Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under augusti 2014

Av Emelie - 27 augusti 2014 20:10

   

Den här mörka hamstern heter Rooibos, hon är svartsköldpadda korthår, och den ljusare heter Miss Emmi's Dexter, han är normalfärgad bandad korthår. På bilden var Dexter en bebis, men nu är han stor och i helgen kommer han hem till oss för att para sig med Rooibos. Dexter kommer från min senaste kull mellan Miss Emmi's Avalon och Hamsterdam, medan Rooibos kommer från en uppfödare, Isabella Stapleton, som lagt ner sin uppfödning här i Göteborg. Även Dexters mamma Hamsterdam kommer från Isabella.


Förväntade färger på ungarna är normalfärgade, gula och creme, med eller utan bandad teckning. Alla honor kommer att registreras som sköldpaddor. Även andra färger kan komma, ifall hamstrarna är bärare av dolda recessiva färggener. Statistiskt sett blir 3/4 av ungarna korthåriga medan 1/4 blir långhåriga. Alla får namn på E. Jag har tänkt behålla både en hona och en hane från kullen tills jag vet vilka ungar det blir i den kommande kullen mellan Miss Emmi's Cindy och Ablazing Dr Who, som blir min F-kull. Cindy är silvergrå umb och Dr Who är cremegul, båda långhåriga. Förväntade färger på ungarna är normalfärgade och silvergrå med eller utan umb. Alla honor blir sköldpaddsfärgade, men det är inte säker att det kommer att synas på dem. Ev. kan det komma creme och offwhite eller andra färger också. Alla blir långhåriga. I första hand vill jag behålla hamsterindivider som har ett lugnt och fint temperament och som är viltfärgade från E- och F-kullen. Tanken är sedan att jag ska para en unge från E-kullen med en unge från F-kullen, vilket blir min G-kull.


I samband med G-kullen kommer jag att fatta ett beslut om jag vill fortsätta med hamsteruppfödningen eller inte. Om jag inte gör det så kommer jag att sälja så många ungar ur G-kullen som möjligt till registrerade uppfödare, eftersom det vore kul om mina linjer gick vidare i avel, och för att den genetiska variationen är så viktig nu när alla uppfödare är oroliga för papovaviruset. Om jag fortsätter med min avel så kommer jag att köpa in en ny hane som kommer att bo hos en fodervärd, och sedan fortsätter jag med uppfödningen i liten skala.

Av Emelie - 25 augusti 2014 17:42

Helgen den 6-7 september blir det möjlighet för den som vill hälsa på kattungar och/eller testa sin allergi att komma förbi och träffa kattungarna i I-kullen hemma hos min fodervärd. Maila mig på saga_emelie@hotmail.com om du vill komma, så får du tid och adress!

Av Emelie - 24 augusti 2014 16:02

Nu har kattungarna fått en sandlåda och en skål med kattungetorrfoder och en annan med vatten som de ska få utforska.

Sandlådan:   

Indigo:

         

Iggy:

         

Ika:

               

Av Emelie - 20 augusti 2014 16:20

Senga's Caleana Caelyn är med största sannolikhet dräktig och kattungarna beräknas födas onsdagen den 24 september! Sen kan kattungarna flytta tidigast när de är 12 veckor enligt SVERAKs regler. Caelyn mår bra och går upp i vikt. Ska bli jättespännande att se vad det blir för små sötnosar i den kullen! Alla kattungar blir antagligen brunmönstrade eller svartsilvermönstrade med eller utan vitt. Troligen blir mönstret på alla ungar tigré eller spotted, men det kan ev. dyka upp någon tabbymönstrad också. Sannolikheten att någon unge blir svart eller blå är liten, men den finns. Jag hoppas det blir en hona i kullen som jag kan behålla på foder. Båda föräldrarna är mycket fina representanter för sin ras med kraftig kropp och "vilt men snällt sibiruttryck" i ansiktet. 

Caelyn med sin uppfödare Margita:

 

   

Den blivande pappan är Sibir's Maxim:

 

Av Emelie - 16 augusti 2014 12:03

Iggy:      

Indigo:

     

Ika:

     

Av Emelie - 12 augusti 2014 19:27


Fotograf: Åke Wivänge

Av Emelie - 12 augusti 2014 07:42

Igår var vi hemma hos Caelyn för att kolla om hennes bröstvårtor hade blivit rosa, och det hade de! :) Det betyder att hon med största sannolikhet är dräktig och ungarna föds om ca 44 dagar! Jag är så glad för det och fodervärdarna verkar också förväntansfulla. Jag har haft sån tur med mina fodervärdar, alla bor nära och är lätta att samarbeta med. Så nu längtar vi efter Caelyns kattungar! Caelyns uppfödare Margita längtar nog lika mycket som jag skulle jag tro. :) Och inte nog med det. Nu har vi lånat hem Maxim på obestämd tid för att vi hoppas att det ska hjälpa La Minelle att börja löpa så att hon också hinner para sig med honom medan han ägs av mig. Jag har även erbjudit hans fodervärd A att hon kan ta över ägandet och hålla honom fertil så länge hon vill. I vanliga fall brukar jag annars kastrera mina avelshanar relativt tidigt. Men den här gången har jag gjort ett undantag eftersom Maxim har fått ganska få avkommor och eftersom A är en ansvarsfull och pålitlig person. Dessutom är Maxim en avelshane med synnerligen goda egenskaper, så jag vill gärna att han får fler ungar. Det som jag gillar mest med honom är hans kraftiga kropp och härligt vilda sibirutseende. Att sen hans temperament är som en dröm och att han varit väldigt lugn som fertil gör ju inte saken sämre! Dessutom är han resultatet av ett antal duktiga norrländska uppfödares seriösa avelsarbete, och han tillför nytt blod till aveln i västsverige. Bara bonus med andra ord!


Bilder på Maxim:

     

Maxim och La Minelle:

 


Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards