Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under augusti 2016

Av Emelie - 31 augusti 2016 09:26

Hej! Neo växer upp fort, men är enda en bebis som älskar att bli hållen och gosa. Han väcker oss med pussar och lägger sig i ansiktet på en på morgonen. När jag åker iväg på morgonen så vill Neo sitta i famnen på en och sova, och det är likadant när man kommer hem.

Han har varit ute varje dag - vi har satt fast selen så att han (under uppsikt) kan gå in och ut. Han älskar att springa upp och ner i äppelträden på trädgården, jaga insekter och springa genom det höga gräset! Det är så kul att se honom så livfull! Man ser verkligen hur han blivit en stor katt som springer fort och älskar att jaga ?

Av Emelie - 29 augusti 2016 18:35

Just nu är jag kattvakt åt den här vackra huskatten:

Han heter Leopold precis som killen från min L-kull, men han kallas för Loppe. Han ser ut som en liten gremlin med sina stora ögon. En jättemysig kisse är han!

Av Emelie - 26 augusti 2016 15:00

Jag sitter och läser senaste numret av Våra katter, som den här gången handlar om manx och cymric. Till min förvåning hittar jag ingen information alls om det som på engelska kallas manx syndrome, dvs att katter med manxanlaget i vissa fall kan födas med spina bifida, mellanrum mellan kotor, problem med tarm och urinblåsa.

Även om dessa problem inte alls drabbar alla, eller ens merparten av katterna inom rasen, så anser jag det fel att chansa. Bara vetskapen att risken för defekter finns om man avlar på manxanlaget borde räcka för att ifrågasätta rasernas godkännande. Att manxrasen funnits länge räcker inte som argument, inte heller det faktum att inte alla katter inom rasen drabbas. Utvecklingen går framåt, och vi vet mycket mer idag än när raserna först godkändes.

Det förvånar mig att man inte nämner något om potentiella hälsorisker i tidningen, eftersom jag tycker att det är viktigt att informera presumtiva kattköpare eller nya uppfödare om de problem som finns, så att de innan köpet kan välja om de vill stödja avel av denna ras. Det förvånar mig även att det inte inom SVERAK verkar förekomma någon diskussion om huruvida det är etiskt försvarbart att föda upp dessa två raser, i alla fall har jag aldrig läst om det i Våra Katter, inte heller när det gäller andra raser som ofta får hälsoproblem. Enligt djurskyddslagen är det förbjudet att avla på djur där man på förhand vet att avkommorna kan ärva genetiska hälsoproblem.

Själv anser jag, och detta gäller alla typer av djuravel, att ingenting kan vara viktigare än att en uppfödare försöker minska risken för sjukdomar hos avkomman. Jag skulle därför aldrig själv kunna tänka mig att avla på manxanlaget.

Det är lätt att som uppfödare stirra sig blind på rasstandard, katternas skönhet, det som är typiskt för rasen etc, men att glömma huvudsyftet med vår avel: att vi vill få fram trevliga husdjur som får leva ett långt, friskt och lyckligt liv. Alla levande varelser förtjänar att behandlas med kärlek och respekt, att att vara uppfödare är ett oerhört stort ansvar. Det är nästan som att "leka gud", och frågan är vilken sorts "gud" vi vill vara?

Självklart kan inte alla sjukdomar eller defekter undvikas, hur mycket vi än anstränger oss, men det finns vissa anlag som vi vet såpass mycket om att vi helt enkelt kan välja bort dem ur vår avelsbas.

Jag vill dra en parallell till musavel: Bland möss förekommer ett anlag som heter dominant yellow. Det är ett dominant anlag som funnits mycket länge inom musaveln. Med hjälp av detta anlag kan man få fram möss med en vacker röd färg. Det finns bara ett problem: anlaget hänger ihop med sjuklig fetma hos mössen, och de får därför följdsjukdomar och lever inte lika länge som vanliga möss. Hur kan någon tycka att det är moraliskt rätt att medvetet avla fram såna möss bara för att man tycker att färgen är vacker? Det finns massor av andra färganlag som inte ger fetma, varför inte välja dem i stället? Och på samma sätt: behöver vi verkligen avla fram svanslösa katter om det ska ske på bekostnad av några individers hälsa?


Slutligen: Det jag skriver här gör jag absolut inte för att kritisera någon uppfödare eller kattägare, jag gör det enbart för att jag vill katternas väl och för att jag vill sprida information om ämnet. 

Av Emelie - 24 augusti 2016 09:41

Här ligger Sengas Caleana Caelyn och Miss Emmis Melissa Midnight och myser!

Av Emelie - 24 augusti 2016 00:43

Neko bor hos ett ungt par i Kållered, där han är högt älskad och får gå på koppelpromenader, vilket han älskar. När jag var där var han rätt trött:

Av Emelie - 12 augusti 2016 16:32

Igår träffades Neko och Neo i skogen. Först morrade dom åt varandra, men efter en stund var det full fart av lek och bus. ?

Av Emelie - 11 augusti 2016 14:31

Leopold har färgen svartgoldenspotted, en av mina största favvofärger. Han verkar må som en prins!

Av Emelie - 7 augusti 2016 17:47

Hej! Hoppas ni har en bra sommar! Här i Skärhamn är allt bra. Nicobella är nog i sin mest lekfulla fas nu verkar det som! Här är fullt ös. Hon är jätterolig! Vi hade med oss henne en vecka i båten och det gick jättebra! Hon fann sig till rätta efter bara någon dag. Jag skickar några bilder. Kram L

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards