Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under mars 2016

Av Emelie - 11 mars 2016 10:21

...alla matrester från din tallrik kan läggas direkt i mössens matskål.

Jag undvek tidigare att ge mössen sånt som innehöll vetemjöl, socker och mjölkprodukter med laktos, men nu äter jag ju inget av det själv, så nu kan man säga att våra dieter är helt kompatibla.

Innerst inne har jag väl alltid vetat att de matrester som inte är lämpliga att ge mössen (chips, ostbågar, glass, kakor etc etc) inte är bra för oss människor heller. Men det blev plötsligt så tydligt för mig att mina möss har ätit rätt, men inte jag själv. Det är verkligen helt rätt att jag sätter min hälsa i första rummet nu!

En annan rolig sak: jag brukar ofta ge mössen nate (ett ogräs) och maskrosblad på våren och sommaren. I år kommer jag även att blanda dem i mina egna gröna smoothies! Visst är det coolt?

Av Emelie - 6 mars 2016 10:02

 

Den här gröten lärde jag mig av en medlem i Facebookgruppen Candida Cleanse Sweden:


  • Blötlägg 1 msk chiafrön över natten i cirka 3 msk vatten.
  • Vispa ihop 1 ägg, 2 msk mandelmjöl, 2 msk kokosmjöl och en skvätt osötad kokosmjölk (ca 1 dl) och värm på medelvärme i en kastrull.
  • Ta av gröten från värmen, tillsätt de blötlagda chiafröna, 1 tsk kokosolja och rör ihop.
  • Servera med kokosmjölk och torkade eller djupfrysta blåbär eller nyponpulver.
Av Emelie - 5 mars 2016 14:59

Dessa pannkakor gjorde vi härom dagen, de var jättegoda: 

http://www.arla.se/recept/indiska-linspannkakor/

Av Emelie - 5 mars 2016 14:46

Ni som har följt min blogg har kanske märkt att jag under många år kämpat med hälsan och självförtroendet och känt att jag velat ta tag i mig själv men inte riktigt orkat. Nu sedan några månader tillbaka så går jag helt in för att få ordning på mitt liv på alla plan, och idag, när H ska ha födelsedagskalas för sina släktingar, så kände jag faktiskt: Wow, vilket fint hem och vilken fin familj jag har! En härlig känsla! 

 

Mössens terrarium:

 

Lilla Lo gör läxorna:

 

H gör fruktsallad:

 

Elton och Cornelia sussar sött:

 

Dagen till ära har det även bakats rawfoodtårta:

 

Av Emelie - 2 mars 2016 09:23

 

Om några dagar kommer jag att påbörja den striktaste diet jag någonsin gått på. Sedan flera veckor tillbaka har jag trappat ner, köpt nya livsmedel, och lärt mig massor. Jag har egentligen tänkt i många år att jag borde ta tag i kosten, men inte orkat uppbåda energin. Det är först nu, när jag mår lite bättre, som jag orkar ta tag i det, för det är många nya recept och grejer att lära sig. Målet med dieten har jag satt högt: jag ska bli 100% frisk och få tillbaka min energi. Listan på vad jag får äta har jag hämtat från en Facebookgrupp som heter Candida Cleanse Sweden (från Eric Bakkers bok Candida Crusher), dock har jag tagit bort kött och fisk, men jag äter ju sedan flera månader Zinzinos balance oil i stället.


Detta är det enda jag kommer att äta under resten av livet. Kommer dock långsamt att introducera nya livsmedel efter hand. Det som står inom parentes kommer jag inte börja äta förrän senare:


GRÖNSAKER
Aubergine
Avokado
Bambuskott (utan tillsatser)
(Betor)

Blomkål

Broccoli

Citron, Lime
Dill

Endivesallad
Gräslök

Gurka
Fänkål

Haricots verts
Ingefära
Jams
Jordärtskockor
Kronärtskockor
Kål i alla former (ej rå)
Lök
Mangold

Nypon

Nässlor

Oliver (opastöriserad, t ex Markattas)
Paprika

Palsternacka
Pepparrot

Persilja, persiljerot 
Purjolök

Rädisor

Sallad, alla sorter
Selleri
Sparris
Spenat 
(Squash)
Svartrot
(Sötpotatis)
Tomat
Vattenkrasse
Vattenkastanj (utan tillsatser)
Vitlök


ALGER
Dulse, Hiziki, Kombu, Misosoppa
Nori, Wakame, Sjögräs


FRUKT - BÄR
(blåbär, grönt äpple, grapefrukt, lingon, havtorn, granatäpple)
(Grön mat-banan)


SÄDESSLAG - BALJVÄXTER
Vildris
Råris
Brunris
Brun Basmati
Svart pasta
Bönpasta
Bovete
Bönor alla slag
Havre

Hirs

Okra
Kikärtor
Korn
Linser; gröna, röda, bruna
Mungbönor


BRÖD
Frö-nötknäcke


FETT TILL FRÖ-NÖTKNÄCKE
Bregott
Cashewsmör

Mandelsmör

Sesampasta

Smör

OLJOR / SÅS / VINÄGER

Kokosolja (kallpressad, virgin, eko)
Linfröolja (kallpressad)
Mandelolja
Olivolja (till sallad)
Pumpakärnolja

Valnötsolja

Tamarisås
Äppelcidervinäger (opastöriserad eko)
Krossade tomater (utan tillsatser)


NÖTTER - FRÖN
Alla fröer
Amaranth
Cashewnötter, Cashewsmör
Chiafrön

Linfrön
Mandel, Mandelsmör
Pecannötter
Pinjenötter

(Popcorn, hemmapoppade)
Pumpakärnor
Quinoa
Sesamfrön

Solroskärnor

Tahini
Valnötter


PROTEINKÄLLOR
Tempeh
Hummus
Ägg


MEJERI
Fårost
Getost,

(Parmesan)

Mozzarella gjord på Buffelmjölk
Smör 
(Kefir - Naturell Yoghurt) 


VEG MJÖLK
Kokosmjölk
Mandelmjölk
Rismjölk
Havremjölk

Hasselnötsmjölk (utan socker)

VATTEN - DRYCKER
Citronvatten
Källvatten
Mineralvatten
Grönt Té
Ört té
Pau d’arcote

Rooiboste

Yogite

KRYDDOR - ÖRTER
Alla örter

Gurkmeja

Ingefära

Peppar

Alla kryddor utan tillsatser
Lakritsrot.


FRÅN FRYSDISKEN
Grönsaker

(Bär)

Och förresten: efter att ha KM:at kylskåpet så ser det ut så här (det såg INTE ut så innan!):

 



Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards