Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 19 november 2009

Av Emelie - 19 november 2009 15:26

  

Cornelia, som föddes den 18 mars, väger redan 3,2 kilo! Alla tre katterna kommer att äta "Babycat instinktive" till och med den 1 december, då Lucida fyller 4 månader. Lisen, som inte har något som helst problem med övervikt, är normalviktig nu, medan Cornelia har vissa tendenser till fetma. Men Cornelia har ju faktiskt inte börja löpa ännu, vilket innebär en stor påfrestning för en katt, så då är det bra att ha lite extrahull att ta av.


Det enda jag behöver tänka på är att Cornelia inte bör vara tjock när hon ska ställas ut i februari.


Av Emelie - 19 november 2009 15:11

Lucida och Cornelia är ju sedan länge bästisar. Men idag såg jag att även Lisen var med och lekte!

Av Emelie - 19 november 2009 12:03

  

På bilden: Mimmi, från Katthemmet Kompis.


Tack till Maria Hillvall, som skickat sin uppsats till mig. Den handlar bland annat om regeringens pågående utredning.

 

"Motion till SVERAKs årsmöte om obligatorisk märkning och ID-registrering av katter i Sverige

 

Sammanfattning

En lag om obligatorisk märkning och ID-registrering av alla katter i Sverige bör införas. Vi vill därför att SVERAK snarast börjar arbeta för att införa den sådan lag.


Bakgrund

Vi som är med i kattklubbar är oftast mycket medvetna om hur viktigt det är att man märker och ID-registrerar sin katt. Vi vet också att man alltid ska kastrera en katt som inte ska användas i avel. Men majoriteten av Sveriges kattägare känner inte till detta. Det finns alltså en stor kunskapsklyfta mellan människor som är med i kattklubbar och majoriteten av kattägare runtomkring i landet.


Konsekvensen av denna okunskap ser vi hos alla katthem för hemlösa katter runtomkring i Sverige samt de stora populationerna av förvildade katter i landet. Det är lätt att se att det finns ett starkt samband mellan kattens låga status och alla hemlösa katter å ena sidan och underlåtandet att märka och kastrera katter å andra sidan. Sedan många år tillbaka finns det en lag om märkning av hundar, och hunden har mycket högre status än katten, och några hundhem behövs nästan inte. Vi tror att det är mycket lättare att få igenom en lag om ID-märkning av katt än en lag om obligatorisk kastrering, då många människor skulle uppfatta det senare som ett integritetsintrång.


Om alla svenska katter fanns med i ett ägarregister skulle människor tvingas ta ansvar för sina katter och problemet med så kallade ”sommarkatter” skulle upphöra. Uppfödare av huskatter skulle nog tänka sig för en extra gång innan de tog en kull om de visste att kattungarna måste märkas och registreras innan flytten hemifrån. Polisen skulle lätt kunna hitta ägaren till en bortsprungen katt. Det finns två metoder för märkning idag: chipmärkning i nacken och örontatuering. Båda metoderna är billiga och enkla och utförs av de flesta veterinärer.


Regeringen har tillsatt en utredning ledd av Eva Eriksson, landshövding i Värmlands län. Utredningen ska vara klar senast den 31 januari 2011 och ska utmynna i ett förslag till ny djurskyddslag och djurskyddsförordning. I kommittédirektivet står bland annat att den nya djurskyddslagen ska innefatta sådana katter som tidigare varit husdjur, men som blivit förvildade, och att det finns stora populationer av förvildade katter i Sverige idag.


Bedömning

En viktig del av lösningen på problemet med kattens låga status i Sverige skulle vara att införa en obligatorisk märkning och ID-registrering av katter i Sverige. Registret skulle, precis som hundregistret, skötas av Jordbruksverket. En sådan lag skulle minska antalet hemlösa katter och katter som far illa, och vi är övertygade om att utredaren kommer att beakta SVERAKs åsikt.


Yrkande

Vi föreslår att SVERAK på ett aktivt sätt börjar arbeta för att höja kattens status genom att påverka regeringen att införa en lag om obligatorisk märkning och registrering av katter i Sverige.


Vi föreslår att SVERAK börjar med att kontakta Eva Eriksson, som leder regeringens utredning, för att med henne diskutera vikten av obligatorisk chipmärkning och registrering av alla katter i Sverige och hur ett lagförslag skulle kunna utformas. Vi vill även att det i lagen ska stå att alla katter som inte ska användas i avel bör kastreras (exempelvis vid 6-7 månaders ålder).


SVERAKs opinionsarbete bör även genomföras i samarbete med andra föreningar och organisationer med djurrättsinriktning, till exempel genom en gemensam skrivelse ställd till regeringen och utredaren Eva Eriksson. Andra vägar till påverkan kan vara debattartiklar publicerade i landets största nyhetstidningar.


SVERAKs styrelse är välkommen att kontakta Emelie på telefon 031-240971 vid eventuella frågor angående denna motion.


Spinneriets styrelse genom Emelie Nilsson, Iris van Dijk Härd, Anna-Maria Jannesson, Suzanne Svensson och Inga-Lill Olsson den 16 november 2009."


Kom gärna med kommentarer och förslag till förbättringar på min motion! Om det finns fler medlemmar i Spinneriet som vill ha med sitt namn under motionen, så är ni välkomna att kontakta mig!

Av Emelie - 19 november 2009 11:14

Nu har jag skickat in min motion till Spinneriets styrelse, och Merlyn Lindal, Spinneriets ordförande, ringde mig idag och frågade om jag visste att det redan fanns en regel om att alla katter i SVERAK ska vara chipmärkta. Jag svarade att ja, men det jag ville var att alla katter i hela Sverige ska vara chipmärkta. Men, det kan väl inte SVERAK påverka, menade hon. Jo sa jag, om SVERAK, med alla sina medlemmar bakom sig, går till regeringen och säger detta, självklart kommer de att lyssna. Okej, sa hon, men det är du själv som ska skriva motionen till SVERAK. Visst, sa jag, och nu ska jag precis sätta igång med det!Skrattande

Av Emelie - 19 november 2009 11:08

  

Golden eller inte golden? Domaren tyckte i alla fall inte att Jasper var golden just nu, men det kanske ändrar sig?

Av Emelie - 19 november 2009 01:03

Delvin, som är en av de 9 kattungarna som nyligen föddes hos Spinnsibs i Skultuna, är halvbror till Jasper, och troligtvis goldenfärgad. Vill ha!!!!Flört (Men nej, jag ska inte. Är lite kattungesjuk bara.)

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards