Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under november 2014

Av Emelie - 23 november 2014 17:02

La Minelle är en bra avelshona på alla sätt utom ett: hon blir stressad av att vi människor rör hennes ungar och vill flytta dem till sänglådorna under våra sängar, där vi har lakan.

Kommer hon inte in där så flyttar hon dem till en hylla i Lilla Los rum. Vi vill ju ha kattungarna i bolådan som vi har gjort i ordning i vår klädkammare, där alla andra honor har haft sina ungar, så vi har dörrarna till sovrummen stängda, men då står hon och jamar och försöker ta sig in på alla möjliga sätt, envis som hon är. Suck!

Av Emelie - 23 november 2014 11:53

Av olika anledningar har jag bestämt mig för att det inte blir någon hamsterkull i december. I stället är nästa kull planerad till mars, och då kommer mamman att vara Miss Emmi's Fluffapuffa och pappan Adrian från Blackandblues uppfödning. Hanungarna från den kullen blir troligen rostfärgade med eller utan satin och bandad teckning medan honorna blir rost skp med eller utan satin och bandad. Eventuellt kan det dyka upp choklad. Jag kommer nog i fortsättningen att föda upp i väldigt liten skala med bara ett par kullar om året och väldigt få hemmavarande hamstrar.

Av Emelie - 19 november 2014 15:49


Visst ser hon ut som en tigerdrottning på sin tron?   


 

Kevin:

     

Kastor, som jag numera tror är bruntigré-vit:

     

Kajsa:

     



Av Emelie - 19 november 2014 14:22

På söndag kommer flera hoppfulla allergitestare hem till fodervärden för att testa sin allergi. Då tror jag att Janis kommer att få sin nya familj. Jag har även flera intressenter till K-kullen, men dem får man inte hälsa på förrän de fyller 5 veckor. Jag funderar lite på fördelar och nackdelar med att behålla Kat Kiss Kajsa hos fodervärd, men troligen blir det så till slut.

Framtidsplaner: just nu lutar det åt att jag kommer att anlita en hankatt som heter Zaribs Zorba för att para med Helga och Caelyn. Helga kommer troligtvis att paras i februari och Caelyn senare till våren om allt går enligt planerna.

Av Emelie - 18 november 2014 12:45

130 personer har varit med i min bloggomröstning för hur många kattungar som skulle födas i min uppfödning under 2014. Så här fördelades resultatet:


Ingen:       7,7%

1-5:          14,6%

6-10:        26,2%

11-15:      32,3%

16-20:      11,5%

fler än 20:  7,7%


En normalfördelningskurva, nästan! Och vem hade rätt? Under år 2014 föddes I-, J- och K-kullen. I-kullen bestod av 4 ungar, men en fick tyvärr avlivas på grund av lunginflammation, J-kullen bestod av 5 ungar och K-kullen av 3. Sammanlagt 12 kattungar. De som röstade på 11-15 ungar hade alltså rätt, och det var också den gruppen som flest hade röstat på. Nu är det dags för mig att lägga in en ny omröstning, har ännu inte bestämt vad det ska bli.

Av Emelie - 17 november 2014 19:18

För att fota en kattkull behöver ni vara fyra personer: en fotograf och tre assistenter. Leta reda på en lämplig fåtölj. Assistenterna håller i kattungarna så att de är bredvid varandra med ansiktet vänt framåt.

 

Räkna till tre. På tre släpper alla taget samtidigt och flyttar på sina händer.

 

Det gäller att få alla ungar att kolla åt samma håll och att få alla att synas...

 

Fånga upp de kattungar som börjar springa iväg.

 

Alla assistenter måste hjälpa till.

 

Bort med händerna och fota igen! Låt ingen kattunge slippa undan!

 

Som sagt: alla ska vara med samtidigt. Försök igen genom att trumma med händerna mot stolsryggen!

 

Funkar ju riktigt bra. Förutom att en unge saknas.

 

Nu är alla där, plus ett par människohänder.

 

En kattunge försöker fly.

 

Nära skjuter ingen hare. Försök igen!

 

Suck! En unge tittar bort igen. Alla assistenter står bakom fotografen och gör konstiga ljud.

 YESSSSSSSS!!!!!! ÄNTLIGEN!!!!!! Skam den som ger sig. 


Jag ska kalla J-kullen för musikkullen bara för att alla har namn som jag associerar till musik. Gissa hur!


Längst ner mot kameran ser ni Janis Jam. I raden ovanför från vänster har vi svart-vita Jolene Jet Set, Joanie Jive, Julian Juniper, och bakom dem Jessie Jes.





Av Emelie - 16 november 2014 12:52

Ett tag var jag lite inne på att behålla Janis också om det inte skulle bli någon hona i K-kullen, men nu har jag bestämt mig för att Janis är till salu, så den första seriösa intressenten som visar intresse får tinga henne. Om lilla Kajsa från K-kullen inte har någon defekt eller liknande så behåller jag henne hos fodervärd. Här en bild på Janis, som alltså är till salu:

 

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards