Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under januari 2016

Av Emelie - 31 januari 2016 09:10

Nu har vi hämtat hem katttjejerna från Småland och om ca 65 dagar föder Kajsa förhoppningsvis en kull med kattungar. Utseendemässigt tycker jag att hon och Jaspis kompletterar varandra bra, men till sättet finns det många likheter mellan dem. Min gissning är att kattungarna i N-kullen kommer att bli väldigt gosiga och sociala mot människor, pratiga samt ha en stor känslighet, då jag upplever att både Jaspis och Kajsa är känsliga kattindivider (precis som jag själv är en känslig människa).

Håll tummarna med mig att det föds en kull med friska och fina kattungar i början av april!

La Minelle har nu gjort sig hemmastadd i sitt nya hem. I början pep hon mycket på nätterna, men nu sover hon hela natten vid sin mattes fötter. Hon är högt älskad och efterlängtad av sin nya familj, och det kan jag förstå, för en mysigare katt får man leta efter. Kajsa är La Minelles dotter.

Här hemma hos oss finns bara två kastrerade katter kvar: Elton och Cornelia. Det är mindre konflikter mellan katterna nu och Elton och Cornelia vågar leka och gosa mer med oss än när vi hade kattungarna hemma, så beslutet att omplacera La Minelle känns helt rätt.

Av Emelie - 30 januari 2016 10:38

Jag upplevde mitt liv som en omöjlig kamp mot ett vardagskaos som jag inte kunde vinna. Och jag kände mig uppgiven och maktlös. Men sen började jag ta Zinzinos balansolja, och sen började jag promenera med K, och sedan dess har jag gått från klarhet till klarhet. Mitt nuvarande projekt är en fullständig utrensning av allt i lägenheten som inte ger mig glädje. Och så här ser skåpen och lådorna ut som jag är klara med:

                           

Av Emelie - 28 januari 2016 23:23

Joanie är en ganska liten katt, och jag har inte reflekterat så mycket kring det. Men nu har jag fått synpunkter från andra uppfödare att det kan utsätta henne för risker vid förlossningen, och det vill jag inte. Så nu får hon bli en lycklig kastrat i stället hemma hos fodervärden.

Inget blir som man planerat när man håller på med kattavel, men det är bara att gilla läget. Och jag har ju länge tänkt att jag ska minska antalet djur som jag äger, så det är helt i linje med det.

Av Emelie - 28 januari 2016 19:51

I två veckors tid har jag nu rensat lägenheten enligt KonMarie-metoden, och under den tiden har jag i stort sett lagt all min fysiska energi på detta enda projekt. Jag har ännu en hel del kvar att göra, men kan faktiskt börja se slutet nu. Och familjen har börjat märka att det är mycket lättare att hitta saker nuförtiden.

Enda nackdelen är att det fortfarande finns en massa utrensade grejer här hemma som ännu inte är bortforslade, men det är bara en tidsfråga innan vi kommer att kunna andas fritt igen, för på onsdag kommer Saronkyrkan hit och hämtar det sista. I nuläget är det faktiskt svårt att fatta hur alla dessa saker fått plats i vårt hem. Det finns till och med en möjlighet att vi kommer ha en del tomma skåp när detta är över, vilket ingen hade kunnat tro om oss, allra minst vi själva.

Processen att bara behålla de saker som ger dig glädje är så enkel och så radikal. Hade alla människor i västvärlden läst och följt råden i Marie Kondos bok "Konsten att städa" så hade vår värld sett helt annorlunda ut. Bättre helt enkelt. Och processen att bara behålla de saker som ger en glädje kan appliceras på alla andra områden i livet också. Jag känner att mitt liv kommer att bli annorlunda efter det här. Enklare och mer i samklang med naturen och mitt inre. Känns så bra!

Av Emelie - 28 januari 2016 11:59

Fick just rapport från Jaspis matte att de börjat para sig nu! Yey!

Av Emelie - 27 januari 2016 18:53

Jaspis är en försiktig kille som tyckte att första dejten var lite läskig, men vi hoppas att de får till det och att det blir kattbebisar.   

               

 

Av Emelie - 26 januari 2016 19:56

Planerna har ändrats lite. Joanie har också börjat löpa, så i morgon åker vi med två katter till Ljungby för att träffa Jaspis, först blir det Kajsa, sedan Joanie. Så det kan bli två kullar som föds nästan samtidigt. Superspännande!

Av Emelie - 26 januari 2016 08:06

   

Jo, han heter Silverfrostens Pralin, och bakom honom ser du hans mamma Tricaliz Felicia. Min egenuppfödda Indigo Infinity är hans charmör till pappa. Nu är planen att han ska behållas på foder i Skåne och att jag om ett år ska para honom med åtminstone någon av mina honor. Känns jättekul!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2016 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards