Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under december 2008

Av Emelie - 14 december 2008 15:44

Nu ska vi göra ett test för att se om ni som läser min blogg har förstått det där med EMS-koder. Här får läraren inom mig leva ut totalt!  :-)


Skriv följande färger som EMS-koder: (Svara som en kommentar!)


1. Blåsköldpaddssilverspotted med 65% vitt.

2. Goldentigré med 24% vitt.

3. Blåsilvertabby utan vitt.

4. Cremesmoke med 82% vitt.

5. Svartsköldpadda utan vitt.

Av Emelie - 14 december 2008 15:07
Baz Luhrmann - Everybody"s Free (To Wear Sunscreen) - The best video clips are right here

Apropå att inte veta vad man ska bli när man blir stor: Detta är en gammal favoritlåt som ursprungligen var ett tal som en lärare höll för sin avgångsklass. Jag spelade upp den för en av mina klasser när jag skulle sluta också. Bra låt, tycker jag!

Av Emelie - 14 december 2008 12:19

Titta vilken fin bild som Guro (Sjakkmatt's) har tagit på Alvina. Snuttekissen! Och grattis till den fina bedömningen på den senaste utställningen!

Av Emelie - 14 december 2008 10:07

Idag ska jag gå igenom EMS-systemet för er som inte känner till det. EMS är en sorts kodning som gör det bekvämare att beskriva vilken färg katten har. Jag kommer bara att gå igenom de färger som finns hos den sibiriska rasen.


Vi börjar med svart. En helsvart katt (solid = utan ränder) skriver man helt enkelt som bokstaven n. För er som kan andra språk, så kanske ni vet att "noir" och "negro" betyder just svart. Därav n-et. En katt som är helt blå (grå) utan ränder, skriver man som a. Blått är ju den utspädda (diluterade) varianten av svart.


Vilka andra färger finns det? Jo, det finns ju röda (orangea) katter. De skriver man som d. Och utspädningen av rött, dvs creme, skrivs som e. Alla dessa färger är solida, dvs utan ränder. Men det kniviga är att en röd solid katt faktiskt inte saknar ränder helt. Därför kan det ibland vara svårt att skilja på en röd solid och en röd tigrerad katt.


Sedan finns det också helvita katter. De betecknas med bokstaven w. Observera att det vita anlaget är annorlunda än vitfläcksanlaget, som jag har skrivit om förut! Den vita färgen hos en katt "täcker över" den färg som katten genetiskt sett bär på. Under det vita kan katten alltså vara svart, blå röd eller creme, och det brukar man bara se när katten är liten som en liten fläck längst upp på huvudet. När man sedan parar den vita katten, så kan avkommorna antingen bli helvita, eller de kan ärva kattens "underliggande" färg, naturligtvis i kombination med partnerns färg.


Vita katter kan ibland vara döva. Det beror på att bristen på färg hänger ihop med utvecklingen av hörselorganet. Vita katter kan antingen vara blåögda, gulögda eller odd-eyed (ett blått och ett gult öga). Blåögda katter är oftare döva än gulögda. Odd-eyed katter är oftare döva på örat på samma sida som det blåögda ögat sitter. För att man ska försöka avla fram hörande vita katter så finns en bestämmelse som säger att döva vita katter inte får ställas ut. Men nog om vitt, nu går vi vidare!


Det finns ytterligare två solida färger som en sibirisk katt kan ha, och det är f, svartsköldpadd och g, blåsköldpadd. Som ni kanske minns så är det normalt sett bara honkatter som blir sköldpaddsfärgade, eftersom färganlaget sitter på X-kromosomen, och hankatten bara har en enda X-kromosom som kan kan bära en av grundfärgerna, svart eller röd.


Honkatterna har ju två X-kromosomer, och de kan antingen bära på samma eller olika grundfärger. Har de olika färger på kromosomerna, dvs en svart och en röd, så kommer dessa två färger under fosterutvecklingen att slumpvis färga olika delar av kattens päls så att det bildas ett sorts mosaikmönster. Detta är sköldpaddsfärgen.


Beroende på om katten har vitfläcksanlag eller inte så kan sköldpaddsfärgade katter se väldigt olika ut, men hittills har vi talat om solida sköldpaddor utan vitt. Det finns en EMS-kod för de vita fläckarna också. Om vi börjar med den helsvarta katten, n, så kan den antingen ha små vita fläckar på tassarna bara, eller den kan vara helt vit på kroppen, utom små svarta fläckar på huvudet och svansen. Så här skriver man de EMS-koderna om katten för övrigt är solid svart:


n 09 (bara lite vitt, mindre än 25%)

n 03 (lite mer vitt, 25-50%)

n 02 (ännu mer vitt, 50-75%)

n 01 (jättemycket vitt, mer än 75%)


På samma sätt fungerar det med de andra färgerna: e 02 betyder till exempel att katten är solid creme där 50-75% av kroppen utgörs av vitt.


Sedan har vi ytterligare två färger: silver och golden. Eftersom båda oftast baseras på det svarta anlaget, så skriver man silver som ns och golden som ny. Om ni tittar på Arvid i det förra inlägget, så har ni ett exempel på en tigrerad silverkatt. Podruga i Sjakkmatt's uppfödning är golden. (Klicka på mina länkar så ser ni.) En goldenkatt ska vara varmt perikofärgad längst in vid hårroten. Det där med silver och golden är lite komplicerat, för en svart solid katt med silveranlag kallas smoke (ns). På en sådan katt är hårstrået svart längst ut och vitt längst in, men man ser inga ränder eller prickar. Har katten däremot ränder (som Arvid), så heter det svart silver tigré (ns 23). En silverkatt kan också ha en röd eller creme grundfärg. Då heter det till exempel röd silver tigré (ds 23). Och skulle den även ha små vita fläckar så blir det ds 09 23.


Hur fungerar då det här med ränder och prickar och sånt? Jo, de flesta katter har någon sorts mönster. Antingen är de randiga (tigrerade, 23), prickiga (spotted, 24) eller marmorerade (tabby, 22).


Nu ska vi se hur det blir. Den allra vanligaste färgen, Evoras och Bonnies och Algots och Amandas färg, heter svart tigré (bruntigré). Kan man den färgen så kan man mycket. Koden  n 23. Har sedan katten dessutom vita fläckar precis som Lisen och Beata, så blir det n 09 23. Är katten silverfärgad med vita fläckar som Baltzar, så blir det ns 09 23. Hade Baltzar haft samma färg fast med röd grundfärg hade det blivit ds 09 23. Hade han haft svart grundfärg och inga ränder eller vita fläckar hade det blivit ns bara (svartsmoke). Hade han varit helsvart utan silver och fläckar hade det blivit n. Hade han varit vit med bara lite svart på huvudet och svansen hade det blivit n 01. Fattar ni nu? Kommentera gärna!


Av Emelie - 14 december 2008 09:13

Jag råkade hitta den här underbara bilden av Arvid som lussekatt på Säsks forum. Visst är han fin!

Av Emelie - 13 december 2008 09:43

Nyss fick kattungarna smaka rå strömming klippt i små bitar. De älskade det!

Av Emelie - 12 december 2008 21:41

Margita har skickat dessa underbara bilder på mina små sockergryn! Titta och njut!

Av Emelie - 11 december 2008 19:28

Beata älskar verkligen att leka med Hs sandaler i storlek 46. Ibland ser det ut som att hon har fastnat, men det är bara en lek. En extra söt sak är att de vita fläckarna på tassarna syns så väl!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards