Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under juli 2013

Av Emelie - 30 juli 2013 21:41

Min uppfödarkompis Margita som har Senga's uppfödning utanför Kungälv, söker en fodervärd till sin fina sibiriska honkatt Caelyn. Att vara fodervärd innebär att man betalar för kattens mat och sand och att katten får kattungar som man tar hand om. Detta mot att man inte behöver betala något för katten. När kullen har flyttat så blir man själv ägare till katten. Gillar man kattungar och vill prova på hur det är att vara uppfödare men utan att ha hela ansvaret, så är det här en fantastisk chans! Maila Margita om du är intresserad! margita.andersson@gmail.com

 



Av Emelie - 30 juli 2013 14:50

Idag när jag kom hem från jobbet så kom jag plötsligt ihåg att det var idag som Milkys ungar skulle födas. Jag lade ner ett salladsblad och en liten skål med keso och när Milky reste sig på bakbenen så såg jag en hel hög med hamsterbebisar som låg där under henne!   Hon verkade helt cool, ungefär som att det var inget konstigt med det. Just nu så försöker jag tvinga mig själv att hålla mig borta så att hon inte ska bli störd. Håller tummarna för att hon ska känna sig trygg och att allt ska kännas bra för henne. Helst av allt skulle jag förstås vilja titta mer på bebisarna, men det får jag inte förrän de har blivit större. Duktiga, duktiga Milky!!!

 

Av Emelie - 28 juli 2013 21:34

Nu är det klart: Elton bodde hos min blivande fodervärd i tre dagar och det fungerade jättebra: ingen allergi! Så nästa steg är nu att den hane som jag är mest intresserad av ska PK-testas, och är han fri från anlaget så ska jag tinga honom. Jag är sååå glad!  Berättar vilken hane det blir när jag vet!    

Av Emelie - 28 juli 2013 21:14

Jag älskar det här coola tyget från Marimekko, ja jag älskar nog nästan allting som det företaget säljer. Önskar bara att jag hade mer pengar att shoppa för!

 

Av Emelie - 27 juli 2013 16:45

Den här informationen kommer de som köper guldhamster av mig att få med sig hem:


Hamsterskötsel

Detta behöver du skaffa till din hamster: En rymlig bur eller terrarium eller plastlåda, Toa-lätt eller träspån, sandlåda och sand, vattenflaska med vatten som du byter dagligen, en matskål, ett hamsterhus, ett motionshjul, pellets av hög kvalitet (se nedan). Köp INTE saltsten eller syntetisk hamstervadd!


Hamstrar ska inte vara i för höga burar, då de lätt kan ramla ner och skada sig. De flesta burar, hamsterhus och springhjul i djuraffärerna är för små för en guldhamster. Som guldhamsterhem rekommenderar jag lådan ”Samla 130 liter” från IKEA, som kostar 149 kr, eller den största dunaburen. Som springhjul rekommenderar jag det gul-blåa hjulet Nobby som är 20 cm i diameter. Sovhuset ska vara minst 15 gånger 15 cm brett och minst 10 cm högt. Ta med måttbandet till affären och mät! Lägg en massa rivet hushållspapper i huset som bomaterial. Du kan gärna köpa eller bygga olika sorters aktivitetsleksaker i form av tunnlar, stegar, labyrinter med mera. Jag kan verkligen rekommendera att man köper en stor ”hamsterboll” som hamstern kan springa runt i på golvet. Tänk bara på att leksakerna och tunnlarna måste vara tillräckligt stora för en guldhamster.


Lägg gärna något i buren som hamstern kan gnaga på: till exempel trädgrenar eller tuggpinnar för hund. Slutligen rekommenderar jag att hamstern får en liten sandlåda. Du fyller den med chinchillasand eller fågelsand från djuraffären. Hamstrar gillar att rulla sig i sanden för att hålla sig rena, och använder den ofta som toalåda.


Aktivering: En bra vana är att försiktigt lyfta ut hamstern ur buren varje kväll vid ungefär samma tid och under uppsikt och i en säker miljö låta den upptäcka sin matte eller husse och olika saker i bostaden. Vänta tills hamstern har vaknat ordentligt innan du lyfter upp den, då nyvakna hamstrar kan vara morgonsura och bitas. Prata med hamstern en stund först. Lyft upp hamstern långsamt och försiktigt med båda händerna på varsin sida så att det blir en ”skål” under hamstern. Ta bara upp hamstern ur buren på morgonen eller på kvällen, inte mitt på dagen, då den behöver sova.


Hamstern kan till exempel träna agility eller springa i labyrinter. Sitt helst på golvet, eftersom en hamster som tappas inte säkert överlever ett fall. Hamstrar behöver fysisk och mental stimulans, så ju oftare du aktiverar din hamster, desto bättre mår den och desto tamare blir den. Självklart måste man alltid hålla hamstrar under uppsikt, då de lätt kan krypa in i små hål i väggen eller gnaga av elkablar som kan orsaka eldsvåda. På nätet kan man hitta förslag på lekar som man kan leka med sin hamster. Djuraffärerna säljer även rasthagar som hamstrar gillar att springa i. Låt barn leka med hamstern under uppsikt.

 

Hamsterns mat

Vad ska hamstern äta? De "hamsterfröblandningar" som rekommenderas som helfoder åt hamstrar innehåller alldeles för mycket fett och snabba kolhydrater för en hamster. Dessutom plockar hamstrar ofta ut sina favoriter, vilket gör att näringen blir ännu mer obalanserad. De kan då bli tjocka och få diabetes. Hamstrar ska äta en diet som består av ca 17% protein och runt 4% fett, samt en hög andel fibrer. Alla ätliga växter och grönsaker kan du ge till din hamster. Hamstrar i det fria äter även insekter och andra småkryp, så det är bra att ge dem animalisk föda ibland. En vuxen person ska ha huvudansvaret för hamsterns utfodring och skötsel.


För att din hamster ska få i sig en balanserad föda och hålla sig frisk länge så rekommenderar jag att man som helfoder ger obegränsad tillgång på en sorts hamsterpellets som heter"Oxbow Essentials Healthy Handfuls", vilket är det foder som veterinärer brukar rekommendera. Healthy handfuls finns att köpa på Blå Stjärnans djursjukhus i Göteborg. Ett annat foder som enligt min mening håller mycket hög kvalitet är Versele-Laga Hamster Complete, och finns bland annat på Zoocenter i Bäckebol. Dessa båda foder är helfoder, så din hamster kan leva helt på dem utan att få brist på något näringsämne, men det är ändå bra att komplettera dieten med lite färsk mat.


rskfoder: I en separat skål kan du bjuda på grönsaker, ätliga blad, blommor, bär, rötter eller kvistar från naturen samt kött eller hårdkokt ägg. Det går även bra att ge matrester som inte är starkt kryddade. Mängden färskmat behöver inte vara större än ett par matskedar per gång.


Som hamstergodis ger man någon gång ibland osaltade nötter, frön, torrfoder för hund, eller bär. Använd godiset som belöning när du umgås med hamstern eller göm det och låt hamstern leta. Mängden godis kan vara ungefär ett par teskedar i veckan. Växande, dräktiga eller diande hamstrar bör få extra godis. Ge inget godis till överviktiga hamstrar. Testa gärna ibland att ge hamstern en hirskolv från djuraffären, som ger både mat och aktivitet.


Viktigt tillägg: Det finns ett mycket smittsamt guldhamstervirus som heter Papova. Undvik därför att ha kontakt med andra guldhamstrar än din egen, särskilt dem som säljs i djuraffärer, för att undvika att din hamster blir smittad. Om du vill avla på din hamster, ta kontakt med mig först!


Välkommen att höra av dig till mig och berätta hur det går med din hamster! 

Av Emelie - 27 juli 2013 09:52

Så här rund om magen är blivande mamman Milky:

     

Min största utmaning kommer att vara att inte titta på hamsterungarna eller störa mamma Milky, för då kan hon bli stressad. Ska försöka hålla låg profil. Jag ger Milky kattungemjölk från Royal Canin, brukar även ge det till mina blivande kattmammor, tänker att det borde vara bra för alla däggdjur. Har även gett Milky stekt ägg, som innehåller mycket proteiner. Ger dessutom grönsaker av olika slag.

Av Emelie - 26 juli 2013 23:10

Jag skrev i ett tidigare inlägg om den nya medicinen mot förkylning som jag vill testa, Coldzyme heter den. Jag har efter det varit runt på flera Apotek men inte fått tag på den, så därför gick jag in på nätet och hittade den här: Må Bra Postorder. Beställde två för säkerhets skull så jag kan ha en till mig själv i handväskan och en till Lilla Lo och H.

 


Dessutom kanske ni minns att jag ett tag var inne på att testa FitLines kosttillskott? Jag kan berätta att mina erfarenheter är dåliga: jag fick jätteont i magen, har en väldigt känslig mage, så det var inget för mig. Deras produkter innehåller ju även fruktos, sötningsmedel och koffein, vilket jag är minst sagt tveksam till.


Däremot har jag hittat några andra grejer som jag tror stenhårt på: Lactobacteria bulk, Omega Lin, Helhetshälsas proteinpulver, Helhetshälsas Supergreens och Helhetshälsas Mellanmål. Som tur är så kunde man köpa Helhetshälsas grejer på samma webshop, så det var ju jättesmidigt. Kommer att köra med dena "pulvermat" flera gånger om dagen innan måltider, och tror att det kommer att hjälpa mig på många sätt. Jag tycker själv att de produkter jag räknat upp är de bästa kosttillskott man kan hitta, dessutom kommer de förhoppningsvis att hjälpa mig att gå ner i vikt, bara jag kommer ihåg att fortsätta ta dem. De innehåller bara naturliga råvaror, och jag tror på naturens visdom. Ska ha med mig dem till jobbet också, så att jag har något att ta till när jag blir hungrig. Mycket bättre priser än FitLine dessutom!


Varför tror jag att det är bra med kosttillskott? Jo, för att den mat vi äter här i västerlandet ofta innehåller mycket mättat fett, socker och kolhydrater, men inte tillräckligt med näring i form av mineraler, vitaminer osv, eller fibrer, som håller igång magen. Är man vegetarian får man dessutom inte alltid i sig tillräckligt med protein och vitamin B12. Är man gravid så får man kanske inte i sig tillräckligt mycket folsyra. På vintern när det är mörkt får vi för lite D-vitamin. Våra svenska jordar innehåller nästan inget selen, och våra kroppar behöver selen. Jag tror att näringsbrist kan vara en av orsakerna till att så många människor upplever att de mår bättre och blir friskare när de tar kosttillskott, exempelvis FitLine; de behöver helt enkelt mer högkvalitativ näring. Man kan säkert få i sig tillräckligt med näring om man äter en optimal kost med de allra bästa ekologiska ingredienserna i en perfekt kombination, men för mig funkar det bättre och enklare med den här "maten", för det är ju faktiskt mat i pulverform som det handlar om.


Och dessutom: om katter och hamstrar kan leva på torrfoder och pellets så kan väl jag leva på näringspulver? Jag som länge har önskat mig ett torrfoder för människor.   Näringspulver är nog det närmaste torrfoder jag kan komma för tillfället.  

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards