Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 13 november 2014

Av Emelie - 13 november 2014 18:00

Guldhamstern är ett djur som har mycket stort behov av att röra på sig och att upptäcka nya saker. De flesta hamsterägare brukar därför låta hamstern komma upp ur buren en stund varje kväll och springa i en lekhage eller leklåda eller ett helt hamstersäkrat rum. Man brukar dessutom ha en så stor bur som möjligt till hamstern (jag rekommenderar en Duna Multi Maxi eller en Samlalåda 130 liter från IKEA) och man brukar variera inredningen i buren så mycket som möjligt för att stimulera hamstern. Många har även ett stort hjul som är 28 cm i diameter och en stor hamsterboll till sin hamster.

Men trots att man gör allt detta så finns det faktiskt ännu fler saker man kan göra för att stimulera sin hamster på olika sätt och få den att må så bra som möjligt. En bra ide' är att gömma godis till sin hamster till exempel. Och vad menar jag med godis kanske ni undrar? Jo, eftersom jag rekommenderar att man ger Oxbow Essentials eller Versele Laga Hamster and Gerbil Complete som basfoder så blir allt utöver det en sorts godis. Exempel på godis kan vara torkade ärtplattor eller fröblandningar av olika slag. Sånt godis kan man gömma under spånet i buren i samband med städning, man kan även lägga det i en liten "smällkaramell" gjord av en toarulle med papper runt eller i en stängd äggkartong. Då får hamstern sedan klura ut hur den ska komma åt godiset. Att gömma godis på det här sättet är en hjälp för hamstern att utöva sitt naturliga beteende. Alla djur i naturen behöver ju leta föda på olika sätt. Jag ska ta ett exempel från mina egna hamstrar. Jag har ett gammalt 60-liters akvarium som jag från början hade tänkt att ha som bur åt en guldhamster, men det kändes för litet, så jag funderade på vad jag ville använda det till. Först var jag inne på att ha det som bur till ett par engelska showmöss eller ett par roborovskihamstrar, men när jag la handen på hjärtat så insåg jag att jag blir stressad av att ha för många djur, så då gjorde jag om det till en dekorativ lekbur i stället. Och Fluffapuffa och Flufflisa verkar älska den, kolla här:

 

Att bara få maten serverad i en skål är onaturligt för alla sorters djur. När djuret söker föda så stimuleras både hjärnan och kroppen och hamstern mår därför bättre och blir mer harmonisk. Så använd din fantasi och sök gärna på nätet för mer hamsterinspiration!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards