Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under februari 2011

Av Emelie - 22 februari 2011 20:56

  

Den här maten kommer din katt att älska. Den är inte bara god, utan nyttig också. Gjord av endast kyckling och grönsaker. Finns hos Foderbilen.

Av Emelie - 22 februari 2011 17:57

  

Elton 8 veckor gammal!

  

Cornelia 8 veckor gammal!


Om jag parar Elton och Cornelia så kommer stamtavlan att se ut så här. Sitter och drömmer om fina kattungar, som vanligt. Hoppas också att Eltons kattungar med andra honor kommer att bli riktigt fina! Jag är så nyfiken på hur hans kattungar kommer att bli! Antagligen riktiga gosekissar, med en sån pappa!

Av Emelie - 22 februari 2011 12:22

...som volontär på en djurhem som heter Kullbäckstorp! Där finns även ett kattpensionat. Vad där idag och hälsade på. Så på måndag ska jag umgås med katter hela dagen!  


Min första favorit blev sköldpaddsfärgade Yumi på bilden högst upp. Henne fick jag klappa lite och hon lekte med ett sugrör. Under finns bilder på Bernard och Bianca. (Min favorit blev förstås den röd-vita Bernard, som lekte lite försiktigt med en leksak):


 

  



Av Emelie - 21 februari 2011 12:36

    

Ni tycker säkert jag är knäpp, men har börjat överväga att para Elton och Cornelia snart i alla fall! Är sååå sugen på kattbebisar!  


Bilder: Cornelia och Elton har kommit på hur man ska undvika att få fotoblixen i ögonen!

Av Emelie - 21 februari 2011 11:35

    

Bilderna visar underbara A-kullen när de var små!


Var går gränsen mellan jakt och lek? Behöver katten både leka och jaga, eller räcker det att innekatten leker? Jag tror att gränsen är hårfin, och att det inte är jagandet och ätandet av ett byte i sig som är viktigast, utan att katten får uppleva stimuli som aktiverar dess jaktbeteende. Det finns en teori som säger att domesticerade vuxna djur uppfattar leken som jakt, och de leker för att förbättra sin jaktteknik. Eftersom vilda vuxna djur inte leker så tycker jag att detta låter som en trolig förklaring. Det kan nog vara så att den domesticerade katten använder objektleken som en ersättning för jakt, helt enkelt för att den behöver uppleva jaktliknande situationer för att må bra. Detta kan ske antingen med hjälp av matte/husse eller en djurkompis. Katten kan även på egen hand leka med leksaker, eller annat som råkar ligga framme, som stimulerar dess jaktbeteende.


Jag tror definitivt att en innekatt behöver få uppleva jaktliknande situationer för att må bra, men jag tror inte att en katt nödvändigtvis behöver vara utomhus för att få sitt ”jaktbehov” tillfredställt. En innätat rastgård är en väldigt bra kompromiss. Det som stimulerar en katt att aktivera sitt jaktbeteende kan vara så mycket: en fågel som flyger utanför fönstret, en ”flärp” till mjölkkartongen, ljudet av mattes fot som rör sig under täcket, kattkompisens svans som rör sig retfullt, en leksak full med kattmynta. Det är yttre stimuli som stimulerar hörsel, lukt, rörelser eller synintryck och som får katten att utföra sitt jaktbeteende, och ju starkare yttre stimuli, desto mindre inre stimuli behövs för att katten ska sätta igång sitt jaktbeteende.


Sedan påverkar förstås även inre stimuli hur mycket behov katten har av jaktbeteende. En yngre katt har oftast större behov av jakt och lek än en äldre. En aktiv katt har större behov än en lugnare katt. Jag tycker mig även ha märkt att det finns individuella skillnader mellan katter när det gäller hur stor lust de har av att få vara utomhus. En katt som är van vid att vara ute mår oftast inte bra av att bli innekatt. Men vissa katter som alltid varit innekatter verkar också ha ett stort behov av att komma ut och röra på sig och få utlopp för sitt jaktbehov, det kanske är en sorts ”nyckelretning” som är olika stark för olika individer. Jag upplever till exempel att en del av de katter som jag har fött upp verkar bli stressade av att vara innekatter, trots att de varit det hela livet. Så det där med innekatter är inte helt svart eller vitt.


Vad är det då som motiverar katten att jaga? Jo, det är inte i första hand hur hungrig katten är, vilket man skulle kunna tro, utan det är andra saker som gör katten motiverad att jaga eller leka. Det är vanligt att en katt leker med en mus i stället för att döda den, så det är alltså inte i första hand maten den handlar om. Det beror på att det är olika motivationssystem som styr jakten och ätandet. Å andra sidan så blir katthonor med ungar bättre på att jaga, så förmågan att jaga verkar öka beroende på hur hungrig katten är. Det måste vara oerhört tärande för en kattmamma som ska jaga föda både till sig själv och till sina kattungar. Med tanke på hur magra våra tamkatthonor bli när de ger di, så måste vilda kattmammor ha det tufft.


Jag tror att jaktbeteende/jaktlek är något som katten är programmerad att utföra dagligen, annars kommer djuret att bli stressat och kanske till och med utveckla en beteendestörning. Det är alltså väldigt viktigt att innekattsägaren tänker på att berika sitt hem med olika stimuli som kan aktivera kattens jaktbeteende. Det kan handla om en kattkompis, olika sorters leksaker etc. Jakt är för katten inte bara en sorts fysisk träning som får den att må bra, utan även en intellektuell träning, som tränar hjärnan. Här kan man också göra en koppling till djurskyddslagen, där det står att djuret ska ha möjlighet att ”bete sig naturligt”, och i denna definition anser jag att jakt-/lekbeteendet ingår.



Av Emelie - 20 februari 2011 17:57

        

Cornelia fick ha våtfodret för sig själv.


Jag älskar att ge kissarna våtfoder. De blir alltid så glada och kommer springande efter mig och piper exalterat. Men nu börjar jag bli lite mer tveksam till våtfodret, för Elton har börjat äta så lite. Förr glufsade han i sig massor och Cornelia fick lite som blev över, men nu tror jag att det faktum att Elton börjar bli riktigt fertil gör att han minskar i vikt och dessutom äter mindre och mer sällan. Jag fick ställa in det mesta av påsen i kylen, vilket aldrig har hänt förut. Annars har de ju fri tillgång till torrfodret Kitten Maine Coon. Fertila hanar blir ofta rätt magra. Tänk om jag också kunde vara sån!   

  

Av Emelie - 19 februari 2011 21:49

Jag vill ha massor av katter hemma!!! Två är alldeles för lite! Jag är en crazy cat lady!Titta så mysigt när vi hade C-kullen:

  

Av Emelie - 19 februari 2011 15:31

Tur att det finns annat att göra när ens honkatter inte ska ha kattungar på ett tag. Håller som bäst på att leta lämplig hane till den lilla honkatten från Miss Emmi's uppfödning som kanske ska få en kull i sommar! Det är ett riktigt detektivarbete, och vi har fått avfärda flera kandidater, men skam den som ger sig! Jag berättar mer när vi har hittat en lämplig kandidat! Det är så kul att ägarna vill ha min hjälp med förberedelserna, för det visar att de har förtroende för mig! Jag tycker det är sååå spännande!  

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards