Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under mars 2011

Av Emelie - 28 mars 2011 10:02

Idag har Elton blivit HCM-testad, och hans hjärta är friskt! Det känns jättebra!   

Av Emelie - 26 mars 2011 16:43

Våren är äntligen här. Det är så skönt med sol!

Av Emelie - 24 mars 2011 14:25

Nu har jag äntligen klurat färdigt på de uppgifter som jag inte var färdig med i G3-kursen. Skönt. En del frågor var riktigt svåra, och jag kände mig rätt trög innan jag kom på svaren. Nu är mer än halva kursen klar! Mormor G frågade om jag inte kunde ha någon nytta av allt det där som jag lär mig på kursen. Och det hade ju varit trevligt om man kunde leva på det, men jag har ännu inte kommit på hur det skulle gå till, tyvärr. Är väl alldeles för begränsad i mitt tänkande eller nåt.

Av Emelie - 24 mars 2011 13:26

Detta är den mest troliga förklaringen: Under fosterutvecklingen vandrar melanocytceller från neuralröret i kattens ryggrad till hud och hårsäckar. Dessa neuralrörsceller bildar dels pigment (färg) i pälsen, dels bidrar de till ett lager med celler i innerörat. Dessa celler i innerörat gör så att katten får en normal hörsel. Den gen som skapar den vita färgen hos katt stoppar de pigmentbildande cellerna så att de inte hinner ut till huden för att bilda pigment. Det är därför som de celler som bidrar till en normal hörsel också stoppas hos vita katter, och katten kan då bli döv.


Döva katter får inte ställas ut på kattutställning, och därför måste vita katter ha ett hörselintyg för att få ställas ut. Vita kan ha antingen blåa eller gual ögon, men de kan även ha ett blått och ett gult öga, vilket kallas "odd-eyed". Både blåögda och gulögda katter kan vara antingen döva eller hörande, men det är lite vanligare att blåögda vita katter är döva än att gulögda är det. Om katten är odd-eyed så är det större risk att katten är döv på det öra som är på samma sida som det blå ögat.


Katten med vita fläckar har en annan sorts "stoppgen", som inte stoppar de färgbildande cellerna lika mycket som hos helvita katter. Det är därför som till exempel tassarna, som ligger längst ifrån neuralröret, blir vita. En del höggradigt vitfläckiga katter, som bara har färg på huvud och svans, kallas vantecknade. Sådana katter kan också ibland vara döva, även om det är ovanligare än att helvita katter är det.


Ur avelssynpunkt tycker jag att det är tveksamt om man ska bedriva avel på vita katter, då risken finns att ungarna blir döva. Själv har jag valt att inte avla på vita sibiriska katter just av den anledningen, även om jag tycker att vita katter är väldigt vackra.

     

Av Emelie - 23 mars 2011 10:19

 Så här söt är Chanel vid 9 veckor! En riktig liten goding är hon! Bilden har jag lånat från Bellinkas hemsida.  Visst blir man pussesugen?

Av Emelie - 23 mars 2011 08:54

Håller på och kämpar med Pawpeds G3-kursen. Det har gått trögt den senaste tiden, vet inte varför. Kanske för att jag varit sjuk mycket. Eller så har jag "bara" tappat gnistan. Igår var jag helt säker på att jag höll på att bli magsjuk, men det gick över. Låg i sängen hela dagen och tyckte synd om mig själv. Det är alltid mest synd om mig.   


Håller på att läsa "No Waves without the ocean" av Bert Hellinger. Den är bra. Det vore coolt att hålla workshops i familjekonstellationer, men svårt också.

Av Emelie - 21 mars 2011 22:28

Jag önskar jag var America's Next Top Model. Jag önskar jag var förvaltare på en kärngård för att bevara gamla lantraser. Med ylletröja och övertygelse i blicken. Jag önskar att jag var nyhetsfotografen som vann Årets Bild. Lika stolt. Jag önskar att jag var Bert Hellinger, som uppfann familjekonstellationerna. Lika intensiv och intuitiv som han skulle jag vilja vara, och lika respekterad. Jag önskar att jag var klarsynt som Byron Katie, som reser världen runt och förändrar liv. Jag önskar att jag var Eckhart Tolle. Mest av allt önskar jag att jag var Eckhart Tolle.

Av Emelie - 21 mars 2011 14:30

Att vara jag och över 40, det är så här:

  • Jag börjar få en massa ålderskrämpor och smärtor här och var. Varje månad överträffar PMS:en sig själv. De olika besvären verkar inte gå att göra så mycket åt, det är bara att leva med dem. H börjar också få krämpor, men det vill han inte erkänna, och han vill definitivt inte gå till doktorn.   
  • Jag orkar inte försöka bevisa för andra att jag duger längre.
  • Nackdelen med att jag inte bryr mig så mycket om hur jag ser ut är att jag inte orkar banta för att bli snyggare: för mycket ansträngning och för lite utdelning, enligt min uppfattning.
  • Jag föredrar katter framför människor. *Crazy Cat Lady-varning*.
  • Min uppfattning om trevlig gemenskap är när jag och H viker tvätt tillsammans.  
  • Lilla Lo börjar blir stor. Hon klarar så mycket själv nu. På ett sätt saknar jag när hon var en liten gullig bebis, på ett annat sätt är det en lättnad. Nu har jag inte samma tydliga uppgift längre. Så vad gör jag nu? (Är det detta som kallas 40-årskris?)
  • Jag har inte så mycket pengar som jag trodde att jag skulle ha i den här åldern. Har liksom inte prioriterat det, på gott och ont. Ångrar faktiskt lite att jag inte blev läkare. Då hade jag haft större ekonomisk frihet nu.
  • Jag vet nu att livet i den här formen inte är oändligt. Formen kommer att dö, precis som alla andras. Men själva livet har varken början eller slut.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards