Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under februari 2013

Av Emelie - 27 februari 2013 21:19

Snyggingen och gosmästaren Bellini. Visst är han lik Elton? Inte konstigt, de är ju kusiner! Bilden lånad från Bellinis blogg: http://bellini.swenstrom.se/

 

Så här ser Elton ut. Visst ser man att de är släkt?

 

Bellini och Chanel så fina tillsammans. Kullen kan väl inte bli annat än underbar? Jag tror jag kommer att vilja behålla alla kattungar för mig själv. Skojade bara.   Bild lånad: http://bellini.swenstrom.se/


Ja, nu väntar vi på Chanels kattbebisar runt den 1 april. Jag har varit hemma hos fodervärden och kollat tuttarna, och de är tydligt rosa, så hon borde helt enkelt vara dräktig. Jag har inte hunnit gå och längta lika mycket som jag brukar, eftersom mitt nya jobb tar mycket tid och energi, men ibland när jag sitter framför datorn så blir jag väääldigt sugen på att kolla kattungar. Och så fantiserar jag om vilka små underbaringar som kommer att födas. Det bara måååste bli honor i kullen, annars blir jag besviken! Blir det bara hanar så kommer jag nog att försöka behålla någon av dem hos fodervärd. Jag brukar ibland kalla Elton och Cornelia för "mina små bebisar", så det är väl någon sorts odefinierad bebislängtan jag har. En av Chanels ungar kommer kanske att flytta hem till oss, och det kommer väl att bli nästa väntansprojekt innan hon blir 12 veckor gammal.


Just nu har vi ingen hamster och det känns tomt. Dave har åkt på försök hem till sina två bröder hemma hos A. De bråkade en del vid första försöket, men jag känner på mig att A kommer att vara ihärdig med att vänja dem vid varandra. Funkar det inte så kommer Dave att flytta tillbaka till oss. Sedan väntar vi ju på vår lilla nya hamsterhona som ska komma så snart uppfödarens man har vägarna förbi Göteborg. Och på att vi ska para henne med Henning och på att hennes små bebisar ska födas. Väntans tider på många sätt, alltså.


Och så väntar jag förstås på att se hur det kommer att bli när vi flyttar till nya lokaler och får en ny kollega på jobbet. Att vänta är inte något eftersträvansvärt tillstånd, enligt Eckhart Tolle och andra, men det är lätt att man hamnar där ändå.

Av Emelie - 26 februari 2013 08:46

 

Ni som har katt har säkert märkt att utekatter gillar att tugga på gräs ibland och att innekatter gärna tuggar på krukväxter eller allt möjligt som finns tillgängligt. (Det är därför man aldrig ska ha giftiga krukväxter hemma om man har innekatter.) Hemma hos oss har vi rationaliserat bort de flesta krukväxterna, för det händer alltid saker när vi har kattungar hemma: antingen välts de ner från fönsterbrädan eller så blir de söndertuggade eller så kommer det en liten krabat och krafsar i jorden. Vår kisse Cornelia har löst problemet med att det inte finns några krukväxter hemma genom att hon har börjat tugga på råa grönsaker. Hennes favoritgrönsak är gurka, men hon kan även få för sig att tugga på paprika eller broccoli eller vad som nu finns tillgängligt.


Varför gillar katter att tugga på gräs? Ja, det är frågan. När man pratar med olika personer så får man olika svar. Vissa säger att katter mår bra av gräs för att det hjälper matsmältningen, andra säger att katterna behöver de näringsämnen som finns i gräset för att må bra, ytterligare andra säger att katterna äter gräs för att de lättare ska kunna kräkas upp hårbollar, och att gräset egentligen är giftigt för katten och att det är därför de kräks.


Detta har jag kommit fram till: Katter behöver inte äta gräs för att få i sig alla näringsämnen. Ett kvalitetsfoder från veterinär eller djuraffär innehåller alla näringsämnen som katten behöver. Det är inte heller så att katten behöver äta gräs för att kunna kräkas upp hårbollar och det är inte heller giftigt för katten att äta gräs. Hur kan jag vara så säker på det? Jo, för mina katter kräks upp hårbollar ibland trots att de inte har tillgång till gräs. Och häromdagen, när jag åkte till Hornbach och köpte kattgräs (i detta fall havre), så började mina katter att tugga på gräset, och de älskade det så mycket att det inte finns så mycket kvar av det längre.  I alla fulla fall, så har ingen av katterna kräkts sedan vi fick hem det, så det kan inte vara giftigt för katten och det kan inte hjälpa katten att kräkas. Däremot kan det vara så att katten gillar gräset för att det innehåller näringsämnen och för att det hjälper deras matsmältning. Så här står det på kattgräset som jag köpte: "Havre (Avena sativa) är ett snabbväxande gräs med högt innehåll av vitaminer, fibrer och mineraler, som förbättrar kattens matsmältning. Kiselinnehållet gör även kattens päls och hud friskare samt stärker benstomme och immunförsvar. Kattgräs är särskilt nyttigt för innekatter."


Så, sammanfattningsvis: kattgräs är nyttigt, men inte nödvändigt, för innekatten!

Av Emelie - 24 februari 2013 16:43

Ett svart blankpolerat grus tror jag att pygmépansarmalarna kommer att gilla. Gruset är runt så att inte deras små skäggtömmar blir skadade. Jag tror faktiskt inte att jag ska ha några andra fiskar än dem. Växter ska jag ha men inte för många. Fiskarna behöver mycket bottenyta. Det är bra med mörk färg på gruset, då känner sig fiskarna trygga. Och så syns inte smyutsen så bra. Sedan vill jag ha en sten eller liknande där fiskarna kan gömma sig.

 


Av Emelie - 24 februari 2013 15:26

Finns det något sockersötare än en röd panda?

 

Av Emelie - 22 februari 2013 20:20

Vi sitter och kollar på Gladiatorerna på TV (som H vill se). I reklampausen zappar vi över till tvåan och tittar på Anthony and the Johnsons (som jag vill se). Antar att det är sånt som kallas kompromiss...  

Av Emelie - 22 februari 2013 14:36

Plötsligt idag så blev jag himla sugen på att skaffa ett nanoakvarium. Ett sånt här Fluval Edge vill jag ha:

 

I akvariet vill jag ha växter som passar ett miniakvarium, samt 12 stycken underbart söta pygmépansarmalar (de är pyttesmå!):

    

Jag vill även ha någon vacker sten eller trädgren i akvariet. Kanske några räkor, men jag har inte bestämt mig för det ännu. Eller också några rasbora:

 

eller endlers:

 

Jag vill placera akvariet i serveringsgången mellan köket och vardagsrummet. Skulle bli så fint! (Enda nackdelen är väl att det kostar en hel del pengar och att man måste byta vatten ofta.....Är inte säker på att H är så sugen på akvarium heller. Han vill nog hellre ha en platt-TV......)

Av Emelie - 22 februari 2013 10:30

     

Satt och kollade på bilder på bloggen från när hamsterungarna var små. Jag hade nästan glömt hur det var, men nu blev jag påmind. Så här såg mandarinhamstern Henning ut när han var liten och nu ska han kanske bli pappa snart! Jag måste erkänna att jag inte har någon aning om huruvida Henning är en mandarin agouti eller en mandarin sapphire, men jag vet att enligt genetikens lagar så kan han inte få ungar som är agouti, mandarin agouti eller pearl agouti om han själv är mandarin sapphire. Det finns i alla fall en chans att de planerade ungarna kan få alla olika färger och mönster: agouti, sapphire, pearl och mandarin!

Av Emelie - 21 februari 2013 13:30

I morse hittade jag hamstern Yoshi död i sin bur. Vi har ju länge vetat att han var gammal och sjuk, men nu när han plötsligt var död så blev allt så definitivt. Han var bara 1,5 år gammal. Jag märkte att Lilla Lo blev ledsen. Så nu är hans son Dave ensam. Vi har pratat med A som är Hennings och Optimus ägare om att försöka sätta ihop Dave med sina två bröder så att han slipper vara ensam. Hoppas det går bra.


Tack Yoshi för allt vi har fått uppleva tillsammans med dig!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards