Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 11 oktober 2009

Av Emelie - 11 oktober 2009 15:11

Var gärna med i min nya omröstning om kattuppfödning! Så här ser brevväxlingen mellan "Göteborgs katthjälp" och mig ut:

 

Från mig, Emelie: Nu har jag varit och lämnat kattmaten till A. Jag känner att jag gärna skulle vilja vara med och bidra på något mer sätt, bland annat är jag väldigt intresserad av den politiska delen av det hela: skriva insändare och påverka politiker osv. Men till att börja med så undrar jag om jag skulle kunna sitta något pass under en helg och passa en fälla tillsammans med någon som vet mycket, så att jag har tid att ställa frågor? Jag skulle även kunna tänka mig att mata katter eller köra katter till veterinären etc. Känner verkligen mycket för detta!

 

Från Göteborgs katthjälp: "Jag kommer att ta upp din förfrågan med de övriga i styrelsen då jag kan se vissa svårigheter i det faktum att du har föder upp katter.
Återkommer när jag vet mer. Under tiden kanske du kan ge mig dina åsikter om vad du själv tycker om att föda upp katter medan det finns tusentals som inte har ett hem."

 

Från mig, Emelie: "Jag förstår hur du tänker. Jag funderade en helt del innan jag bestämde mig för att börja föda upp katter, och det som avgjorde var att jag valde en allergivänlig ras, som många kattallergiker kan tåla (är själv allergisk). På så vis når jag en grupp människor som annars inte skulle kunna ha katt alls och på så vis kunde jag motivera det för mig själv. Min blogg har även mer och mer blivit en väg för mig att påverka människor till att se katten som värdefull på olika sätt. Jag når ut till väldigt många människor genom min blogg. Ett annat argument för att fortsätta föda upp är att jag tycker det är fel att bara oansvariga människor (som kanske inte ens kan hitta köpare till sina katter) ska få föda upp katter. Om mina katter inte blev sålda så skulle jag behålla dem och sluta föda upp.
 
Vi som föder upp raskatter är till den stora merparten mycket noga med att hitta bra kombinationer för att få fram friska katter med bra temperament. Vi avlar bara på friska djur och vi lägger ner mycket tid och energi på att måna om kattens bästa på både lång och kort sikt. Inom den sibiriska rasen har vi exempelvis ett avelsråd som man rapporterar in alla sjukdomar och defekter till. Vi är också väldigt noga med vilka som får köpa våra katter. Mina köpare får till exempel skriva på ett kontrakt om att de sköta katten väl och kastrera sällskapskatter före en viss ålder och ultraljudstesta hjärtat minst en gång i livet. Om de inte följer detta så har jag rätt att ta tillbaka katten. Därför tycker jag att man kan se aveln med raskatter (i alla fall sibiriska katter, som är den ras jag känner till) som ett föredöme när det gäller att ge katterna ett bra liv, som förhoppningsvis i någon mån kan smitta av sig på (den ofta tanklösa) aveln med huskatter.
 
En tredje aspekt av det hela är att jag tror att det är bra att det finns ett samarbete mellan kattuppfödare/kattklubbar/SVERAK å ena sidan och katthem å andra sidan. Tillsammans kan vi förbättra villkoren för många katter.
 
Hör av dig när du har diskuterat med styrelsen!"
 

Från Göteborgs katthjälp: "Jag har nu fått höra alla styrelsemedlemmarnas åsikter i frågan om att ha uppfödare som aktiva medlemmar i föreningen. En stor majoritet tycker att det av olika anledningar inte är förenligt med vår policy. Jag ska försöka sammanfatta de olika åsikterna.
 
I Sverige finns det ca 100 000 hemlösa katter. Det skulle behövas 2 000 katthem till för att kunna ta hand om alla dessa katter. Det finns även otillräckligt med seriösa hem till alla katter som föds. Vi anser därför att så länge det finns så många hemlösa katter som i sin tur ser till att antalet växer att det då inte behövs uppfödning av ännu fler katter, varken genom huskatt- eller raskattavel.  Varje katt som föds är en för mycket just nu, anser vi.

Av de som vill adoptera från oss eller som vill vara jourhem åt oss kräver vi att deras egna katter är kastrerade.  Detta för att vi inte vill jobba emot våra egna principer. Ingen av de volontärerna som är aktiva inom föreningen just nu har okastrerade katter.

 
Vad gäller människor som är allergiskt mot katt tycker vi att om man absolut vill ha katt så kan man äta medicin eller desensibilisera sig. Vi har ett antal adoptanter som är/varit allergiska och har valt en av dessa möjligheter. Att avla fram ett ras som passar in på vissa människors liv kan vi, ur etiskt synpunkt, tycka är ett steg för långt. Det är ju ingen rättighet att få ha katt till vilken pris som helst.
 
Att man själv anser sig vara en seriös uppfödare löser antagligen inte problemet med oseriös uppfödning. Oseriös uppfödning orsakas oftast inte pga brist på kunskap om uppfödning men om att strunta i att kastrera katten. Ju fler som förespråkar kastrering, och själv kastrerar sina katter desto fler katter kommer att bli kastrerade hos de som inte ännu har gjort det. Jag tycker själv att fortsatt avel av både hus- och raskatt har motsatt effekt.
Många uppfödare påstår att de tycker att huskatter och raskatter är lika mycket värda. Varför anses det då samtidigt att det inte ska bedrivas avel med huskatter men at det däremot är okej att avla på raskatter när det finns ett växande antal hemlösa katter och brist på seriösa hem? För varje kattunge som föds minskar en hemlös kattunges chans att komma in i värmen.

 
Inte alla uppfödare är så seriösa som de själv gärna vill framstå de är.
Inom föreningen har vi inte enbart hand om f.d hemlösa huskatter. Vi har/har haft katter som visar tydliga tecken på att vara avkomma från raskatter. T ex har vi haft en renrasig Maine Coon (uppfödaren har bekräftat att katten är uppfödd av henne) från ett vanvårdsärende där det fanns flera renrasiga Maine Coon och Européer. Katter med lockig päls (enligt Rex uppfödare behövs både föräldrarna ha genetiskt anlag för lockig päls), katter med mycket kort ansikte som i perserkatter.
 
Inte nog med att det finns för många katter finns det även många kattraser som har kommit till genom att avla på genetiska defekter som ger hälsoproblem. Även det anser vissa av oss är etiskt oförsvarbart.
 
Till att fatta det hela kort är vi emot att det avlas fram fler kattungar när det föds ett stort och växande antal hemlösa katter. Det ska inte födas fler katter, varken hos seriösa eller oseriösa uppfödare, varken inom planerad eller oplanerad avel.
 
Däremot står det naturligtvis var och en fritt att välja de åtgärder man själv tycker är rätt i frågan om problematiken med hemlösa katter. Dock har vi kommit fram till att det för uppfödare inte finns plats inom vår förening.
 
Hoppas du har förståelse för våra åsikter. "

Av Emelie - 11 oktober 2009 11:26

"Det har nu gått drygt en vecka sedan Dylan hörde av sig...
 
Vad kan "jag" säga... min matte och husse har lärt sig att de är jag som BESTÄMMER. De är jätte läraktiga. De leker med mig, och när jag jamar hjärtskärande får jag skinka, kokt kyckling, rå köttfärs, rå rostbiff eller något annat som jag tycker om.
 
De är lite tjatiga med att jag skall komma när de ropar på mig... men för god "mat" kan jag väl komma, eller vad skulle du gjort...
 
Ytterdörren är sååå spännande...lyckade smita ut som hastigast när de skull lämna mig...kan du fatta att jag inte skulle få gå med??? Att var ensam är INTE ROLIGT... eller när matte sover när hon jobbat natt (och nu har hon jobbat nästan varje natt i drygt en vecka) så när jag känner mig ensam så "sjunger" jag för henne så hon släpper in mig i rummet. Men som tur är så är det nästan alltid någon hemma hos mig som  leker och "fjäskar"...
Jag kommer att bli e jätte duktig jägare... och är riktigt duktig på att fånga mina byten  Hittar hela tiden nya roliga saker i huset som jag kan "jaga".
 
Hallå, kan jag få ett par ord med i mailet Dylan??? Du är en väligt underbar "pooz" som spinner och gosar väldigt mycket... fast bara på dina villkor. Racar runt och vill vara med hella tiden... då menar jag HELA tiden. Tigger mat konstant fast du har torrisar serverat hela tiden... Bortskämd?!?! Oooo ja... men du är en ganska lydig pooz men ibland så glömmer du av att bordet, spisen och diskbänken är TABU! Här om morgonen tog Dylan ett sig dopp i toaletten!!! Humpfff lagom kul att vaknar av en våt katt i sängen kl 5 på morgonen  så nu mera är alla toalock nedfällda. Allt skall undersökas... och den nya leken är att klättra upp för mina ben... Det gör ont... fast han är för rolig för när han kommer upp på axeln skall det pussas mmm det är kärlek.
 
Harri och Dylan har sina regelbundna lekstunder och får han inte dem så blir sur och gör icke tillåtna saker, gissa vad??? Jo, upp på bord eller klösa på icke tillåtna ställen. Finns inget som kan få Harri att reagera så snabbt...
 
Sammanfattningsvis kan sägas att Dylan ÄGER (ungdomsuttryck)!!! Det är lika tråkigt att lämna honom som roligt att komma hem, med en katt som kommer rusande emot en och vill bli klappad och fjäskad med.
 
Mmm med andra ord har vi får en underbar kamrat i vårt liv so är så älskad. Tack Emelie!
 
Ps skickar med två foton när han var 14 v."

    

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards