Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under mars 2008

Av Emelie - 30 mars 2008 22:36

Har i helgen varit på besök på utställning i Umeå och träffat flera trevliga uppfödare som jag tidigare bara kände till genom deras hemsidor. Evora är lite halvlöpig hemma i Göteborg och vi ska testa kattmynta-thé för att se om det har effekt. Vi tror hela tiden att hon ska börja löpa på riktigt, men så avstannar det...enda gången hon verkligen löpte så hade vi inte gjort HCM-testet ännu....men jag tror att allt händer när det ska hända. Under tiden jag väntar så har jag börjat drömma om ett vackert akvariu för att på så vis förverkliga en annan gammal dröm....

Av Emelie - 11 mars 2008 20:20

Nuförtiden behöver jag inte själv ta några bilder på katterna. Lilla Lo ser till att bloggen alltid har rykande färska bilder att visa upp för intresserade.


Vi väntar med spänning på att Evora ska börja löpa igen, och under tiden har jag börjat jobba som lärarvikarie på grundskolan, vilket är en intressant erfarenhet. Jag har även börjat plocka ännu fler universitetspoäng genom att jag läser en kurs i litteraturvetenskap. För närvarande är det romantikens poeter, Robinson Crusoe samt Candide som gäller. Resten av tiden tillbringar jag hemma, oftast med min familj.


Några smeknamn på sibbarna:


Evora: Katt-Era, Lilla E, Borat


Lidiya: Lisen, Lilla Grisen, Lizezon



Av Emelie - 7 mars 2008 19:38

Nu är äntligen HCM-testet av Yackos hjärta klart och allt gick bra! Vilken lättnad! Så nu väntar vi bara på att Evora ska börja löpa igen. Det är mycket som ska stämma! Kanske ska vi testa kattsandstricket, där man tar med använd kattsand från hanen, för att honan ska komma igång och löpa.


Jag mailade Tessa i Finland som äger två syskon till Evora: Carupita och Attila. (Tessa har "Amurin" kattuppfödning, http://www.amurin.net/ ) Jag frågade henne hur hon gör för att förbereda katterna för utställning, för hennes katter vinner ju Best in Show titt som tätt. Jag fick inget svar först, så jag tänkte att hon nog inte hade tid, men sedan fick jag en lång instruktion MED FOTON, där hon beskrev en invecklad procedur med en massa olika specialprodukter. Så nu förstår jag att det inte bara handlar om tur att vinna kattutställningar, utan om skicklighet och hårt arbete också. Imponerande!


Själv tycker jag inte så jättemycket om att ställa ut, jag blir så stressad av det, men det är något som kommer med att vara uppfödare, och man måste ju hålla sig uppdaterad.

Av Emelie - 4 mars 2008 18:42

Lilla Lo är verkligen en hejare på att ta konstnärliga och uttrycksfulla bilder. Ni får nu se fem bilder som hon har tagit de senaste dagarna, varav en föreställer Lisen och två Kajsa. Övriga bilder är ett tepåsestilleben och en fönstervy. Bara att komma på idén att fotografera en tepåse! Underbart!


Det känns bra att Kajsa bor kvar hos oss. Hon är verkligen en supergosig kisse och hon är så stor så det är inte riktigt klokt. Större än de flesta sibiriska katter! 7 kilo väger hon. Dock beror det en del på övervikt. :-(


Evora är den som äter mest. Jämt är hon hungrig, men sedan hon började löpa så blir hon inte tjock, som tur är. (På första utställningen så tyckte domaren Olga Sisova att Evora var för tjock.)


Just nu så tycker jag att det tar så himla lång tid innan vi får några kattungar i det här huset. Allt arbete som jag har lagt ner bara för detta, och så dröjer det så himla länge! Suck!


Men katterna bara tar det lugnt och lever i nuet. Ibland brottas de, ibland sover de och ibland tittar de ut genom fönstret. Så enkelt det verkar vara för dem!

Av Emelie - 2 mars 2008 14:05

Här får ni se några färska bilder på Lisen och Evora. Lisen låg helt avslappnad på soffkanten i går när vi hade födelsedagskalas för H. Hon fick mycket uppmärksamhet och många lekinviter.


För några dagar sedan passade jag på att fota Evora som njöt av solen som fyllde transportburen. Båda tjejerna har börjat tuffa till sig och vill gärna försöka smita ut i trappuppgången när tillfälle ges. Evora har kommit på hur man öppnar dörren, så vi måste alltid ha ytterdörren låst. Hon vill också gärna ta sig in i vårt sovrum på natten, när dörren är stängd, så vi brukar ha henne i vardagsrummet på natten.



Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards