Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 8 december 2008

Av Emelie - 8 december 2008 21:35

Hej Jennifer!


Tack så jättemycket för din gulliga kommentar till utställningsinlägget! Kram på dig!   :-)


Nu ska ni som har längtat efter kattungebilder äntligen få något nytt att titta på! Jag tog ett par snabbilder nu när de låg och sov: Beata och Billie tillsammans i en sänglåda, Bonnie i den andra sänglådan och Baltzar i klätterträdet. Konstigt nog är det först när jag ser bilderna som jag förstår hur mycket de har växt. De är 7,5 veckor nu.


En bra sak: syltan gick hem!  Den gick att äta.  :-)


En grej som jag älskar med kattuppfödning: Det finns så mycket hjärta i det!  :-D Och det behövs mer än någonsin i vår värld tycker jag.


Kärlek och frid till alla er som läser min blogg! Kom ihåg att ni är oändligt värdefulla! Kom ihåg att ge er själva det ni behöver och att säga nej till det ni inte vill ha! *kram!*


I morgon ska jag till min gamla arbetsplats (före detta Vasa Vux, numera KY-akademin) och där ska jag göra tester på förmiddagen. Efter lunch, om jag går vidare, så ska jag även göra tester på eftermiddagen under övervakning av en psykolog. Allt detta för att jag har sökt Tågförarutbildningen, som jag kanske ändå inte kan gå.... Även om detta aldrig har varit min stora dröm så är jag lite nervös. Visst är det bisarrt?


Det är mitt ego, förstås. Jag vill prestera bra. Så, vad är det jag ska lära mig av den här situationen? Kanske att vara ödmjuk och inse att man inte vet något om livet. Ibland gör man saker fast man inte riktigt vet varför. Man vet inte om de leder någon vart, man vet inte om man kommer att lyckas eller misslyckas. De sakerna känns rätt att göra, helt enkelt.

Av Emelie - 8 december 2008 16:42

Nu har jag tänkt ännu mer när det gäller neva masquerade. Och kommit fram till att jag ändå inte vill att de uppfödare som köper mina katter ska para med neva masquerade. Anledningen är att avkommorna då kommer att bära på den recessiva maskade genen och den kan sedan dyka upp när man minst anar det, även hos uppfödare som inte vill föda upp nevor. Mina katter bär med största säkerhet inte på anlaget (de är inte gentestade) så det känns onödigt att mixa in detta anlag, när uppfödarna nu har jobbat så hårt i flera generationer på att få bort det.


Vad gäller abessinier (korthårig) och syskonrasen somali (samma standard fast långhårig), så gör uppfödarna så att de ibland parar somali och abessinier för att utöka genpoolen ooops, jag menar genpolen för somali, men då skriver de VAR (variant) i stamtavlan, så att man inte ska använda dessa korthåriga avkommor (men bärare av långhårsanlaget) i abessinieraveln. Så skulle man kunna göra med sibbar/nevor också. Fast nu finns det så många nevor ute i Europa, så jag tror inte att detta behövs, ärligt talat.


På bilderna: En familj med viltfärgade abessinier och sedan en blåsilverfärgad somaliunge. Från HuKa.se.

Av Emelie - 8 december 2008 15:00

Ja, jag vet att jag inte har visat några kattungebilder på ett tag. Men de kommer, jag lovar! Måste bara byta batterier i kameran för hundrafemtielfte gången.


Idag när jag var i affären så inhandlade jag, vegetarian som jag är, för första gången någonsin:


  • Leverpastej, 2 paket.
  • Fiskpudding.
  • Makrill.
  • Koljafiléer.
  • Sylta. (Ni vet, sånt som brukar vara på julbordet och som pensionärer brukar äta. Jag kollade på innehållsförteckningen, och såg att det innehåller brosk, precis det som vilda katter äter!)
  • Barnmat: slottsgryta med potatis.

Den bakomliggande tanken är förstås att kattungetjejerna ska få i sig lite mat, när de nu är så kräsna med vanlig kattmat.


Leverpastejen har redan gjort succé! Ni ska bli uppdaterade om de andra matvarorna så småningom!


Av Emelie - 8 december 2008 12:43

Å nej, nu har jag börjat bli kattungesjuk igen. Igår på utställningen så ville jag verkligen köpa en abessinier av den där norrmannen och starta abessinieruppfödning  8-)


Och idag så vill jag verkligen köpa en hankattunge! Vill, vill, vill, vill!!!!! Har gått och kollat på kattungar ett bra tag nu....Och detta trots att jag har fyra kattungar här hemma redan. Det handlar väl egentligen om att jag vill sluta leta avelshane till Evora. Det är tröttsamt. Vill ju hitta Mr Right....


Det är bara några få svårigheter som behöver överbryggas:


  • Jag och H är för närvarande fattiga som kyrkråttor, då jag fortfarande är avstängd från a-kassan.
  • Hanen behöver någonstans att bo, och att ha en fertil hane hemma är inte det lättaste. Har man dessutom två fertila honor i samma hem så blir saken ännu mer komplicerad.

Men kärleken övervinner allt, är det inte så man brukar säga? Gäller bara att övertyga H om detta också....   ;-)

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards