Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under januari 2012

Av Emelie - 25 januari 2012 22:06

...och jag åker till Norge i morgon...H får lämna henne hos Aram. Om första parningsdagen blir på fredag så är det bara att räkna 65 dagar framåt tills kattungarna föds! (Om allt går som vi hoppas.) Det har varit så mycket de senaste dagarna med veterinärbesök, föreläsning om konstellationer i Lysekil och jag vet inte allt. Och nu gruvar jag mig som vanligt inför att resa i morgon. Men jag vet att det blir lättare när jag väl kommer dit. Hoppas bara att jag håller mig någorlunda frisk! Hoppas också att Chanel får en ganska stor kull, för det är många som väntar och längtar efter en egen liten kattunge!

Av Emelie - 23 januari 2012 20:18

Den här filmen är ju bara SÅ intressant! Äntligen börjar jag förstå vad vi sysslar med när vi jobbar med konstellationer! Jag älskar när det så kallade "flummiga" som jag sysslar med visar sig stämma in på de senaste upptäckterna inom vetenskapen!  


Av Emelie - 23 januari 2012 10:03

 

Idag var det dags för Chanels HCM-test. Bilen som vi har haft i fem år har varit min klippa när jag åkt till veterinären med katterna, men idag hade bildörren frusit fast, så jag fick ta bussen. Medan jag väntade på att få komma in pratade jag med en kvinna vars katt hade råkat ut för en bilolycka. Kattens skador var så stora att veterinärkostnaderna gick på över 110 000 kronor. Försäkringen täcker bara 50 000 kronor. Hon berättade även att hennes katt hade vuxit upp i en familj där barnen lekte med kattungarna som dockor. De klädde på dockkläder på dem och bäddade ner dem i docksängar. Kanske något för oss uppfödare att ta efter?   Tack vare det så hade katten ett helt otroligt temperament. Man kunde till exempel gå omkring med honom hängande runt halsen. Det lustiga med honom var att han hade fötts en hel vecka senare än sina syskon och var mycket mindre än dem vid födseln. Veterinären trodde att en annan hane var pappa till honom.


Chanel tyckte inte alls om att bli HCM-testad. Hon skrek och klagade, men jag höll fast, så det gick bra ändå. Fördelen med att vara van uppfödare, antar jag. Hennes hjärta var friskt, precis som jag hade hoppats!    


Nu har jag alltså testat Chanel efter konstens alla regler: HCM, FIV/FELV och blodgruppering och allt var okej, så nu kan vi para på nästa löp!

Av Emelie - 20 januari 2012 17:14

Hmmm, jag tror vi har en katt här hemma som håller på att börja löpa. MEN, det är inte Chanel utan Lava! Förhoppningsvis så kan Lava dra igång Chanel också! Vi får hoppas att Lava inte tillhör den högljudda och revirpinkande sorten!

Av Emelie - 19 januari 2012 01:15

Idag har jag haft ont i magen och har inte alls haft någon lust att följa dieten....men jag har ändå följt den någorlunda. Tänk att bara ett litet "bakslag" kan få mig att tappa fokus så mycket....inte bra! Hoppas jag mår bättre i morgon.

Av Emelie - 17 januari 2012 15:09

Jag vill börja äta vegetarisk Omega-3, och ska kolla om den går att köpa i Sverige. I dieten The Zone rekommenderas även ett tillskott av E-vitamin, samt B-12 för vegetarianer.


Det går ganska bra med dieten hittills. Jag fortsätter med de hälsosamma recepten med sojaproteiner och grönsaker, och mår bra av det. Utmaningen är att inte se det som något tillfälligt, utan att ändra livsstil och helt enkelt äta The Zone livet ut.

Av Emelie - 17 januari 2012 10:02

Nu när alla katthemskatter har blivit tingade så vill jag gärna berätta om mina avelsplaner för de sibiriska raskatterna. Chanel ska HCM-testas på måndag, och är allt okej så parar vi på första löpet. Hon är sedan några dagar fritestad för FIV och Felv. Hon har inte löpt under hela hösten och vintern, så jag hoppas hon kommer igång nu snart när dagarna börjar bli längre. Blivande pappa till kullen är snyggingen Aram (Sesam), som är Jaspers och Alice son. Vi håller tummarna för att kattungarna både blir allergiväntliga och minst lika rastypiska som sina föräldrar. Förväntade färger på ungarna är brunmönstrade, silvermönstrade och eventuellt blåmönstrade och blåsilvermönstrade.


Båda föräldrarna är mycket trevliga katter: gosiga och trygga i sig själva, så jag hoppas att ungarna blir riktiga myskatter. Det går bra att hälsa på kattungarna från 4-5 veckors ålder och testa allergi, och det blir troligen någon gång i sommar, om allt går enligt planerna.


Jag har ingen väntelista för kattungarna, utan bland de som varit och hälsat på kullen så väljer jag ut de intressenter som jag tycker passar bäst ihop med varje kattunge och med mig som uppfödare (självklart får man ha egna önskemål också!) När vi har kommit överens så får man komma hit igen och betala tingningsavgift och skriva på ett avtal. Man får med sig "Kattmanualen" som jag skrivit. Den innehåller massor av information som kan vara bra att ha för en nybliven kattägare. Sedan får man komma och hälsa på igen och följa sin kattunge på bloggen innan det är flyttdags.

 

Av Emelie - 16 januari 2012 15:10

Helt otroligt! En dag efter Leon och Lotis blev mamma Lava också tingad! Hon flyttar också till en pensionär som har mycket tid att ge henne det hon behöver: nämligen till U, som bor på Guldheden här i Göteborg. U har tidigare haft katt och har länge längtat efter en ny katt. Hon tyckte mycket om Lavas vackra färger, och Lava kommer också att bli innekatt, vilket jag inte tror att hon kommer att ha något problem med, för hon verkar vara mätt på "utelivet". Lava kommer i början att bo hos U på prov, så att hon känner att det fungerar. Det var den bästa present som katterna kunde få! Grattis till Lava och hela Gräddkullen!   

 

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards