Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under september 2015

Av Emelie - 27 september 2015 13:26

Jag var på en fantastisk konsert med Deva Premal, Miten och Manose här i Göteborg igår. Klippet är gammalt, men ni kan få en känsla för hur det var.    


Av Emelie - 25 september 2015 12:49

Av Emelie - 24 september 2015 12:43

Nu ska jag berätta om stället där jag arbetstränar, Pick n Paint. Många har aldrig hört talas om det, så därför tänkte jag skriva om vad man kan göra där. Man kan komma dit alla dagar utom måndagar. De öppnar kl 11 på vardagar och kl 10 på helger. När man kommer dit så väljer man en vit omålad keramiksak som man vill måla, sedan får man en genomgång där vi går igenom färger och olika tekniker och sedan är det bara att börja måla. Det är lätt och roligt att måla, och man behöver inte ha någon tidigare erfarenhet. De flesta som kommer är barnfamiljer, men det är lika roligt för vuxna att måla keramiksaker, för det är ett kreativt och avslappnat sätt att umgås. Ibland har vi möhippor, företagsevent och barnkalas på Pick n Paint


Det finns hundratals olika mönster, färger och tekniker som man kan använda sig av, och även om man har varit där flera gånger så finns det alltid något nytt att upptäcka. Jag har varit där som kund en massa gånger genom åren, och jag har även tagit med mig Lilla Lo, H, mormor G, och min bror Henrik dit. Alla tyckte det var kul! På bilden ser ni några av de saker som jag och familjen har målat.

 


När Lilla Lo var liten så var Pick n Paint en av de få aktiviteter som både Lilla Lo och jag verkligen gillade båda två. Vi brukade passa på att åka dit efter skolan eller en vardag när Lilla Lo hade studiedag, för då var det lugnt och skönt därinne. Jag rekommenderar alla som kan komma iväg en vardag på dagtid att passa på då, för då brukar det vara mindre folk där. Man kan komma på drop in i mån av plats, men på kvällar och helger är det säkrast att boka i förväg. Att sitta och prata medan man målar keramik är avslappnande och för mig har det även fyllt en terapeutisk funktion. Rekommenderas!   


När man har målat färdigt så ska keramiken brännas i ugnen. 10 dagar senare får man hämta sina saker, och då har de blivit vackra och blanka och helt annorlunda, och det är så kul att se! Sedan några år tillbaka kan man även prova på glasfusing på Pick n Paint. Då kan man skapa vackra smycken eller fönsterdekorationer av glas. Det har blivit många presenter till nära och kära från mig i denna teknik genom åren.


Jag gillar verkligen att jobba på Pick n Paint, och är så glad att jag fått chansen. Tidigare har jag jobbat i många år som gymnasielärare, men när jag blev sjuk gång på gång så insåg jag att det inte skulle funka längre med läraryrket, och nu är jag alltså på Pick n Paint, och lär mig nya saker varje dag. Mina kollegor Malin och Denise är otroligt snälla och det är en dröm att få jobba med dem jämfört med hur det var på min senaste arbetsplats Humanus utbildning, som faktiskt var den värsta arbetsplats jag varit på, och det vill inte säga lite.   Tack och lov att jag aldrig behöver jobba där igen!    

Av Emelie - 22 september 2015 09:36

Vi har nu skaffat ett antal kvarmottsfällor, som finns att köpa på Anticimex hemsida. Några flygfän har fastnat i fällorna, men jag såg en igår, så de är ännu inte utrotade. Vi förvarar fortfarande all mat utom konserver i kylen och frysen. Vi har till och med börjat ställa in tallrikar och sånt i skafferiet.

La Minelles mage börjar bli rundare, så hon är helt klart dräktig. Hon äter mer också. Jag har känt små, små fosterrörelser. Vi väntar med spänning på de små kattungarna som ska födas! Jag har listorna med namnen klara!

Av Emelie - 16 september 2015 13:56

Av Emelie - 16 september 2015 13:55

Idag fick jag dekorera skyltfönstret på Pick n Paint, där jag arbetstränar, med hösttema. Det var kul!

Av Emelie - 14 september 2015 13:06

 

   


En sak som är bra med Solaris, Sol, Soft och Shalya är att de är så billiga i drift. Jag har kvar merparten av innehållet i en jättestor säck med hamsterpellets sedan jag födde upp hamstrar, och dessa funkar lika bra till mössen om man bara fyller på med några kattmatspellets någon gång ibland. Sen äter mössen matrester också, vilket ju är väldigt bra för miljön och för samvetet, för att man inte behöver slänga riktigt lika mycket mat som annars. Och hemma äter vi rätt nyttig mat också, så mössen äter som små prinsessor.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards