenskt namn: Står först. Latiskt namn: Står inom (  ). Annan info: Står sist i raden. T = Trädgårdsväxt. J = Kan finnas i julgrupper eller är en julväxt.

Krukväxter:

Giftiga

Allamanda (Allamanda cathartica)

Alocasia (Alocasia) Tillhör Kallafamiljen 

Benved (Euonymus europaeus) T J

Brunfelsia (Brunfelsia pauciflora)

Bägarranka (Dipladenia -  Mandevilla) T

Julros (Helleborus nigra) T J

Julstjärna (Euphorbia pulcherrima) J

Kattsvans (Acalypha hispida) T

Klänglilja (Gloriosa superba) Även giftig för människor. Mycket giftig!!! T

Kottepalm (Cycadophytina) (Cycas revolutaMycket giftig!!!

Kristi törnekrona (Euphorbia milii) J

Kroton (Croton) J

Liljeväxter (Lilium och Hemerocallis) T J

Mönjeliljesläktet (Clivia) J

Oleander (Nerium Oleander) Gäller även trädgårdsväxter. Även giftiga för människor. Mycket giftig!!! T

Praktbrowallia (Browallia speciosa) T

Rosensköna (Catharanthus) T

Silverkalla (Aglaonema commutatum)

Skärmliljesläktet (Haemanthus)

Spansk peppar (Capsicum) Även bären på plantan. T

Sparrissläktet (Asparagus) Gäller främst bären. T

Yuccapalm (Yucca) J

Änglatrumpet (Brugmansia) Finns många växter som liknar denna. Vissa är även giftiga för människor. T

Ökenros (Adenium)

Ökenstjärna (Pachypodium lamerei)


Mindre giftiga

Amaryllis (Hippeastrum) J

Azalea (Rhododendron) Finns flera olika sorter. T J

Cyklamen (Cyclamen persicum) J

Hortensia (Hydrangea macrophylla) T

Korallbär (Solanum pseudocapsicum) T

Murgröna (Hedera helix) T J


Irriterande växtsaft

Flitiga lisa (Impatiens walleriana) T

Fredskalla (Spathiphyllum wallisii) J

Gullranka (Epipremnum aureum)

Julstjärna (Euphorbia pulcherrima) J

Kristi törnekrona (Euphorbia milii) J

Kroton (Croton)

Murgröna (Hedera helix) T J

Prickblad (Dieffenbachia seguine) T J

Rosenkalla (Anthurium) Finns många olika men alla har samma första latinska namn. J


Mindre lämpliga

Kantdracena (Dracena marginata) J

Flasklilja (Beaucarnea recurvata) J


SNITTBLOMMOR

Giftiga

Liljor (Lilium och Hemerocallis) T J

Ginst (Genista) T

Liljekonvalj (Convallaria majalis) Även giftiga för människor. T

Pingstlilja (Narcissus poëticus) T

Påsklilja (Narcissus) T


Mindre giftiga

Amaryllis (Hippeastrum) J

Anemon (Anemone) Finns många olika växter i denna familjen. T

Hyacint (Hyacinthus orientalis) T J

Iris (Iris) Finns många olika men alla har samma första latinska namn. T

Mistel (Viscum album) J

Vallmo (Papaver) Finns många olika men alla har samma första latinska namn. T


Irriterande växtsaft

Kalla  (Araceae) Finns många olika men alla har samma första latinska namn. J

Rosenkalla (Anthurium) Finns många olika men alla har samma första latinska namn. J


Länkar:

Agrias lista http://www.agria.se/katt/artikel/farliga-vaxter-for-katten


Agrias lista över giftiga julväxter http://www.agria.se/katt/artikel/giftiga-vaxter-for-katten-i-advent--och-jultid


Swecat lista http://www.swecat.com/Katt/Forgiftning


Giftinformationens bildbank på växter http://www.giftinformation.se/vaxtregister/ Här kan ni identifiera vad det är för växter ni har där hemma. Tänk på att växter kan ha andra färger.

Av Emelie - 25 mars 2016 19:43

Idag har jag, H och Lilla Lo suttit och pysslat med en för oss helt ny sak som kallas pixelhobby. Det var roligt och nu är vi sugna på mer. Så här blev våra första nyckelringar:

 

Av Emelie - 24 mars 2016 19:49

Matte Frida med Miss Emmis Indigo Infinity och hans dotter Miss Emmis Mollie Meringue.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards