Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under juni 2011

Av Emelie - 20 juni 2011 19:59

Denna sötnos heter Bagheera och är Eltons och Gathjanas son. Finns hos Burrsvansens uppfödning utanför Jönköping, varifrån jag har lånat bilden. Tack Pauline för att du valde Elton som avelshane!

 

Han brås på sin farmor Lisen, som såg ut så här när hon var en liten kattunge! Visst är de lika varandra? Och visst förstår ni att Bagheera är min favorit i Disneyfilmskullen? Jag tycker att man kan se ett avelsframsteg också, eftersom Bagheera är mer rastypisk!

Av Emelie - 19 juni 2011 21:28

Idag har Burrsvansens publicerat bilder på de underbara kattungarna! Jag är kär!  


Kattungarna ser mycket rastypiska ut, om någon är intresserad av utställning! Jag ser flera släktdrag från Lisen och Elton!



Av Emelie - 19 juni 2011 18:43

Margita sitter nu med en nyförlöst kattmamma och en fin kull med två honor och två hanar! Alla kattungarna verkar vara bruntigré utan vitt. Margita får hjälpa till och massera kattungarna eftersom mamma Alice fortfarande är omtöcknad efter operationen. Grattis Margita till kullen, och vilken tur att allt gick bra trots dramatiken!   


Idag har alltså båda syskonen Esther och Elton blivit föräldrar och kattungekullarna är kusiner med varandra!


Läs Margitas blogg här!

Av Emelie - 19 juni 2011 17:11

Vet ni vad som pågår just nu? Jo, Alice är inne hos veterinären igen för att bli förlöst med kejsarsnitt! När det hade gått så lång tid efter den första kattungen, så kände både Margita och jag att det var bäst att åka till veterinären igen. På röntgen syntes 3 levande kattungar inuti magen! Margita, som sitter utanför med den nyfödda hanen, hoppas att det blir minst en hona. Hjälp mig att hålla tummarna för att allt ska gå bra! :)

Av Emelie - 19 juni 2011 11:48

Alldeles nyss föddes Esthers kattungar! Jag var med och det var jättespännande! Det blev en hane (bruntigré) och fyra svartsköldpaddstigré honor med vitt. Alla hade bra vikter. Två av honorna har lite mer vitt på tassar och nos och lite mer synligt rött. Namnförslag är Sixten, Svea, Smilla, Iris, Stella. Sixten stannar troligen hos familjen. Vi ska utvärdera honorna när de blir lite större för att välja en som ska gå vidare i avel. Är du avels/utställningsintresserad får du gärna kontakta mig på saga_emelie@hotmail.com eller 0760-152704. Fodervärd är också en tänkbar möjlighet.


Margitas kull håller också på att födas! En kille föddes tidigt i morse och Margita är nu hos veterinären för att kolla att allt är som det ska, eftersom det dröjde länge mellan ungarna. Det finns ytterligare tre eller fyra ungar kvar i magen! Gud, vilken spännande dag!

  

Hanen och en av honorna helt nyfödda. Två av honorna har, liksom denna, pyttelite vitt och rött.

  

Samma hona igen.

  Samma hona på vågen. Svanstippen är vit.

  Denna hona, med lite mer rött och vitt, föddes som nummer två. Kattunge två och fem liknar varandra med en röd fläck i pannan och vit nos.

    Esther stolt mamma.

  Hela kullen med kattunge nummer fem till höger. De har nagellack på klorna för att vi ska kunna skilja dem åt.


Här kan ni se Esthers mattes blogg!





Av Emelie - 12 juni 2011 18:49

Nu längtar jag en massa efter kattungar. Ska beställa tid för att HCM-testa Cornelia och Amanda snart. Det ska bli såååå spännande med alla "mina" kullar som föds runtomkring Göteborgsområdet. (Se tidigare inlägg.) Elton är fortfarande jobbig ibland på kvällarna mot stackars Chanel. Ibland blir jag orolig och undrar om det någonsin kommer att gå över....men han har ju blivit klart lugnare efter kastreringen. Det är faktiskt bara tre veckor sedan, och han kan till och med fortfarande para sig och bli pappa, för det kan finnas levande spermier kvar i pungen (!)

 

Bilden visar mamma Lisen och lille Elmo. Nostalgi!

Av Emelie - 11 juni 2011 20:00

Det där med vad man egentligen vill i sitt liv, kan vara svårt att definiera. Jag har ju till exempel länge trott att jag vill ha ett jobb, men nu känner jag att det jag egentligen vill är:

  • frihet att kunna göra det jag vill när jag vill det,
  • omge mig med människor som får mitt hjärta att le,
  • må bra oavsett yttre omständigheter, 
  • känna att jag gör något som känns djupt meningsfullt för mig.

Om alla de önskningarna kommer till mig genom ett jobb eller på något annat sätt, är egentligen oviktigt. Om du fick välja ditt liv helt fritt, hur skulle det då se ut?

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards