Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under juli 2008

Av Emelie - 31 juli 2008 21:26

När man letar kattunge kan man inte se sig mätt på bilder, det vet jag av erfarenhet. Så här har ni några fler! Många bilder har det blivit den senaste tiden och i morgon är ungarna 8 veckor gamla: dags för vägning och avmaskning! Alla äter bra nu och alla har hittat någon favoritmat. Tonfisk och räkor är väl mest populärt. Som ni ser kan de äntligen vistas ute på balkongen, men mamma E är fortfarande lite orolig.

Av Emelie - 31 juli 2008 13:20

Här får ni en bild på Arvid när han var 5 veckor!


En kul grej som jag har kommit på: varenda gång jag gör en parning så är det första gången i historien som just dessa katteriers linjer har kombinerats. Och om jag köper avelshanen, så kommer det att bli ännu mer så, för han har en helt unik stamtavla. Jag gillar kattuppfödning för att det är så kreativt. Man får göra hemsida, skriva blogg och ta fina foton. Sedan får man göra intressanta avelskombinationer som naturen sedan skapar vackra kattungar av. Och man får vara med och utveckla rasen på lång sikt genom att välja friska, starka avelsdjur. (H. säger att jag leker Gud. Och det gör jag ju på sätt och vis.)

Av Emelie - 31 juli 2008 12:45

Idag har Lilla Lo tagit nya fina bilder! Arvid har upptäckt att hönsnätet är en jätterolig tunnel och Amanda äter med mamma och tant Lisen. Alvina och Alvin är söta som vanligt men Alvin böjer misstänksamt öronen bakåt!

Av Emelie - 31 juli 2008 00:20

Idag, eh jag menar igår, blev Algot gratulerad på namnsdagen av Arvids nya matte Madde! Och jag tog några nya bilder på trötta katter som jag vill visa! Men först vill jag bara berätta att Alvina alldeles nyss klättrade upp till mig i soffan och somnade på mitt bröst!


Ni ser på bilderna: Amanda, Algot, Tre sömntutor, Arvid samt ytterligare tre sömntutor!

Av Emelie - 30 juli 2008 20:30

Bild på hela kullen och mamma Evora samt en annan bild på Arvid och Algot som sover på min BH  :-)


Jag funderar fortfarande mycket på hankatten som jag vill köpa för att ha hos en fodervärd. Typiskt att alla vi känner antingen inte gillar katter eller superallergiska! Jag har suttit och räknat på tider för parning osv, för att hanen ska vara fertil under så kort tid som möjligt. Vissa hanar är hur lugna som helst, andra hanar ylar på nätterna och pinkar revir. Därför vill man inte att ägarna ska behöva hålla honom fertil så länge. Det beteendet verkar till viss del vara ärftligt, så man tittar på hur pappan är. Jag tror att det är bäst att ha en fertil hane i ett hem där det inte finns några andra djur, och där ägarna inte är allergiska. Katten måste vara innekatt, men får gärna gå ut i koppel.


Idag har vi nätat in balkongen ordentligt med hönsnät, så nu vågar vi äntligen släppa ut våra små guldklimpar! Det kommer att bli tomt när de flyttar....


Maila mig om du vill bli fodervärd: saga_emelie@hotmail.com.

Av Emelie - 29 juli 2008 22:03

Bild på hela kullen! Detta är det bästa jag kan åstadkomma när det gäller att få med hela kullen på en bild. Ska inte ge upp. Någon gång ska det gå att få alla att titta åt samma håll...


Nu skulle jag vilja berätta om min trevliga nya bekantskap, Guro, som ska köpa en av tjejerna i kullen. Guro har köpt en goldenhona, Podruga, från Deltas uppfödning utanför Umeå. Podruga är bara SÅÅÅ snygg, och jag måste erkänna att jag är väldigt svag för goldenfärgen! Guro har även en huskatt, Sirius, som blev Best in Show på en utställning nyligen! Hon bor i Drammen och ska snart komma hit och välja vilken av honorna hon vill ha. Båda är ju snygga, fast på lite olika sätt. Kolla in hennes blogg:

http://sjakkmatt.blogge.no/

Av Emelie - 29 juli 2008 21:29

Nu när det har varit så varmt så har katterna ofta varit i badrummet, där det är svalast. De är väldigt livliga och lekfulla och hela dagarna hittar de på en massa bus!

Av Emelie - 28 juli 2008 18:35

Kullen är 7,5 veckor och det är fortfarande hur svårt som helst att fota hela kullen samtidigt. Bara att få en enda bra bild på varje kattunge tar en del tid. På bilderna ser ni nu i alla fall (uppifrån och ner): Algot, Alvin, Alvina, Amanda och Arvid.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Juli 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards