Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under maj 2012

Av Emelie - 30 maj 2012 10:51

    Idag har kattkillarna ätit råa kycklinghjärtan med god aptit. Jag brukar klippa sönder dem i mindre bitar. Giselle nosade lite, men tyckte mest att det var skumt. I vanliga fall när jag har kattungar, så brukar jag runt 8 veckors ålder låta kattungarna äta bara torrfoder ett tag, så att alla lär sig det ordentligt. Men nu när Giselle är sjuk, så blir det inte så. I stället fortsätter jag med lock och pock för att hon ska tänkas vilja äta lite. Hon har inte så bra matlust den här lilla sötnosen. Det som hon lite motvilligt har gått med på att ätit hittills är:


  • Torrfoder uppblött med varmt vatten.
  • Våtfoder RC Kitten.
  • Kattmjölk Whiskas.
  • Rå äggula.
Av Emelie - 30 maj 2012 00:44



Den här sötnosen heter Iris och är dotter till min egenuppfödda Esther (Eltons syster) och Ville (Knjaze Valentin). Hennes färg heter svartsköldpaddstigre. Hennes matte är intresserad av att låta henne få en kull, och jag ska vara mentor. Som vanligt är det massor av tester som ska göras, avelshane som ska väljas och beslut som ska fattas. Iris är nu HCM-testad och FIV/Felv-testad med normalt resultat. Ett par möjliga pappa-kandidater är också utsedda, men när parningen ska göras är inte riktigt bestämt ännu. 

Av Emelie - 29 maj 2012 18:03

Idag har jag bara varit hemma och vilat. Av någon anledning behöver jag det ibland, och det har varit så så länge jag kan minnas. Ibland blir jag lite avundsjuk på människor som verkar ha så mycket energi att de orkar göra allt de har lust med, men det är väl bara att acceptera att vi alla är olika. När jag känner mig så här trött så tänker jag att det ska bli skönt att avsluta djuruppfödningen, men samtidigt vet jag ju att jag kommer att sakna det också. 


Snart ska jag bli mentor till en ny uppfödare igen. Berättar mer senare.

:)

Av Emelie - 29 maj 2012 09:35

Giselle mår bättre idag, tack och lov!

Av Emelie - 28 maj 2012 17:00

Minns ni Rosalina (Mapilamis Eve) som jag köpte när jag hade tänkt bli hamsteruppfödare på allvar? Jag gav ju upp när jag inte lyckades sätta ihop henne med Yoshi (han bara bråkade) och sålde henne till Kronoskogens uppfödning. Carina på Kronoskogens lyckades inte heller så bra med att para henne, men igår råkade hon vända på hamstern i fråga, och upptäckte att HON ÄR EN HANE MED SNOPP!   


Inte konstigt då att denna fina hamster började bråka med alla hanar han sammanfördes med!  


Carina har förresten massor av fina hamstrar till salu just nu, som jag verkligen kan rekommandera! Alla har stamtavla förstås.

   

Av Emelie - 28 maj 2012 09:34

"Det finns två sätt att leva: som om det inte finns mirakler, eller som om allt är mirakler."


Albert Einstein

Av Emelie - 27 maj 2012 16:42

Idag har lilla Giselle blivit sjuk igen, så vi fick åka in till veterinären med henne och hon fick en ny antibiotikakur. Den här gången är det något med andningen och lungorna som inte var bra. Veterinären kunde inte säga vad symptomen beror på, men vi ska hålla henne under uppsikt ett tag. Lilla sötnosen! Men hon är tapper och lika viljestark som alltid: en tuff tjej, som brås på sin mor! Eftersom vi inte vet hur utgången blir, så ska vi vänta med tingningen ett tag.


Jag märker att jag blir väldigt orolig när det händer saker med mina djur. Dessutom blir jag ibland stressad av alla pengar man behöver lägga ut på dem, särskilt på veterinärbesök. Idag fick vi betala hela 3900 kr, och jag vet ännu inte om det täcks av försäkringen!   


Idag har Gaston blivit tingad också, vilket känns jättebra. Hans nya familj är riktiga djurälskare, som kommer att ge honom allt han behöver. Familjen har två ganska stora pojkar, som säkert kommer att vilja leka med honom en hel del. Gaston blir Mölndalsbo.  

De flesta verkar njuta av vädret nu, men jag svettas och håller mig inomhus mitt på dagen, för jag har lite svårt för värme. Dessutom tål jag inte sol så bra, jag blir lätt bränd. Är väl känslig även på det sättet antar jag. H och Lilla Lo åker i alla fall till Härlanda Tjärn nästan varje dag och badar.


Min bror Henrik har varit här på snabbvisit och Mormor G kommer snart och gör en "mellanlandning" efter sin busstur till Italien. Två hamsterungar från Alvin och gänget-kullen flyttade idag till Lina med familj i Askim. Så det är full rulle här, kan man säga. 

Av Emelie - 26 maj 2012 19:47

Igår och idag har jag haft två underbara dagar med familjekonstellationer under ledning av Solveig Reinhold. Vi var på Kuggaviksgården vid havet i Åsa. Jag är så glad att jag har hittat konstellationerna, och att jag har förmånen att få vara med när Solveig har workshops!  


Just nu mår jag precis så bra som man bara kan må efter en sådan här helg! Så bra mår jag aldrig när jag har varit hemma hela dagen.      Det känns som att varje gång blir jag påmind om hur fantastiskt detta är och vilket viktigt arbete vi gör. Jag älskar verkligen familjekonstellationer!   För er som vill vara med, så är nästa tillfälle i Kungälv 30 juni, 09.00-ca 18.00 Det finns fortfarande klientplatser kvar. Rekommenderas!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards