Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under maj 2009

Av Emelie - 10 maj 2009 00:27

Kattungarna blir mer och mer vilda i sina lekar. De galopperar runt i lägenheten och jagar varandra. De välter blomkrukor och klättrar på allt de kan komma upp på. Allt ska undersökas, nosas och smakas på. En kisse bär en av Loflickans strumpor i munnen och morrar när någon annan kommer i närheten. Sen somnar de och ligger helt avslappnade i en hög. Bedårande! :-)


Foton: Chilli.

Av Emelie - 9 maj 2009 20:46

Det finns två kattraser som jag tycker att det är helt fel att föda upp och jag tycker att man ska överväga att utesluta dem ur FIFe oavsett hur länge raserna har funnits eller vad deras uppfödare har för argument för att fortsätta.


Dessa två raser är Scottish fold och Manx. Det som är typiskt för raserna är att den första har böjda öron och den andra är svanslös. Vad är det för fel med att föda upp dem, undrar ni kanske. Jo, när det gäller Manx så är det så att de homozygota katterna (de som har dubbla manxanlag) helt enkelt dör under fosterstadiet. De katter som sedan överlever löper risk att drabbas av olika sjukdomar och handikapp som är kopplat till det svanslösa anlaget, exempelvis problem med bakben, urinblåsa och tarm. Uppfödning av denna ras orsakar alltså djurplågeri helt i onödan eftersom man känner till riskerna. Varför inte bara föda upp en annan svanslös ras som Kurilean bobtail till exempel?


När man föder upp Scottish fold så får en del av katterna fel på sina leder, svårt att röra sig och svårt att gå. Detta oavsett hur försiktig man är när man föder upp dem. Mitt råd: välj en annan ras i stället och sätt inte medvetet fler sjuka djur till världen! Ett tips är att satsa på rasen American curl. De har visserligen öronen bakåtböjda i stället för framåtböjda, men böjning som böjning! (Inga andra genetiska problem har upptäckts med American curl-rasen.)


Ytterligare en sak som jag tycker att man borde förbjuda inom kattförbunden är inavel. Det är bevisat att inavel ökar risken för genetiska sjukdomar. Varför inte införa en maximal inavelgrad på, låt oss säga, 6,25%?


På samma sätt tycker jag att det är lika oansvarigt att bara låta sina katter föröka sig okontrollerat, vilket många katter som lever på landet (och som utekatter i städerna) fortfarande gör. Dels så finns stora risker med inavelssjukdomar eftersom man inte vet vem som är släkt med vem. Dels så sätter man kattungar till världen som man sedan inte tar ansvar för eller helt enkelt avlivar. Vi lever faktiskt på 2000-talet nu, hörni! Lite medkänsla får vi faktiskt börja ha för andra levande varelser.


Nä, jag tycker att det är dags att folk börjar skärpa sig och att vi inför en lag på att alla huskatter ska vara märkta och kastrerade. (De som vill föda upp huskatter får väl i så fall ansöka om dispens.)

Av Emelie - 9 maj 2009 17:38

Bilder på Clara som tvättar brorsan Charlie.

Av Emelie - 9 maj 2009 14:14

Apropå Nettans kommentar så tror jag att dessa katter är "riktig-mats-katter" snarare än "kattmats-katter". Det de gillar mest är färskt kött och färsk fisk. Vanlig kattmat kan man "lura i" vissa, men de är skeptiska. Chilli är den enda som jag har sett äta vanligt torrfoder frivilligt. De andra katterna kan tolerera att man blandar kattmat med kött eller fisk. I den förra kullen var det den ende hanen, Baltzar, som åt bäst. I den här kullen är det nog Charlie som är mest kräsen....mycket tuttsnutt blir det, men han är ändå störst av alla!


Bilden visar Chilli Cheetah

Av Emelie - 8 maj 2009 21:34

Jag såg ett TV-program om "bantardrottningar" som hade gått ner jättemycket i vikt. Några år senare så var de inte lyckliga, utan de hade nya problem. Slutsatsen, som jag tolkar det, är att Byron Katie har rätt när hon säger att det är våra tankar som är problemet, inte våra yttre omständigheter.

Av Emelie - 8 maj 2009 21:29

Nu åt alla kattungarna av den råa strömmingen, trots att jag hade blandat den med mycket Royal Canin Baby Cat instinctive. De har börjat bli hungriga, helt enkelt!  :-)

Av Emelie - 8 maj 2009 20:25

Nettan, Chillis matte, har varit lite orolig för detta med att katterna inte vill äta så mycket riktig mat. (Men jag lovar: de går upp i vikt precis som de ska! Min teori är att de helt enkelt får så mycket näring från bröstmjölken fortfarande.) Hon fick tipset av en kvinna i en djuraffär att jag skulle blötlägga James Wellbeloved torrfoder i modersmjölksersättning. Det skulle vara en garanterad hit för alla kattungar. Jag provade förstås med detta på en gång, öppen som jag är för nya idéer.  :-D


Resultatet: Chilli och Clara slickade i sig, övriga bara nosade.  ;-)

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards