Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 26 oktober 2011

Av Emelie - 26 oktober 2011 17:19

En sak som jag som "nybliven hamsteruppfödare" tycker är förvirrande är om man ska sälja dvärghamstrar en och en eller i par. Jag vet att djuraffärer brukar sälja hamstrar en och en, medan vissa uppfödare bara säljer dem i par. Nu när jag ser hur bra Yoshi och Peach har det tillsammans, så låter det vettigt att sälja dem i par. Men tänk om de börja bråka med varandra när de blir äldre? Det har tydligen hänt ibland och det kan vara väldigt stressande för hamstrarna......


Så här motsägelsefullt står det i djurskyddslagen:


"Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl."


"Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. "


"Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans."


"En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."


Hur skulle ni tolka djurskyddslagen om ni var hamsteruppfödare? Ska man enbart sälja honor som par och inte hanar? Jag menar, hanar kan ju bli könsmogna redan vid 5 veckors ålder, och jag har aldrig hört talas om en kastrerad hamster. Eller ska man ta det säkra för det osäkra och sälja dem en och en?

 

Bilder:

                 




Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards