Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 2 oktober 2015

Av Emelie - 2 oktober 2015 17:35

Jag älskar att titta på veterinärprogram på TV, och en sak som jag har lärt mig av alla timmars tittande är vad hosta hos katter kan bero på. För det första: en orsak till hosta som man kanske inte tänker på är att katten när den ätit torrfoder kan få en bit torrfoder i halsen. Då hostar den ett tag och sedan brukar torrfoderbiten åka ner i magen igen. Det händer ibland med mina katter här hemma. Om din katt bara hostar precis efter att den ätit torrfoder och bara vid ett enstaka tillfälle, så kan detta vara förklaringen, och då behöver man inte åka till veterinären.

En annan orsak till hosta kan vara mask i magen, och detta gäller framför allt utekatter. Du kan köpa ett maskmedel, exempelvis Milbemax, receptfritt på apoteket, och går hostan sen över så vet du vad orsaken var. Kvarstår hostan så behöver du gå till en veterinär som kan röntga kattens lungor. På röntgenbilden kan veterinären se om hostan orsakats av astma (som kan behandlas med mediciner) eller av tumörer i kattens lungor (tumörer uppstår nästan bara på äldre katter). Lycka till!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards