Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 20 oktober 2009

Av Emelie - 20 oktober 2009 22:09

Fick en kommentar idag från "kattfantast" angående mitt inlägg om kattmat: "MEN.............om man läser det största kattmatstestet som gjorts (Råd & Rön 2008) så var Lidels kattmat bäst i alla avseenden, både innehåll, kvalité och pris."

 

Mitt svar: Vi får tänka på att Råd och Rön, till skillnad från Maths Lindberg, som höll i föreläsningen, inte är experter på katters näring och hälsa. Alltså är det inte troligt att de känner till hur skadligt för kattens hälsa det är med kattmat som innehåller mer än ett visst antal procent magnesium och fosfor, och detta är vetenskapligt bevisat sedan länge. Maths nämnde att njurproblem förekommer hos ungefär 80% av alla äldre katter, och att grunden till kattens framtida hälsa läggs under det första levnadsåret. Katter som får kvalitetsfoder med lägre halter av mineraler lever längre. Man vet att höga halter av fosfor leder till sämre njurfunktion och att höga halter av magnesium leder till problem med urinstenar. 90% av katter med urinsten blir friska om de byter till ett bättre foder. Tänk därför på att aldrig ge din katt mer än 2-3 räkor ELLER 2-3 teskedar tonfisk i veckan, eftersom dessa innehåller höga halter av magnesium, och tillsammans med det vanliga fodret så blir det för mycket.

 

Jag tror inte heller att Råd och Rön tog hänsyn till att kattmat från de tillverkare som jag nämnde, har en tillverkningsprocess som gör att proteinet blir mycket mer lättsmält för katten, och på så vis kan katten tillgodogöra sig innehållet bättre. Det känns tryggare, tycker jag, att köpa kattmat från en tillverkare som faktiskt bedriver kontinuerlig forskning kring kattmat och som håller sig uppdaterad kring de senaste rönen inom veterinärmedicin. Men gudarna ska veta att jag har klurat väldigt mycket fram och tillbaka på den här frågan under en lång tid och något "färdigt svar" kommer jag väl aldrig att få.....Glad

Av Emelie - 20 oktober 2009 10:19

    

"Äntligen får vi iväg några bilder på Clara.
Hennes päls har blivit superburrig nu och jag antar att det är lite av en vinterpäls. Så hon är extra gossig och mjuk!
 
Hon växer och frodas, och det verkar som att hon alltid är hungrig!"

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards