Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under november 2009

Av Emelie - 30 november 2009 23:35

Jag blev väldigt förvirrad när jag först läste på forumet att Botvinniks halvbror hade friskförklarats från HCM och sedan dött plötsligt med HCM-liknande symptom. Så här skriver uppfödaren Marie Björk på Sällskapet sibirisk katts forum:


"Var på en föreläsning med Jens Häggström igår, professor vid SVA, kardiolog och den som bla varit med och tagit fram och godkänt veterinärer inom Maine Coon-kattens hälsoprogram.


Jag ställde denna fråga till honom och han berättade att det fanns några fall där katter dött kort efter ultraljudsundersökning där de blivit friskförklarade. När katten sedan dött och man obducerat har man funnit stora cellförändringar i hjärtat och att dessa orsakat HCM och detta hastiga förlopp. Han menade att detta hade man också kunnat se vid ultraljudstillfället om det varit möjligt att ta ett prov/biopsi på hjärtat.


Det finns bara ett 100% säkert sätt att fasställa HCM (idag) och det är vid obduktion. I framtiden (förhoppningsvis) kommer det förmodligen att bli bland raskatter som det nu är hos hundar, ett hälsoprogram för varje ras, då man redan nu ser skillnader mellan raserna vad gäller hjärtsjukdomar. Något som också bekräftas av att det inte går att gentesta ännu hos Sibbarna medan man hos tex Ragdoll och Maine Coon fått fram gentester."

Av Emelie - 30 november 2009 01:25

  

Bilden visar silvertjejen Lucida.


Vad kul att det är så många som har varit med och röstat på sin favoritfärg/mönster på katt! Det märks att det är något som intresserar många.


Och även om det där med färger naturligtvis inte är det viktigaste att tänka på när man föder upp katter, så kan jag inte komma ifrån att kattens färg och utseende ändå betyder en hel del....En stor del av att katter känns så tilltalande som husdjur är ju faktiskt att de är så vackra att titta på. Jag har funderat mycket på färger hit och dit och det jag kommit fram till är att det finns två färger/mönster som jag inte vill avla på. De är maskat mönster och helvit färg. Orsaken till att jag inte vill föda upp vita katter är enkel: Vita katter föds ibland döva, och det skulle inte kännas rätt att medvetet föda upp katter med en färg som man vet har samband med dövhet. Det finns så många andra vackra färger, så det är inte värt det, tycker jag.


Den andra varianten, maskat mönster, känns helt enkelt inte rätt för mig för att jag inte tycker att att det passar så bra på en skogskatt. Men egentligen är det argumentet inte särskilt välunderbyggt, och det är jag medveten om. Det är väl bara en känsla jag har helt enkelt. Därför har jag valt att gentesta mina katter för att få reda på om de bär på den maskade recessiva genen, då jag helst inte vill att det ska dyka upp maskade kattungar i mina kullar. I mitt fall handlar det också om att de maskade kattungarna i så fall skulle tillhöra syskonrasen Neva Masquerade, och jag har ingen önskan om att ge mig in i uppbyggnaden av den rasen. Ingen av mina katter bär heller på den maskade genen, vilket gör det hela enklare för mig förstås.


Vilka färger är då mina favoritfärger på sibbar, om jag får välja alldeles själv? Jo, silver shaded och golden utan vitfläck är de färger/mönster som jag föredrar om jag helst får välja, så dem vill jag gärna ha fler av i min uppfödning. Men jag kommer aldrig att utesluta någon presumtiv avelskatt för att han eller hon har "fel" färg (annat än vit och maskad då). Det jag tittar på när jag väljer avelskatter är för det första föräldrarnas utseende, hälsa och egenskaper och för det andra stamtavlan (vilka katter som finns med respektive inte finns med och hur mycket "nytt blod" det kan tillföda aveln). 


(Som en parentes kan jag nämna att silver shaded och golden inte heller är några riktiga "skogskattsfärger" enligt min egen åsikt, så där håller inte det argumentet....)  

Av Emelie - 30 november 2009 00:18

Mitt nya mantra är ju "jag är rik, frisk och lycklig", och nu när jag låg i sängen utan att kunna somna så funderade jag på vad det skulle innebära för mig att vara rik. Sedan upptäckte jag ganska snart att jag var väldigt ovan vid att föreställa mig ett liv där jag var rik. (Kan det vara därför jag inte är det?) Vad ett sådant liv skulle innebära tog ett tag att komma underfund med, men det här var vad jag kom fram till:


Materiella saker: Jag skulle leva ungefär som nu, bara med den lilla skillnaden att vi skulle äga två bilar och ett fint sommarhus på Brännö. Vi skulle anlita hantverkare oftare i stället för att stå ut med saker som inte fungerade.


Vad jag skulle ägna min tid åt: Jag skulle lägga mycket tid och pengar på sådant som massage, spaupplevelser, föreläsningar, kurser och retreater hos några av mina stora inspiratörer: Byron Katie, Abraham Hicks, Eckhart Tolle. Jag skulle därför också komma i kontakt med fler människor som hade en positiv upplevelse av livet och därför skulle min egen upplevelse bli alltmer positiv. Det skulle bli en positiv spiral.  


Vad jag också skulle syssla med: Jag skulle utveckla och arbeta med mina företag och idéer och jag skulle skriva böcker och hålla kurser och föreläsningar. Men med en bra balans mellan arbete och rekreation. Jag skulle uppleva mycket mer frihet i mitt liv än jag gör idag. Se där: Det var en beskrivning av Emelie som Rik! Jag tror inte längre att det finns en motsättning mellan att leva ett andligt rikt liv och ett materiellt rikt liv.  

Av Emelie - 29 november 2009 19:55
"Hej Emelie!
Det är Jennifer, nu provar jag min nya mejladress.
Här kommer några bilder jag tog på Businka idag.
Hon har tappat nästan all sin vinterpäls och hon ser ut som en nakenkatt.
Kan inte jag få Lucida? :D
Hon är såååååååååååååååååå söt.
Och om vi skulle byta Cornelia mot Businka skulle det inte vara någon
skillnad. bara i storleken.
Hejdå!
(jag och anna vill gärna titta på lucida någon gång :D)"
      
Av Emelie - 28 november 2009 19:57

Just nu känner jag mig frustrerad. Anledningen är att jag lyssnat jättemycket på min senaste guru Abrahem-Hicks, där jag lärt mig att jag kan få allt det jag vill ha om jag bara tränar mig i att luta nedströms mot allt bättre känslor. Och jag har börjat känna resultat av det: webshopen är på gång, jag säljer Marja Entrich, jag har en idé om en kattbok som jag vill skriva, jag har sökt ett jobb som jag gärna vill ha, jag har skaffat en coach.


Men jag känner mig frustrerad för att jag inte är där ännu. Jag har helt enkelt svårt att acceptera min nuvarande livssituation: min hälsa lämnar mycket övrigt att önska (jag har varit förkyld under hela november månad), med min begränsade ekonomi kan jag inte göra de investeringar i min webshop som jag önskar osv. Det mål jag har valt att fokusera på först är hälsan, och ett av delmålen var att promenara eller träna på gymet varje dag. Men de senaste dagarna har jag känt mig så dålig att jag inte har orkat gå ut alls. Kände bara att jag ville få ur mig lite gnäll. Nu ska jag göra som Abraham föreslår och försöka vända mig nedströms:


Jag har det ganska bra just nu: Jag kan ligga i soffan med en mysig filt över mig och lyssna på Abraham i stort sett hur länge jag har lust. Det finns ingen brådska med att starta webshopen eller skriva boken eller få ett nytt jobb. Jag kan låta det ta tid och njuta under tiden. Okej, min ekonomi är väl lite sådär, men jag har ett bra liv ändå. Och jag känner mig inte längre desperat, uppgiven, nere som jag gjorde innan, utan snarare arg, och det är nedströms jämfört med uppgivenhet. Jag är på väg mot det jag vill ha: hälsa, lycka och rikedom, och det får ta den tid det tar. Man kan inte göra mer än sitt bästa.



Av Emelie - 27 november 2009 22:16

Nu har jag kommit på att jag ska skriva en kattbok också! Det är inte klokt vad många järn jag har i elden helt plötsligt.


Annars har jag de senaste dagarna ägnat mig åt att korta ner mitt CV rejält och skriva en klatchig ansökan, som jag även skickat iväg. Dock fick man skriva in själva ansökan i någon sorts webformulär, så hela min snygga layout blev förstörd. När jag åt lunch med H härom dagen på en restaurang vid Lindholmen så fascinerades jag av att alla människor runtomkring mig verkade vara såna som hade jobb och att jag var den enda som inte hade det. De såg ut som helt vanliga människor med fel och brister precis som jag. Hur kommer det sig då att de är på insidan och jag på utsidan?  Men jag har mycket mer tid och frihet än vad de har!

Av Emelie - 27 november 2009 14:52

Idag har Lilla Lo fått skriva i min blogg. Hon har även fått välja rubrik till inlägget. Så här skrev hon:


0109hemskt samtal  med skurken  


Min kommentar: Jag väljer att inte göra någon psykologisk analys av detta inlägg....

Av Emelie - 27 november 2009 14:47

Nu har Katarina bestämt sig för att ställa ut Dylan i februari! Katarina berättade även att hon hade hittat en önskelista som hon själv skrivit från 1971 där det stod KATT överst på listan!!! 

  


Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards