Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under januari 2014

Av Emelie - 31 januari 2014 20:43

Nu har Ada plötsligt gått upp rätt mycket i vikt, så nu börjar jag tro att hon också är dräktig!   

Av Emelie - 31 januari 2014 20:30

Guldhamstrar:

Portal, Milky och Ada


Dvärghamstrar:

Nidoran, Squirtle och Dave


Katter:

La Minelle, Helga, Cornelia och Elton


Sammanlagt har vi alltså 10 husdjur!   

Av Emelie - 31 januari 2014 18:45

Min kollega Sylvia Westerholm har nyligen varit i Key West med sin sambo och besökt den kände författaren Ernest Hemingways hus. Han var under sitt liv känd för att ha många katter, och framför allt katter med polydaktyli (flera tår), även kallade skeppskatter. Han fick en vit katt, Snowball, av en sjökapten som hade extra tår, och några av katterna på Key West härstammar från denna katt.


När Sylvia var där så bodde det ca 45 katter där, alla ättlingar till Hemingways katter, och ungefär hälften hade flera tår. De gick in och ut i huset som de ville och Sylvia säger att det var ett katternas paradis där alla katter var tama, välmående och friska. En stiftelse sköter nu om stället inklusive katterna. Ganska många turister kommer dit, men man fick inte klappa eller lyfta upp katterna, troligen för att de är oroliga för att behöva betala skadestånd om någon blir riven av en katt.


Så här ser en av katterna med flera tår ut:

 

Här är en bild på kattkyrkogården (kolla alla kändisnamn som katterna har fått):

   

Fler kattbilder:

       

Sylvia med en kisse:

   

Apropå polydaktyli: Katter med polydaktyli är inte en egen ras, utan en defekt som man i USA har valt att avla på för att skapa nya raser. Att avla på en katt med polydaktyli är förbjudet enligt den svenska djurskyddslagen. Det beror på att Polydaktyli är en defekt som i vissa fall kan orsaka katten problem och man får inte avla på defekter i Sverige, vilket jag tycker är sunt. Exempel på problem som kan uppstå med polydaktyli är att klorna kan råka fastna i något så att katten skadar sig eller så kan klorna växa in i huden. Visste ni förresten att världsrekordet i antalet tår på katt innehas av katten Tiger från Kanada med 27 tår?


Om djuravel: När man avlar på djur ska man alltid ställa sig frågan om djuret man tänker avla på har någon defekt, någon sjukdom eller någon annan oönskad egenskap som kan vara ärftlig. En oönskad egenskap kan till exempel vara ett aggressivt temperament eller att djuret inte är bra på att ta hand om sina ungar. Är man osäker på om egenskapen eller sjukdomen är ärftlig så är det bättre att ta det säkra för det osäkra och avstå från att avla på djuret. Å andra sidan behöver man samtidigt vara vaksam så att man inte tar bort för många djur ur aveln om man tittar på arten eller rasen som helhet. Då kan man i stället få problem med en för liten population (en population är en grupp djur som samavlas med varandra). Om en djurpopulation blir för liten så får man förr eller senare problem med inavel, vilket kan göra djuren sjuka.



Så om det finns ett recessivt sjukdomsanlag i en djurpopulation som många av djuren bär på så behöver man fundera på hur allvarlig sjukdomen är och om man behöver ha ett hälsoprogram för att bekämpa sjukdomen. Hälsoprogrammet får inte vara utformat så att man tar bort för många djur ur aveln, men det behöver ändå fungera så att sjukdomsanlaget på lång sikt minskar. Ett exempel på ett hälsoprogram som finns för den sibiriska rasen och många andra kattraser är hälsoprogrammet mot HCM.


Avelsplaner för mina sibiriska katter: I slutet av mars kommer jag att ta med mig 6 katter till veterinären för att göra en HCM-kontroll. Om avelskatterna visar sig vara friska kommer jag att para dem därefter på nästa löp. Kattungarna föds då förhoppningsvis i maj-juni. Hoppas, hoppas att alla katterna är friska!

Av Emelie - 29 januari 2014 18:26

Just nu så gissar jag att Milky är dräktig och att Ada är skendräktig. Ada gick upp mycket i början av dräktigheten men inte så mycket senare, medan Milky har gått upp lite mer jämnt hela tiden. Jag har en hypotes om att Portal hade svårt att komma upp på hennes rygg ordentligt, eftersom Ada är så stor.....  

 

Portal: Blivande pappa?

 

Milky: blivande mamma?

 

Ada: skendräktig?


Av Emelie - 28 januari 2014 20:53

Vetenskapens världs TV-program om hur katter rör sig när inte vi människor är med! Klicka här.



Ett mycket intressant program, och en massa vackra kissar att titta på! Rekommenderas!

Av Emelie - 27 januari 2014 20:58

Just nu är det väldigt mycket hamstrar i mina tankar, och när jag då hittar ett sånt här snyggt hamsterhem så får jag såklart habegär: (Finns att köpa på Zooplus.)

 



Av Emelie - 27 januari 2014 13:35

Arabian Mau är en naturlig kattras som finns i arabländerna. Normalt skulle jag inte göra reklam för att börja föda upp en ny kattras som ännu inte är godkänd i Sverige. Orsaken är att det redan finns så många olika raser, och om man har för få kattindivider i varje ras så kommer man att få inavelsproblem förr eller senare. Men den här rasen är speciell. Rasen är inte riktigt erkänd som en raskatt ännu, i alla fall inte i Sverige, och om man importerade katter från ursprungslandet så skulle man rädda några katter från gatan samtidigt som man skulle höja statusen och livsvillkoren för dessa katter i ursprungsländerna.


Rasen är dessutom mycket vacker, och verkar ha ett eget temperament som påminner om siameser och orientaler, så av den anledningen tycker jag att det finns en poäng med att ta tillvara just denna ras egenskaper. Men att starta en ny ras kräver mycket tid, pengar och engagemang, och man bör helst vara en grupp med seriösa uppfödare som arbetar tillsammans. Man måste även tänka väldigt långsiktigt. Bäst är att redan från början kontakta SVERAK, för att få reda på allt som krävs för att få en ny ras godkänd. En sak man behöver vara medveten om när man talar om kattraser, är att det inte går att avgöra vilken ras en katt är genom att titta på generna. Det är endast stamtavlan eller, som i det här fallet, var katten har hittats, som avgör dess ras. Alla tamkatter är av samma art. Det är vi människor som har bestämt att det ska finnas olika raser, och valt individer att avla på med olika egenskaper. När det gäller "naturliga raser" som Arabian Mau, så handlar det om att katter som har haft gynnsamma egenskaper överlever och får avkomma. I ett varmt land är det till exempel en fördel att vara lång och smal, eftersom det finns mer kroppsyta att utsöndra värme på. Antagligen är det därför som denna ras ser ut som den gör.


Hur som helst, om någon är sugen, så kan ni ta kontakt med Anne!


Ni får ursäkta mina dåliga datorkunskaper, för de bästa bilderna på Annes arabian Mau är upp- och ner och jag vet inte hur man vänder dem rätt:  


 


 



Anne skriver:

 

"Hej Emelie!
Vad kul att du upmärksammade min Rugrat! 
Bilderna är från hennes "jobb" i Abu Dhabi/UAE!
I julas (2013) fick hon komma hem till Stockholm och bo hos mina föräldrar, för efter nyår flyttade vi till ett boende med katt förbud, men hon verkar trivas utmärkt i svergie även om hon dock är skeptisk till snön..
Historien med min lilla Arabian Mau började på en bensin station i abu dhabi för 2 år sedan!
En morgon påväg till jobbet stannade jag för att tanka och köpa lite vatten på en bensin station i Abu Dhabi, där bakom toaletterna låg en liten utmärglad kisse och flåsade i värmen + 55 grader ute... 
Jag såg ju att det var allvarligt så jag tog kissen till närmsta veterinär och fick hjälp, efter 3 dagar hos veterinären fick hon komma hem till oss! Veterinären sa även "by the way" den här kissen är en riktig Arabian Mau, ett prakt exemplar deesutom... ja ja tänkte jag som inte är intresserad av kattraser överhuvudtaget.. 
Kisse gjorde sig mer och mer hemmastadd hos oss och jag började fundera över hennes speciella sätt att prata.. inte mjjjauuuu utan med bas röst mauuuu.. Fick kontakt med en kvinna som intresserar sig för rasen här och hon kom för att se Rugrat: hon blev eld och lågor!! ETT PRAKT EXEMPLAR!! kul tyckte jag och vi fortsatte leva vårt lilla liv! Rugrat är mer som en hund inte en katt.. åker med till jobbet på ponny klubben varje dag.. bara ropa och hon hoppar in i bilen sen åker vi! När vi skulle flytta i december 2103 så kunde jag tyvärr inte ta med henne till nya boendet här i Abu Dhabi pga av regler i huset: INGA KATTER är välkomna! ja vad gör man... jag tog med Rugrat hem till Stockholm där hon nu bor med mina föräldrar och deras hund! Hon trivs utmärkt! Googlade på Arabian mau i svergie och hittade denna blogg! Kattrasen är en speciell ras och jag var förvånad att dom inte finns i Svergie sedan tidigare!! Så kul med lite reklam här på bloggen för denna kattras!!"


"I julas åkte jag hem för att lämna kisse hos mina föräldrar där hon bor nu, och jag åkte tillbaks hit till Abu dhabi för att fortsätta jobba, tyvärr kunde jag inte ha kvar henne här för det är katt förbud på nya stället där vi bor, därför hade jag inget val än att lämna henne hos mina föräldrar, men dock ingen fara på taket då hon trivs utmärkt hemma i stockholm hos mina föräldrar!
Så nu är jag tillbaks här i UAE och fortsätter mitt jobb och på fritiden är mycket engagerad i Feline & Friends! 
Som jag sa så finns det så otroligt mycket katter och speciellt Arabian Maus här på gatan som behöver nya hem och exportera till svergie är inget jätte projekt, behövs rabies vaccination och export intyg! Jag tog hjälp av en veterinär som gjorde alla export papers samt jag skickade henne med cargo, allt som allt kostade allt ca 4000:- sek. 
Jag vet det finns många många gatu katter hemma också, så folk i allmänhet kommer väl bli upprörda och säga: men rädda katterna hemma först! Och det är ju sant! men det jag tänker är om det skulle finnas ras katt entusiaster som är intresserade av RASEN Arabian Mau så har ju jag möjlighet att exportera eller hitta katter, detta är inget vi på Feline and friends tar betalt för utan vi jobbar ideelt och få en katt till svergie skulle i sånt fall vara till självkostnads pris för vaccination, export papper och cargo kostnad! Vi är mest intresserade av att hitta bra hem och sprida kunskapen om denna fantastiska kattras, som är mycket speciell! Här finns ju även kattras förbund och utställningar etc, även till viss del en liten avel, jag kan ju inte så mycket om sånt där, men jag har haft en från avelsförbundet här att titta på Rugrat och hon sa att hon tveklöst är en renrasig Arabian Mau, ganska lätt förrutom utseendet att avgöra då dom "pratar" på ett mycket speciellt sätt. 
Ja ja jag vet inte hur man går tillväga rasmässigt och allt det där, men finns det människor i svergie som är intresserade så är det ju super kul! 
Lägg gärna ut min email adress! 
Jag ska kolla upp några länkar till hemsidor också du kan lägga ut! mailar det senare!
/Anne"
 
Mailadressen till Anne är: annez77@hotmail.com
 
Mer info:
 
Filmen från Animal Planet igen:
 

Av Emelie - 25 januari 2014 19:56

Det finns en uppfödare i Skåne, Desiree Lennklo, som har Porlamarkens uppfödning. Jag har tyvärr aldrig träffat henne i verkligheten, men jag är imponerad av det hon skriver om avel på sin hemsida. Vettiga råd och funderingar när det gäller alla djurslag. Klicka här!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards