Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under maj 2013

Av Emelie - 23 maj 2013 08:24

Jag skickade in DNA-tester för PK-brist och blodgrupp för ett tag sedan och nu har svaren kommit. Jag är glad och lättad över att ingen av kattungarna eller mamman Chanel har dubbla anlag av PK-brist, vilket betyder att ingen av dem kan utveckla sjukdomen. TACK OCH LOV! Jag testade även tjejernas blodgrupper och båda visade sig vara blodgrupp A. Vi kommer därför att kunna gå vidare med de ursprungliga planerna. Jag är så glad och lättad!  


MEN det visade sig också att alla de testade katterna är bärare av den sjuka genen, vilket betyder att avelskatterna i kullen bara får paras med friska katter som inte är bärare. För sällskapskatterna spelar det ingen roll, och de kommer som sagt inte att kunna utveckla sjukdomen.


Alltså (om inget ändras på vägen):

Hilma stannar hos fodervärden på foder.

Helga flyttar till oss som avelskatt.

Henrik och Chanel flyttar till familjen J.

Hilding flyttar till T och J.


Tyvärr kan jag inte ta emot kattbesök den här helgen, för jag och H åker till Italien i fyra dagar alldeles snart. Jag hinner inte heller skriva mail till alla som vill veta resultaten, utan ni får nöja er med det här meddelandet på bloggen så länge. Jag ska fota lite i Italien och visa här på bloggen när jag kommer hem.


Ciao Italia!



Av Emelie - 23 maj 2013 07:40

Idag har det fötts en ny kull hos oss med 7 små hamsterbebisar! Vilket mirakel! De är förstås alldeles små och rosa och nästan lite genomskinliga i huden, precis som nyfödda hamsterbebisar brukar vara.

Av Emelie - 20 maj 2013 18:05

En skål med små hamsterkarameller! Vilken smak är din favorit?

   


Av Emelie - 19 maj 2013 15:40

                                 

Av Emelie - 18 maj 2013 08:41

Hamsterbebisarna, som är 15 dagar gamla, har nu börjat springa omkring i hela buren, men Toadette tar dem ibland i nackskinnet och drar in dem i boet, precis som en kattmamma brukar göra. De har ärvt sin pappa Hennings söta runda huvud och bredd mellan ögonen. De är helt bedårande.

Nidoran:

 

En mandarin pearlbebis:

   

Ditto:

     

Fyra ungar upptäcker den nystädade buren:

 

Av Emelie - 17 maj 2013 06:34

Idag sa jag till Lilla Lo: "Vet du hur mycket jag tycker om dig?" Hon svarade på det självklaraste sätt: "Mycket."     

Av Emelie - 15 maj 2013 22:19

Nu är hamsterbebbarna extremt söta och fortfarande otroligt små. Vi har börjat plocka upp dem i handen för att träna dem på att bli hanterade.

 

Nidoran, störst i kullen, har börjat öppna ögonen.

 

Ditto

 

Alla mandarin pearl-bebbar.


Det är svårt att fatta hur så små djur kan äta så mycket. Varje dag lägger jag in en massa mat i hörnet under papperet och vadden där hjärtekrossarna bor, och nästa dag så är det bara pyttelite kvar. Idag fick de en stor ostbit, fröblandning och alfalfahö som de ska få kalasa på.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards