Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under juni 2011

Av Emelie - 29 juni 2011 16:29

Jag är glad och lättad över att Amanda och Cornelia idag på HCM-undersökningen visade sig ha friska hjärtan båda två! Så nu är det parning nästa för dessa härliga helsystrar!

  Amanda med F-kullen

  Cornelia på kattutställning. Är ju numera Champion och färdig med utställningar.

Av Emelie - 28 juni 2011 21:29

Kollade på kattungesidan på Sällskapet sibirisk katts hemsida idag, och lade märke till att det är relativt få importerade katter man ser nuförtiden, det känns som att de flesta svenska uppfödare gör som jag och "sejfar", dvs väljer svenska avelskatter.


Orsaken är troligen att Sverige är ett av de få länder i världen som är med i Pawpeds hälsoprogram mot HCM, och eftersom man då och då hör talas om katter som drabbas av sjukdomen, så vill man kanske gärna välja en trygg lösning med katter som är testade i flera generationer. På sikt behöver man trots allt ta in nya katter från andra länder, om inte inavelsgraden ska börja öka bland kattungekullarna i Sverige. Om det går för långt så kan man få andra hälsoproblem som har med inavel att göra.

Av Emelie - 25 juni 2011 18:21

Ser fram emot att se hur dessa kattungar utvecklas! Och vad kul med två röda killar. Vi har inte haft så många röda/cremefärgade sibirier i den här delen av Sverige tidigare, så jag gissar att de blir populära. Kolla här!

Av Emelie - 24 juni 2011 13:09

Det blev fem små sötnosar som ska döpas efter midsommarblomster: Karibacka, Timotej, Ängsull, Viola, Klöver. Alla är tabbymönstrade utom en som är tigré. Två hanar är röda, troligen med vitt. En hane är bruntabby. Den ena honan är svartsköldpaddstabby och den andra är troligen bruntabby med vitt. Allt ser friska och pigga ut! Vi hoppas förstås att någon unge ska gå vidare till avel!

       


Kullens stamtavla


Av Emelie - 23 juni 2011 18:21

Idag var jag och Lilla Lo hemma hos Margita och vi konstaterade att det är två honor och en hane! Hanen och en av honorna har vita tassar. Alla ser pigga och friska ut och mamma Alice verkar också må bra. Ljuvliga!


Som ni säkert förstår så har jag blivit sugen på egna kattungar nu. Cornelia löper nu, men vi kan inte para henne, för HCM-testet är inte gjort ännu. Men det borde inte dröja alltför lång tid till nästa gång hon löper och HCM-testet är nästa vecka!

 

Av Emelie - 22 juni 2011 18:02

Kolla här!


Stort tack till Stanislavskijs och Arams ägare för lånet av bilderna!

Av Emelie - 21 juni 2011 19:39

Snart ska Madicken föda, och jag ska vara med på den förlossningen också!   Är sååå nyfiken på vilka små sötnosar som gömmer sig därinne!

Av Emelie - 21 juni 2011 09:27

Jag vill ha Stella från Esthers och Villes kull! Se här! Men hur det ska funka rent praktiskt vet jag ju inte. Har redan tre katter här hemma och det är väldigt lagom. Fodervärd är en möjlighet, men....Det bästa vore kanske om någon ville köpa henne till avel... 


Men jag vill pussa henne!!!   Hahahah 


Kullens stamtavla

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards