Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under oktober 2011

Av Emelie - 30 oktober 2011 21:46

Den ser ut så här:

Finns att köpa på Netonnet. Storleken är perfekt för vår bokhylla. I den finns även gott om plats för ett stort hamsterhjul, och det finns låsbara lock som passar till. Den är visserligen rätt mycket mindre än de lådor som vi har nu, men de vi har nu är å andra sidan VÄÄÄLDIGT breda. Nackdelen med de nuvarande lådorna är dels att de tar rätt mycket plats, dels att man måste ha den minsta sortens hamsterhjul eftersom de inte är så höga. Om katterna sitter på locket så kan hamstrarna ibland inte springa, för hjulet får precis plats. Fördelen är att hamstrarna har mycket plats att springa på och att det får plats tre stycken lådor under TV-möbeln i vardagsrummet. Jag har räknat ut att det maximalt får plats 7 hamsterlådor i vårt hem utan att det blir alltför trångt.   


Av Emelie - 30 oktober 2011 14:58

 


Här är en checklista som du kan gå igenom för att åtgärda de vanligaste orsakerna till att en katt kissar på fel ställen.


1. Är katten okastrerad och minst 6 månader gammal? Då kan kissandet bero på att katten markerar revir. En katt som markerar revir står upp och kissar. Problemet är lätt åtgärdat: kastrera katten omedelbart.


2. Har katten urinvägsinfektion? En katt med urinvägsinfektion kan ibland kissa på fel ställen. Ibland har den även svårt att kissa, kissar oftare, eller det kommer blod i urinen. Åk till veterinären för att kolla om katten behöver få medicin mot detta.


Om katten kissar inne trots att de första två orsakerna har uteslutits så beror kissandet troligen på någon form av stress. Då gäller det att ta reda på orsaken till stressen och försöka åtgärda den. Under tiden som utredningen pågår så rekommenderar jag att man hindrar katten från att komma åt att kissa på fel ställe. Det kan till exempel göras genom att man stänger dörren till sovrummet eller att man lägger en vaxduk över soffan. Orsakerna till stress kan vara många och varierande:


3. Hur har du det med sandlådorna? En enkel åtgärd som man kan börja med är att titta på vilken sorts toalådor och sand man använder, hur många lådor man har, och hur ofta de rensas. Ha minst en sandlåda per katt plus en extra, dvs. om man har en katt så behöver man två sandlådor, två katter kräver tre sandlådor osv. Sandlådan ska vara stor och rymlig och man ska hälla MYCKET sand i lådan, minst 5 cm. Sanden ska helst vara finkornig och mjuk för tassarna, men olika katter föredrar olika sorters sand. Prova dig fram till vilken sand din katt föredrar. Börja gärna med Ever Clean oparfymerad, som de flesta katter gillar. Ändra inte sand när du väl hittat en som funkar.


Vissa katter föredrar lådor med tak, andra gillar öppna lådor. Prova med en av varje för att se vad din katt tycker bäst om. Placeringen av lådan är också viktig. Sandlådan ska stå långt ifrån mat- och vattenskålarna, helst i ett annat rum. Om lådorna står i badrummet så måste badrumsdörren alltid stå öppen. Lådan får gärna stå lite avskilt, men katten måste även ha flyktvägar åt alla håll när den går ut ur sandlådan. Detta är särskilt viktigt om man har flera katter.


Har du en äldre katt? Äldre katter och kattungar kanske inte alltid hinner gå på lådan i tid, så se till att ha en låda på varje våning i bostaden. Placera lådorna så att även en äldre katt med stela leder kan ta sig in i lådan. Rensa sandlådorna minst en gång dagligen.


4. Är din katt understimulerad? Om din katt inte får leka så ofta med matte och husse och får vara ensam under långa perioder så kan den börja protestkissa för att visa sitt missnöje. Katten skulle kanske må bra av en kattkompis, och av att du leker en stund med den varje kväll. Om du är borta väldigt mycket behöver du kanske överväga att omplacera katten till ett nytt hem.


5. Är din katt innekatt? Vissa katter, även de som varit innekatter hela livet, kan bli stressade av att vara inne. Kanske behöver du fundera på att lära katten att gå i koppel eller bygga en inhägnad rastgård eller altan. I sista hand behöver kanske katten omplaceras till ett hem med utegångsmöjligheter.


6. Har du många katter? De flesta katter upplever långvarig stress av att bo tillsammans med flera andra katter på en liten yta, vilket kan leda till protestkissande. Det kan även skapa andra problem som virusinfektioner och konflikter bland katterna. Veterinärer rekommenderar idag att man inte ska ha fler än 6 katter tillsammans, men vissa kattindivider mår bäst som ensamkatter.


7. Har din katt utsatts för förändringar? Katter ogillar förändringar och kan bli stressade av saker som händer i deras invanda miljö. Jag hade till exempel en katt som kissade i soffan när en hund hade varit i lägenheten. Andra saker som kan vara stressande är flyttar, ommöbleringar, nya djur eller människor i familjen, förlust av ett djur eller människa, mindre tid med matte och husse, resor eller att komma till nya miljöer. Ju äldre en katt blir desto svårare brukar den ha för förändringar, men det är väldigt individuellt hur olika katter reagerar.


Om man vet att katten kommer att utsättas för den här typen av förändringsstress så kan man prova att inhandla något av följande preparat, som alla har en lugnande inverkan på katter: Feliway, Zylkéne, eller fodret Royal Canin Calm. Alla finns att köpa hos veterinären. Rådfråga veterinären om vilket medel som passar just din katt.

Av Emelie - 29 oktober 2011 16:42

Jag och Lilla Lo börjar nu tro att Peach är dräktig. Vi tycker att hon är lugnare än vanligt. Om så är fallet så kommer hamsterungarna att födas om bara ett par veckor, för hamstrar har så kort dräktighetstid! Jag hoppas! Fast jag måste bestämma mig om jag ska ta ut Yoshi ur boet innan förlossningen, för annars kan det tydligen födas en ny kull direkt efter den första. Samtidigt tror vi båda att Yoshi skulle bli en väldigt bra pappa. Han bygger bo och putsar Peach en massa, så det vore synd om han inte fick vara med.


På forumet Dvärghamster i fokus, så skriver nästan alla att dvärghamstrar SKA vara i par "för det står i lagen". På en fransk sida skriver de däremot att dvärghamstrar absolut INTE ska vara i par, för att de bråkar. Förvirrande, eller hur? Jag tror i alla fall inte att dvärghamstrar mår dåligt av att bo ensamma. Det faktum att det faktiskt ibland händer att dvärghamstrar biter ihjäl varandra visar, tycker jag, att de kanske inte alltid är så sociala. Jag funderar på att låta mina köpare välja om de vill köpa en eller två, men jag ska berätta om för- och nackdelar med båda alternativen.

 

Av Emelie - 29 oktober 2011 01:58


Den här blandningen är ett enkelt och bekvämt sätt att ge din dvärghamster all näring den behöver i rätt proportioner. Hamstern får använda sina tänder ordentligt också. Fodret utgörs av pellets, som är perfekt sammasatta för att ge hamstern en balanserad näring.


Komplettera gärna dieten med små mängder grönsaker och kött eller ägg.



Miss Emmi's hamsterblandning

Blanda väl och förvara i tättslutande burk eller påse:


Ett paket Oxbow Healthy Handfuls hamsterfoder (908 gram).


Ett paket Versele-Laga Hamster Complete hamsterfoder, (500 gram).



 

Av Emelie - 28 oktober 2011 22:01

Den här skönhetsmissen heter Diana och är svart-vit bicolor. Dvs ungefär hälften av hennes päls är färgad och resten är vit. Diana är den första katt jag sett som haft så lite vitt och samtidigt varit odd-eyed, dvs olika färger på ögonen. Snyggt, tycker jag! Diana och många andra fina missar finns tillgängliga för adoption genom Kattkommando Syd. Gör en god gärning redan idag och adoptera en kisse som får dig att må bättre till kropp och själ. (Ja, det är vetenskapligt bevisat att husdjur får oss att må bättre.)  

 
Av Emelie - 28 oktober 2011 21:29

Kommer ni ihåg Adelle, som jag har varit försäkringsfadder åt i två år? Nu har hon fått ett permanent hem! Jag läste just på Kattkommando syds hemsida att hennes stödmatte har bestämt sig för att hon inte kan skiljas från Adelle, och det kan jag förstå, så vacker som hon är! En riktig sötnos.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards