Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under april 2008

Av Emelie - 27 april 2008 19:47

Så här ser akvariet och fiskarna ut. Inte världens bästa bilder, men ni får ett hum i alla fall. Själva akvariedesignen är inspirerad av en massa fina aquascapingbilder som jag sett på nätet. Jag flyttar fortfarande om växterna ibland när jag kommer på något som jag tror är snyggare. Räkan syns sällan till. Ibland undrar jag om den är kvar därinne.


Den minsta honan är vår äldsta hona. Hon äter mest för hon är den enda inte är rädd när de ska bli matade. De andra två honorna är ganska lika, fast en är tjockare (dräktig eller bara tjock?)


Av hanarna liknar den ena en endlers (den med dubbelsvärdstjärt) medan den andra mest liknar en vildguppy av Jamicanskt ursprung. Den har tre prickar på kroppen men ingen färg på stjärten. Tanken är att dessa fiskar ska föröka sig och få fina avkommor. Det blir min egen vildguppyvariant.


Idag har jag försökt få tag på information på nätet om skendräktighet hos katter, men jag lyckades inte bli klok på om Evora är dräktig på riktigt eller ej. Det var bara stressande att läsa så jag gav upp och bestämde mig för att fortsätta utgå ifrån att hon är dräktig tills något annat visar sig. Ska väga henne på badrumsvågen ibland och känna efter fosterrörelser. Hon är tjock mitt på magen och hon äter mycket. Rullar sig ofta på golvet, sover mycket och vill ofta gosa med mig. En del av bröstvårtorna är tydligt rosa och svullna, en del lite mindre tydligt.

Av Emelie - 26 april 2008 13:09

Idag och i morgon har Spinneriet kattutställning i Stenkullen. Vi skulle inte ställa ut, men däremot så tog vi med Lisen för att träffa Jörgen Fritiof och Anne Hahn innan utställningen för att få henne avelsgodkänd. Alla raskatter med stamtavla som börjar på RX måste bli avelsgodkända innan de kan få kattungar. Katter blir automatiskt avelsgodkända om de ställs ut med bedömningen "Excellent". Eftersom vi helst inte vill ställa ut Lisen den närmaste tiden när vi, förhoppningsvis, har kattungar, så gjorde vi så här i stället: Jag kontaktade en person i Spinneriets styrelse, som gav mig namnet på några domare som bodde i närheten av mig och en av dem föreslog att jag skulle träffa två av domarna innan utställningen. Vi betalade 150 kronor var till de två domarna, och samtidigt fick vi reda på vilka Lisens styrkor och svagheter är, för att kunna kompensera detta när vi väljer avelshane.


Lisen är inte någon "perfekt" sibirier om man bara tittar på rastypiskhet, men hon har ett underbart temperament och dessutom bidrar hon med nya linjer i sin stamtavla. Båda hennes föräldrar är importerade från Ryssland, pappan Kasian kommer ända från Krasnoyarsk!


Sibiriern är ju en ny ras, som ännu spretar åt lite olika håll. Här i Sverige jobbar vi mycket för att bredda avelsbasen, för att få en frisk och stark ras på lång sikt. Rastypiskheten tittar vi inte så mycket på ännu, utan mest på temperament och låg inavelsgrad. Dessutom jobbar vi hårt på att på sikt få bort hjärtsjukdomen HCM, så vi undviker därför vissa avelskombinationer. De flesta uppfödare ultraljudstestar sina katter innan parning, för att kolla att katterna inte har HCM. Jag tycker att det här sättet att tänka långsiktigt är väldigt sunt, men då får man också leva med att sibirier kan se lite olika ut och att alla inte följer rasstandarden perfekt. Med låg inavelsgrad får man friskare katter, men kanske inte alltid sådana som ser ut som den "idealiska" katten.


Enligt domarna idag så är Lisen mediumstor och har bra kroppsproportioner. Även om hon pep, så tyckte de att temperamentet var bra. Ögonen har det typiska sibirutseendet. Huvudformen är rund och fin. Pälsen är lång och tjock, men för mjuk. Hennes haka är vikande, nästan FÖR vikande, så jag ska välja hanar med ett lite kraftigare hakparti. Yakov passar bra!


Jag hann träffa flera andra sibiruppfödare på den korta tid jag var där också, det är ju ungefär samma folk som kommer varje gång. Kul! En av uppfödarna (från Gorabellas) berättade att katten kan vara skendräktig, så man kan inte vara säker på att det blir några ungar. I så fall börjar honan att löpa igen. Jag tycker att Evora är lite rundare mitt på magen och hela tiden tigger hon om mjukmat. Men jättetjock har hon inte blivit ännu, så säker kan man inte vara.


Vårt akvarium innehåller för närvarande 5 stycken guppy, och jag tror inte att det är några riktiga endlers, utan snarare så kallade vildguppy. Vi köpte en räka också och några växter. Känns bra med lite mer liv i akvariet! Jag är nöjd med designen också, ni ska få se den så småningom!


Av Emelie - 24 april 2008 11:11

Jo, jag kom på att jag länge tänkt visa er Yakovs pappa, snyggingen Sibericat Mischa. Kolla vilka fantastiska bilder när han promenerar i snön! Precis så ska en sibirisk katt se ut! (Tycker jag.) Bilder tagna av Roger Skoog.

Av Emelie - 24 april 2008 10:47

Nu är vi - nästan - säkra på att Evora är dräktig. Visst ser tutten rosa ut? Beräknat förlossningsdatum runt den 7 juni. Yakovs ägare är precis lika förväntansfulla som vi. I morse gissade vi hur många ungar Evora skulle få och gissningarna låg mellan 3 och 6 stycken. Men nyligen var det en sibbe som födde 10 friska ungar... Kanske lite väl många tycker till och med jag...

8-]


Annars är det ganska lugnt här hemma. Akvariet välsignades med två små endlers guppy, men hanen försvann, vi tror att en katt åt upp honom. Så nu får vi skaffa nya.... Honan verkar i alla fall växa och frodas. De flesta växterna likaså. Kanske får ni se en bild så småningom!

Av Emelie - 11 april 2008 12:28

Det känns som att det är en ny, lite vuxnare Evora som vi har fått hem. Hon äter om möjligt ännu oftare än vanligt och ibland kräks hon, vilket hon inte brukar göra. Vi fick några underbara bilder från Yackos familj. Den sista är ju obetalbar när Yacko håller tassen om Evora! De hade haft en sorts parningslek för sig när de hade vandrat fram och tillbaka i lägenheten och på nätterna kunde familjen bli väckta av allt oväsen. Men de tyckte ändå att det var riktigt trevligt att ha Evora där på besök! Hon kan vara väldigt gosig och charmig när hon lägger den sidan till. Just nu leker Evora och Lisen rymmare och fasttagare i lägenheten och mitt nya akvarium brummar lite hemtrevligt, fortfarande utan fiskar.

Av Emelie - 5 april 2008 13:52

Lisen har ingen att leka med nu när Evora är på kärlekssemester, så hon gosar lite mer med oss som kompensation. Hennes ögon börjar bli mer gröna nu, men är fortfarande lite gulaktiga samtidigt. Hon är en mycket harmonisk katt, Kajsa bråkar inte med henne, och hon gör inte så mycket väsen av sig. Det enda hon ogillar är att bli fasthållen. Då protestpiper hon.

Av Emelie - 4 april 2008 18:36

Så här söta är Yakov och Evora nu! Tänk att Evora fattade vad hon skulle göra till slut! Kanske blir det små kattungar här i sommar!

Av Emelie - 4 april 2008 12:59

Nu verkar det ha tagit skruv! Evora har tillbringat två nätter hos Yacko och vi var först oroliga att de inte visste vad de skulle göra, men nu har de parat sig och ligger tydligen omslingrade och ser kära ut! Wow! Kanske kommer min dröm att gå i uppfyllelse ändå! Om allt blir som vi hoppas så kommer det kattungar i början av juni! Vi håller tummarna....

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards