Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 1 december 2009

Av Emelie - 1 december 2009 19:44

Som en del av vår ekonomiska genomgång så har jag kommit fram till att det ekonomiska resultatet för min kattuppfödning för år 2009 blev -8858 kronor och 48 öre. Och detta trots att jag sålt 3 kattungekullar under året.   


Som ni säkert förstår så tillåter inte min budget att jag köper något kattrelaterat under december månad. Så här ser mitt åtgärdsprogram för en bättre kattuppfödningsekonomi ut:

  • Jag ska höja priset för mina kattungar till 8000 kronor.
  • Jag ska ställa ut max en gång per år.
  • Jag minimera resandet så mycket som det bara är möjligt.
  • Jag ska säga upp abonnemanget för min katthemsida.
  • Jag ska begränsa mina "spontaninköp".


Av Emelie - 1 december 2009 12:03

  

Katarina hade helt rätt: det var Daisy på bilderna. Oj, vad hon har blivit lik sin mamma! Här ovan ser ni Daisy som bebis.


H är fortfarande orolig för vår ekonomi, och därför har vi nu gjort en överenskommelse: Maten betalar vi från en speciell kassa, och räkningarna för sånt som är bådas betalar vi från en annan kassa. Sedan har jag och H 3000 kronor var som vi får göra vad vi vill med. Det känns underbart att jag får göra vad jag vill med "mina" 3000 kronor utan att H flippar ur! Men dessa pengar ska räcka till kläder, kroppsvård, resor, presenter, alla kostnader för katterna och kattuppfödningen, mediciner, kosttillskott, träningskort, restaurang- och cafébesök, kurser, ja, allt som jag vill göra.


Igår köpte jag träningskort för 2.400 kronor och psylliumfröskal (bra för magen)för 100 kronor. Jag köpte även julklappar för lite över 200 kronor. Sedan kostar min hemsida 85 kronor i månaden och jag har blivit försäkringsfadder för två katter för 122 kronor i månaden. Ja, ni kan ju räkna ut hur mycket pengar som finns kvar sen....Fördelen är i alla fall att överskottet för ME-försäljningen och kattuppfödningen går till mig (om det nu blir något överskott....)  


Om jag ska ha råd med alla veterinärkostnader och andra kostnader för kullarna som är planerade till sommaren så måste jag börja spara mina "månadspengar" redan nu. Och vem som helst kan räkna ut med lilltån att jag inte kan börja investera i någon webshop ännu, eftersom jag inte har några pengar att investera. Svårt att starta en webshop utan grejer att sälja, eller hur? Så, ett välbetalt jobb vore inte alls fel just nu! En bra grej som har kommit ut av den här "nya given" är att jag blivit mycket mer medveten om vad mina pengar går till.

Av Emelie - 1 december 2009 04:54

Varför tror ni att det är så att det i 99 av 100 fall är kvinnan i familjen som vill ha katt och mannen som spjärnar emot? Jag trodde att män gillade mjuka, egensinniga, varma, gosiga, vackra små varelser med stor personlighet? Eller räcker det med kvinnan i huset?   Skriv gärna kommentarer här också!

Av Emelie - 1 december 2009 04:51

 

Vem tror ni att den här trötta sibiriska katten är? Skriv svaret som kommentarer!    

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards