Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 18 november 2012

Av Emelie - 18 november 2012 12:32

För första gången sedan jag blev uppfödare så har nu Lilla Lo och H uttryckt en önskan om en till kattunge här hemma, så nu har jag bestämt att jag ska fortsätta satsa på kattuppfödningen ett tag till. Känn ingen press Chanel, men vill håller alla våra tummar för att du får minst en lovande hona i kullen, som vi kan behålla till avel.   Drömkullen för mig skulle vara en stor kull med bara honor!  Det är tyvärr inte säkert att alla som väntar på den här kullen kommer att kunna få tinga en katt, det beror på hur stor kullen blir.

 

Chanels första kull, G-kullen. I den kullen var alla fyra kattungar mönstrade, varav två med silver och två utan. En av ungarna var tabbymönstrad.


Vad är det för små sötnosar som förväntas komma i Chanels kull? Det är ungefär som om man hade slagit en tärning, där sannolikheten för vissa utfall är högre än för andra. Man kan till exempel säga att om man får 1, 2 eller 3 så blir den kattungen en hona, och om man slår 4, 5 eller 6 så blir det en hane. Men det innebär ju inte att det blir exakt hälften honor och hanar i en viss kull, slumpen kan ju göra att man slår en sexa flera gånger i rad.


Till att börja med så vet vi att alla kattungar kommer att bli långhåriga, för två långhåriga föräldrar kan bara få långhåriga ungar. Alltså finns det bara långhåriga sibiriska katter. Enligt sannolikhetsläran så blir även hälften hanar och hälften honor. Sedan blir hälften med silver och hälften utan silver. Hälften får vita fläckar och hälften får inga vita fläckar. En fjärdedel av kattungarna blir omönstrade (non-agouti). Av de mönstrade kattungarna så kommer en fjärdedel att bli tabbymönstrade. Eftersom pappan till kullen är bärare av dilution så blir hälften blåa/blåmönstrade. Visst är det kul att det kan bli så många olika färger?


Om en unge skulle råka ärva anlaget för silver OCH anlaget för att få en omönstrad päls, så kommer den ungens färg att bli svartsmoke, vilket är rätt ovanligt. Om en unge skulle ärva anlaget för omönstrad plus anlaget för dilution, så blir den blå utan mönster, vilket också är lite ovanligt. Sedan kan det förstås bli svarta och svartvita kattungar också. Kul!


En annan rolig sak är att Chanels tilltänkte Bellini är kusin med vår Elton!

 

En katt med färgen svartsmoke.

 

En katt med färgen blå.


Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards