Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 19 december 2009

Av Emelie - 19 december 2009 12:47

Jo, jag lade märke till en sak när jag läste vad hälsoprogrammet skriver om avel på riskkatter:


"Nära släkting har HCM, hjärtat normalt på katten själv vid 2-3 års ålder:
Då tas maximalt en kull på katten, om katten inte har någon kull tidigare. Den andra föräldern bör då ha ett normalt hjärta och inga nära släktingar* med konstaterad HCM. Kattungarna i denna kull beläggs med avelsförbud tills vidare. Detta kan hävas om högrisk-föräldern fortfarande är OK vid test efter 3 års ålder."


Jag har markerat med fetstil det som handlar om avelsförbud på kattungarna. När jag läste detta första gången så trodde jag att det skulle vara lätt att belägga kattungar med avelsförbud. Men med min D-kull blev jag varse att det inte alls var så lätt som jag trodde. Det är överhuvudtaget inte möjligt att som uppfödare skriva in ett avelsförbud i stamtavlan om inte en veterinär vid undersökning hittar en så kallad "defekt" på katten. (Jag talar nu om SVERAKS regler.) En sådan defekt kan vara en svansknick, ett navelbråck eller liknande. Om däremot båda föräldrarna dött tidigt i HCM så är detta inte något skäl att belägga katten med avelsförbud, eftersom kattungen själv inte uppvisar något symptom. (Detta har inte hänt mig personligen, utan det är ett exempel.)Och när katten väl bor hos ny ägare så kan inte uppfödaren i efterhand kräva att katten ska beläggas med avelsförbud om inte den nya ägaren går med på det. Därför anser jag att det som står i hälsoprogrammet är vilseledande för oss uppfödare: Hur är det meningen att vi ska göra om vi vill belägga en katt med avelsförbud på grund av HCM-risk?


När det gäller hundavel däremot, så finns det andra regler: Där kan avelsråden inom rasringarna sätta upp egna regler för när "riskkullar" ska beläggas med avelsförbud. Ett exempel kan vara att man vet att någon eller båda föräldrarna bär på en allvarlig sjukdom. Kanske något för kattaveln att ta efter?


Jag löste själv situationen genom att skriva ett avtal om att kattungarna skulle kastreras före 7 månaders ålder och inte användas i avel. Men skulle en oansvarig person bryta mot avtalet, så får de ändå registrera kattungarna inom SVERAK.....


En annan sak som jag har lagt märke till är att avelsrådet i praktiken ger råd som innebär en strängare tillämpning än de råd som hälsoprogrammet utgör. Kanske är det sunt, eftersom vi har förmånen av att jobba med en genetiskt sett mycket diversifierad ras, plus att genpolen ständigt utökas med nytt blod från ryska bondkatter. Men min känsla är att det finns en risk att vi i Sverige har hårdare krav på oss själva och varandra när det gäller både inavelsgrad och HCM-risk än kanske något annat land och någon annan kattras. På ett sätt är det förstås jättebra. Men på ett annat sätt blir det då en massa "oskrivna regler" som nya uppfödare kanske bara får reda på först när de redan har parat sin katt och det är för sent.....Då blir det också en uppdelning mellan gamla och nya uppfödare, och de nya uppfödare som inte har en mentor har ingen information att gå efter, eftersom ingenting finns nedskrivet.


Apropå det här med möjliga regler för att man ska få annonsera på SäSKs hemsida som jag skrev om i mitt förra inlägg, så tycker jag också att det kan vara rimligt att man säger att de som får annonsera på sidan ska följa hälsoprogrammet för HCM. Man kan också skicka ut ett välkomnstbrev till alla nya uppfödare där man till exempel skriver att SäSK rekommenderar att man alltid ska HCM-testa och kontakta avelsrådet före parning.

Av Emelie - 19 december 2009 12:46

(Apropå att ju senare man parar katten, desto mindre blir risken för att man för HCM-gener vidare i aveln, eftersom HCM kan debutera sent i kattens liv.)


En annan aspekt av det här med att para sent är ju för det första att det är väldigt få hanar som är fertila så sent som vid 3-4 års ålder, och vissa hanar börjar urinmarkera och yla som fertila. Det här med kemisk kastrering är jättesmart, men vågar man riskera att hanen inte återfår sin fertilitet? Metoden är inte utprovad på katter ännu.


Vad gäller honor, så brukar honor som får sin första kull efter 3 års ålder få svårare förlossningar. Ju äldre honan är vid parningen, desto lägre är fertiliteten, precis som hos oss människor. Att låta katten gå igenom löp efter löp utan parning kan göra att löpintervallerna blir allt kortare och katten går ner sig i kondition. P-piller kan leda till juvertumörer, vilket tydligen är relativt vanligt bland honor som gått länge på p-piller.


Som jag tänker så handlar det väldigt mycket om att testa flera generationer bakåt (och upp till hög ålder) för att på så vis bygga upp en långsiktig avelsplanering. Man kan även göra så som jag gör: skriva in i försäljningsavtalet när man säljer katter, att katten ska HCM-testas vid minst ett tillfälle, exempelvis vid 3 års ålder för en sällskapskatt, så har man som uppfödare mer fakta att gå efter.


En sak som jag tycker att SäSK ska göra är att ställa lite krav (inte för höga!) på de personer som får annonsera avelshanar och kattungar på SäSKs hemsida. Vore det inte rimligt om man bara tillät dem som HCM-testar sina avelsdjur innan parning att få annonsera kullar och avelshanar på hemsidan? Att skicka in ett intyg på att man testat med negativt resultat är inte så krångligt. Att ett aveldjur ska testas vid minst ett tillfälle (eller två) under sin livstid tycker jag att man skulle kunna ställa som minimikrav. Jag vet att denna typ av krav är väldigt vanliga bland rasklubbar för hundar.

Av Emelie - 19 december 2009 12:40

HCM, den fruktade sjukdomen bland våra sibbar, är fortfarande en gåta på flera sätt. Hur ärvs den? Är arvsgången dominant, recessiv eller polygenetisk? Finns det andra, yttre, faktorer som påverkar? Hur ska vi göra för att få färre HCM-sjuka katter bland våra sibbar i framtiden utan att för den skull utarma den genetiska mångfalden?


Jag kom på att man skulle kunna göra ett diagram, där man räknar ut sannolikheter. På så vis framgår det tydligare för alla att det är viktigt att ultraljudstesta, men att ett normalt resultat inte är någon garanti för att katten är frisk. För att illustrera det hela tydligare så har jag hittat på egna procenttal, och dessa procenttal är alltså i stort sett "tagna ur luften".


Kan detta kanske vara ett uppslag för den som vill skriva en vetenskaplig uppsats eller liknande? Jag tycker själv att det skulle vara väldigt intressant att få reda på vilka sannolikheter det skulle bli, och det känns som att det behövs mycket mer forskning på området.


Sannolikheten i % för att katten ska bära på sjukdomen trots normalt ultraljudstest vid...


Ålder honor hanar
1       90      90
2       60      60
3       30      30
4       20      20
5       10      10
6        5        5

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards