Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 16 oktober 2015

Av Emelie - 16 oktober 2015 15:49

Den 14 oktober 2015 skrev jag ett inlägg där jag berättade om de vanligaste kattfärgerna. I det här inlägget ska jag skriva om de vanligaste mönstren. Det som kan göra det hela lite komplicerat är att en katt kan ha flera olika mönster samtidigt. Men för att det inte ska bli alltför komplicerat så börjar jag med basfärgen svart, precis som i det första inlägget (aa):

 

Sedan lägger jag på den första mönstergenen A, som betyder agouti. Eftersom genen för agouti är dominant, så behöver katten bara ha en kopia av genen A för att kattens pälsfärg ska vara agoutimönstrad. Katter med genotypen Aa eller AA är alltså agoutimönstrade. En katt med genotypen aa är däremot svart eller non-agouti, precis som katten på bilden ovan.


Så här kan en agoutikatt med basfärgen svart se ut (bilden nedan). Kombinationen av färg och mönster kallades brunspotted, men under 2017 har beteckningen ändrats till svartspotted. Eftersom man inte säkert vet hur spottedmönstret nedärvs så har jag inte tagit med spottedgenen här. (Aa/AA):

 

Som ni ser så är kattens prickar svarta, medan resten av katten är brun. Agoutianlaget i sin tur finns i fyra olika varianter, som var och en styrs av olika gener: spotted, tigré, tabby och tickad. Spotted är den vanligaste av dessa fyra agoutivarianter och tickad, som nedärvs dominant, är ovanligast. På svenska säger man brunspotted (numera svartspotted) men på engelska heter det black spotted tabby. Tabbygenen, som gör att katten får breda, marmorerade ränder, är recessiv, medan den tickade genen är dominant och gör att katten inte får några ränder alls, men varje hårstrå har ändå band av svart och ljusare färg, precis som med de andra agoutimönstren. När det gäller tigré, så säger vissa kattdomare att det är oerhört ovanligt med "äkta tigré-katter" som helt saknar prickar, och min erfarenhet när jag födde upp sibiriska katter var att även om kattungarna var tydliga tigréer som små, så blev de ändå spotted som vuxna. Så det där med tigré och spotted är ett litet mysterium för mig. De senare åren har jag registrerat alla randiga kattungar som spotted för att de ändå brukar få prockar som vuxna. Katten på bilden nedan är tabby-mönstrad, och som ni kan se så är består mönstret av bredare ränder. Det som gör att katten inte är brun är att den även har silvergenen. Den här kattens färg/mönster kallas svartsilvertabby.

 

Silvergenen är dominant och förkortas I (som står för inhibitor). En katt som har genotypen Ii eller II har mönstret silver (på en non-agoutikatt kallas det smoke). Genen gör att pälsen blir vit närmast huden och färgad i topparna. Här nedan ser ni en katt med svart basfärg samt silveranlaget. Kombinationen av non-agouti svart och silver på denna katt kallas svartsmoke (aaIi/II):

 

Nästa mönstergen vi ska ta upp här är siamesmaskningsgenen. Den är recessiv. Många tror att maskning är en färg, men det är faktiskt ett mönster. Om man tar en svart katt och lägger till siamesmaskningsgenen cs i dubbel upplaga så får man en maskad katt som den på bilden nedan. Även maskning finns i olika varianter: siamesmaskad (cs) och burmamaskad (cb), är båda recessiva i förhållande till C, som är fullfärgad. Båda generna sitter på samma C-locus, men ingen av generna är dominant över den andra, vilket gör att en katt med genotypen cbcs blir ett mellanting mellan maskad och burmautfärgad med turkos ögonfärg, vilket kallas tonkanes. En burmamaskad katt har gula ögon och en maskfärg som är mer otydlig än den siamesmaskade katten. Tonkanesmaskade katter är ett mellanting, så deras ögon brukar vara turkosa och maskfärgen något tydligare än hos den burmamaskade katten. Siamesmaskade katter har alltid blåa ögon  och katten på bilden är svart med siamesmaskningsgenen och färgen/mönstret kallas brunmaskad (aacscs):

 

Den sista mönstergenen jag ska ta upp här är vitfläcksgenen S, som är dominant. En katt utan vitfläck har ss, medan vitfläckiga katter kan ha Ss eller SS. SS-katter har mer vitt på kroppen än Ss-katter, men man tror att även andra gener är inblandade för att bestämma mängden vitt. De olika vitfläcksgraderna har olika namn: van, harlequin, bicolor och ospecificerad mängd. Nedanstånde bild visar en katt som är svart bicolor, vilket innebär att ungefär halva katten är vit och halva är svart:

 

De katter som har mest vitfläck kallas van (mer än 75% vitt), de som har 50-75% vitt kallas harlequin, medan de som har 25-50% kallas bicolor. Mindre än 25% vitt brukar man bara kalla "ospecificerad mängd". Katten här nedan är svartsköldpadd harlequin:

 


Den här katten är kanel van

 

Dessa olika mönstergener kan man sedan kombinera med varandra och med olika färger på olika sätt, vilket möjliggör hundratals olika kombinationer av färger och mönster. Som ni förstår så kan jag inte visa bilder på alla dessa kombinationer, men här nedan ser ni några exempel på hur olika det kan bli.

Svartsköldpaddssilvertabby:

 

Svartsköldpaddsmaskad:

 

Svartsköldpadd bicolor:

 


Lilatabby:

 

Lila bicolor:

  

Chokladsköldpaddsilvertabby:   

 

Blåsköldpadd bicolor:

 

Blåtickad:

    

Kanelmaskad (burmamaskad):

 

Fawnsilverspotted:

 

Rödtickad:

 

Med de här sista bilderna vill jag helt enkelt visa hur otroligt många olika varianter och kombinationer det finns på katter, både när det gäller kroppsform, färg och mönster.

Av Emelie - 16 oktober 2015 14:32

   

Miss Emmi's Leopold Leopard:

   

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards