Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 10 oktober 2015

Av Emelie - 10 oktober 2015 23:11

....därför att de kissar i hjulet och det LUKTAR! Men de älskar ju att springa där...

Av Emelie - 10 oktober 2015 15:58

Nu när jag börjat bli lite mer intresserad av reptiler än jag var innan så har jag börjat fundera på en sak som jag tycker är konstig: Varför hör man aldrig talas om människor som ger sina katter möss (eller andra gnagare) att äta? Möss är, enligt alla experter, kattens mest naturliga föda, och möss innehåller till och med extra taurin, vilket man tillsätter till vanlig kattmat eftersom katten behöver mycket taurin.

Jag menar, ormägare matar ju sina djur med möss och råttor, så varför skulle inte kattägare kunna göra det? Jag vet att vissa "hard-core-kattägare" redan gör sin egen kattmat av rött kött, inälvor och malda ben (BARF) så varför inte blanda ner möss i köttkvarnen? Kattägare skulle då även kunna föda upp möss som foder åt sina katter, vilket många reptilägare gör.

Och nej, jag ska inte börja föda upp fodermöss och jag tänker inte heller skaffa någon reptil. Jag är för blödig helt enkelt. Men att sälja djupfryst BARF baserad på möss som foder till katter hade kunnat vara en riktigt bra affärside, det måste ni väl hålla med om? Fler och fler kattägare vill ju ge sina katter så naturlig föda som möjligt, och vad kan vara mer naturligt än Mus-BARF?

Ett tag ville jag faktiskt prova på att föda upp insekter (mjölmask) som föda åt mina möss, men H och Lilla Lo lade tyvärr in sitt veto. ?Hade varit spännande annars. Katterna hade också kunnat äta dem. I stället ger jag frystorkade mjölmaskar till mössen.

Av Emelie - 10 oktober 2015 13:08

Mustjejernas terrarium är nu städat och ommöblerat. Flickorna älskar sitt stora hamsterhjul, men tyvärr kissar de och bajsar i det, så de får inte ha det jämt, bara ibland. Annars har de grenar och liknande att klättra på. Jag har en massa inredningsgrejer kvar från hamstrarna, plus att jag skaffat snygga akvariegrenar, så det går att variera inredningen mycket, och jag märker att det är stimulerande för mössen.


För alla djur som lever som husdjur eller i någon form av inhägnad så är det oerhört vikigt att vi människor ger djuren möjlighet till att utöva fodersöksbeteende och att ge miljöberikning för att stimulera djuren. Det kan göras på väldigt många sätt, men viktigt är att miljön ska vara stimulerande och varierad, och ge möjlighet till fysisk träning, samtidigt som djuren ska kunna gömma sig och dra sig undan för att kunna känna sig trygga. 

 

Av Emelie - 10 oktober 2015 10:49

Julian är pappa till La Minelles kull som snart ska födas. Ni kan tänka er vilka underbara kattungar det kommer att bli! Hans husse och matte har fotat.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards