Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under maj 2009

Av Emelie - 31 maj 2009 21:38

Min omröstning om hur ofta man ger våtfoder har visat sig bli väldigt intressant och jämn. Det är helt klart extremt olika hur ofta man ger katter våtfoder! Förr var det ofta våtfoder av låg kvalitet från livsmedelsbutiker man köpte, men nu tycker jag att det känns som att allt fler köper kvalitetsfoder från veterinär eller djuraffär, samt att kvaliteten på maten man köper i livsmedelsbutikerna har höjts. Till exempel så ser fodret i Shebas runda små burkar mycket mer aptitlig än genomsnittsfodret. (Mina kräsna kattungar tycker också det.)


Var med och rösta, vetja!

Av Emelie - 31 maj 2009 19:21

"Om man har en katt på över 6 kg som kommer nästan varje natt och trampar mot mattes hals och bröst - då klipper man klorna minst en gång i veckan, oavsett vilken läggning man har... ;)"


Du är verkligen tapper, Sara N!   ;-D

Av Emelie - 31 maj 2009 19:19

Nu har jag lagt ut en annons om fodervärd på Blocket! Jag vet att jag kommer att få svar, men frågan är hur många seriösa svar jag får!

Av Emelie - 31 maj 2009 18:37

Nu har jag pratat med uppfödaren till min presumtiva avelshane i telefon, och jag är nu väldigt intresserad av en hane ur den kullen, särskilt är det en hane som jag har fallit för, men vi får se. Det finns väldigt många saker med honom som jag gillar. :-) Nu är det "bara" fodervärden som ska hittas.  :-)


Sara frågade:

Hur ofta ska man klippa klorna på dom förresten?


Mitt svar: Jag vet att Botvinniks matte klipper hans klor var 6:e dag. Kanske behöver man klippa så ofta för att de aldrig ska hinna bli vassa. Själv klipper jag innan parning och utställning och annars bara någon enstaka gång ibland. Beror på vilken "läggning" man har, skulle jag tro.  :-) Utekatters klor ska man inte klippa alls.

Av Emelie - 31 maj 2009 13:33

Lisen är rolig, för hon har den tjocka, fina vinterpälsen på sommaren och den tunna sommarpälsen på vintern. När hon har sin sommarpäls så ser hon ut som en liten kattunge, för hon är så smal.  ;-) Nu i sommarvärmen så går hon alltså omkring och är dräktig med sin tjocka pälskrage och fluffiga svans. Jag avundas henne inte!


Eftersom det är första gången vi har parat med en annan hane än Yakov, så ska det bli extra spännande att se hur den här kullen utvecklas. Jag tror att ungarna blir vilda och snygga! Det ska också bli jättespännande att se om någon av ungarna blir solid svart (vi räknade ju ut att sannolikheten för det var ungefär 30%). Jag kommer definitivt att försöka behålla någon unge, i första hand en hona, men annars kanske en hane, hos fodervärd. Ska ha is i magen den här gången och inte tinga bort någon unge förrän jag har sett hur den utvecklats.

Av Emelie - 31 maj 2009 10:40

Kattungarnas klor behöver verkligen klippas nu. Annars händer det lätt att man får rivsår på benen när man sitter barbent vid datorn på kvällarna (hände igår).


Clara har skaffat en lite dålig vana att bita i våra fötter. För att hon ska vänja sig av med det, så brukar jag hålla fast henne alldeles stilla en stund, tills jag märker att hon tycker att det är jobbigt. Jag släpper ner henne när hon har lugnat sig. Men då kan det ibland hända att hon ger sig på fötterna igen, så då upprepar jag samma procedur tills hon lägger av.  ;-) Clara är en otroligt lekfull katt, som behöver mycket stimulans. Hon kan hoppa jättehögt efter leksaker, så om hon fick chansen skulle hon nog bli en bra jägare. ;-)


På morgnarna vaknar jag ibland av att det galopperar omkring en massa kattungar i sängen som brottas och jagar varandra hejvilt. Inget tultande alls nu längre, utan bara full fart.   :-)

Av Emelie - 29 maj 2009 14:46

Idag har jag varit på min vän Thord Ahlenljungs disputation i automationsteknik. Han var jätteduktig, och väldigt ödmjuk. Han är verkligen inte den som skryker med sina prestationer. Och nu verkar det som att han har chans att få jobb på Chalmers. Vad kul det skulle vara att känna sig eftertraktad för sina prestationer, och att någon vill anställa en. Men det var tydligen inte mitt öde i det här livet. ;-)


Men, vid när mare eftertanke: vad skönt att inte behöva skriva på en tråkig avhandling i nåt mossigt ämne hela dagarna!  ;-)

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards