Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under november 2014

Av Emelie - 30 november 2014 17:06

Jolene:

     

Jessie:

 

Janis och Jessie:

     

Julian och Janis:

 

Julian:

 

Joanie:

   

Av Emelie - 29 november 2014 23:02

Jag läste en intressant artikel på nätet som handlade om den så kallade kellaskatten i Skottland. Dessa vilda katter är oftast svarta med några vita strån och de är rätt mycket större än en vanlig tamkatt. Deras utseende kan variera en hel del mellan olika individer. Ett antal av dessa katter har skjutits eller fångats in genom åren och en gång DNA-testade man en av dem och upptäckte att den var en hybrid mellan en tamkatt och en vildkatt.

Kattrasen bengal är den enda godkända kattrasen i Sverige som är en hybrid mellan en tamkatt och en vildkatt. När jag läste om kellaskatten så kunde jag inte låta bli att undra hur en kattras baserad på kellaskatter skulle kunna se ut. Men missförstå mig rätt: jag anser absolut inte att vi behöver några fler kattraser i världen. Ju fler kattraser det finns desto mindre antal individer finns det i varje ras och desto större är risken för inavelsproblem inom varje ras.

Men trots det kan jag inte låta bli att tänka på hur coolt det vore med en kattras som såg ut som en blanksvart minipanter.

Av Emelie - 29 november 2014 21:51

La Minelle har flyttat tillbaka kattungarna till lådan under våra sängar och den här gången orkar jag inte bråka. Är bara lite orolig för vad som händer när kattungarna börjar klättra. Men vi får ta en dag i taget.

Av Emelie - 29 november 2014 12:05

Kevin:

     

Kastor:

       

Kajsa:

       


Av Emelie - 27 november 2014 00:04

När man föder upp djur som jag gör så ligger ens största fokus på unga djur: små gulliga djurungar och deras föräldrar. Och visst är det en glädje att uppleva helt nykläckta djurbebisar som snabbt utvecklas till självständiga varelser som inte längre har behov av sin mammas mjölk och beskydd. Och att träffa förväntansfulla djurköpare som får med sig en frisk och trevlig ny familjemedlem är alltid en härlig känsla.


Som uppfödare står man nära vårt jordelivs början och slut. Ibland händer det man inte vill ska hända: djurungar är dödfödda eller måste avlivas, djur som man fött upp visar sig ha en sjukdom eller så kallad "defekt", djur råkar ut för en sjukdom eller olycka osv. Ofta vill vi människor inte tänka på åldrande, sjukdomar och död, vi vill hellre tänka på söta nyfödda bebisar. Men förr eller senare konfronteras vi med alltings förgänglighet vare sig vi vill det eller inte.


Att avla på djur innebär alltid en risk: Djurmamman kan dö under förlossningen, ungar kan dö eller födas med missbildningar. Allt detta kan bli kostsamt både känslomässigt och ekonomiskt. Att äga djur innebär ett stort ansvar: om djuret blir sjukt, vilket det kan bli när man minst anar det, behöver man ha en försäkring och en ekonomisk buffert, för veterinärer kostar pengar. Mycket pengar.


Det är lätt att man som uppfödare med fokus på unga djur "glömmer" djurens andra fas: medelåldern och ålderdomen. Under denna del av livet kan man behöva justera djurets kost och man behöver vara uppmärksam på förändringar som kan tyda på sjukdom eller ålderssvaghet. För katter har det på senare år kommit särskilda foder för äldre djur, vilket troligen tyder på att vi sköter våra katter så bra att de lever allt längre, men det är också ett tecken på att kunskapen om äldre djurs behov ökar. Ju äldre djuret är desto större är risken för sjukdom, så därför rekommenderar jag att man gör en årlig hälsokontroll av äldre katter så att man kan upptäcka till exempel problem med njurar eller tänder i tid. Som djurägare är man ibland tvungen att fatta ett beslut om djuret ska fortsätta leva eller avlivas. Såna beslut är ofta svåra. 


Jag vill berätta om en liten kille som har en speciell plats i mitt hjärta. Han heter Dave och är en dvärghamster från min egen uppfödning på den tiden som jag födde upp dvärghamstrar. När Dave var liten så upptäckte vi att han bara hade tre ben. Därför fick han stanna hos oss. Nu är han 2,5 år gammal, vilket är riktigt gammalt för en dvärghamster. Han är fortfarande en levnadsglad kille som gillar att mysa i mina händer, men han börjar få så många ålderskrämpor att jag undrar om han lider. Dels är hans rygg krokig på grund av trebentheten, dels äter han mindre än tidigare även om han fortfarande äter, och dels har han en knöl som kanske är en tumör. Jag ger honom en massa godsaker som jag skulle vara försiktig med att ge till yngre dvärghamstrar: olika sorters frön, frukter, gryn, grönsaker och matrester.


Jag gillar Dave jättemycket och samtidigt har jag ibland dåligt samvete för att jag inte ger honom mer tid än jag gör. Jag gissar att andra djurägare kan känna igen sig i det där dåliga samvetet: man känner att man borde umgås med sina djur oftare, leka mer med dem osv. Det senaste halvåret har jag varje gång jag öppnat Daves bur varit beredd på att hitta honom död, men han lever vidare som av ett mirakel.  


Vilken vacker förebild han är för mig: trots att han haltar när han går, trots att han är, som man säger på engelska, "physically challenged", så lever han vidare, mot alla odds. Och varje gång jag lyfter på locket så kommer han fram, nyfiken, redo att komma upp i mina händer, öppen för allt livet har att ge. Han har bara tre ben, men han är lyckligt ovetande om att alla andra hamstrar har fyra. När jag tittar på honom med mina uppfödarglasögon så ser jag en hamster som inte lämpar sig för avel, en sällskaphamster med särskilda behov. Och när jag tittar på mig själv så ser jag många likheter: en människa som inte lämpar sig för vissa sorters förvärvsarbete, en människa med särskilda behov, men skillnaden är att jag vet om det. Tänk om jag kunde sluta att jämföra mig med alla som har fyra ben och acceptera min "trebenthet". Dave är sannerligen mitt minsta husdjur och min största lärare.


Så här ser min underbara hamsterkille ut på ålderns höst:

 

Jag hoppas att jag ska kunna känna in Dave så bra att jag kan fatta rätt beslut om avlivning om det skulle behövas. 



Av Emelie - 26 november 2014 10:54

Den 20 och 21 december kommer vi att ta emot besökare här hemma som vill träffa K-kullen. Boka tid på saga_emelie@hotmail.com. Det är en svår tid på året för många, jag vet, men kommer man då så är chansen störst att någon kisse i K-kullen blir ens nya familjemedlem.  Annars kommer jag förstås även att ta emot besökare efter jul. Jag söker en fodervärd till Kajsa som kan tänka sig att ta hand om en kattkull. Kontakta mig så berättar jag mer.


Titta här vilka sockersöta små varelser:

 


Av Emelie - 26 november 2014 10:49

Fråga:

"Hej! Gör ett försök att ställa en fråga om möjligt färgutfall på en möjlig parning... Har en maine coon hona som är ns23 (svartsilvertigre') och funderar para henne med en hane som är n09 (svart med vitt - lite vitt men ändå...). Vad kan jag tänka mig få för färger på kattungarna?"

 

Mitt svar:

Hej Tomas!

Det du säkert kan få i den kullen är brunrtigré och svartsilvertigré med eller utan vitt.


Om någon av honans föräldrar är non-agouti, till exempel svarta, så kan kattungarna även blir svarta eller svartsmoke med eller utan vitt. Även om varken morfar eller mormor är non-agouti så kan din hona vara bärare, och då kan det dyka upp såna ungar.


Om både någon av farföräldrarna och någon av morföräldrarna är diluterade (blå eller creme) så kan ungarna bli någon variant av blå.

/Emelie

 

 

Av Emelie - 23 november 2014 18:24

Jessie:

       

Janis:

 

Julian:

 

Joanie:

     

Jolene:

 

Kullen:

     

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards