Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg den 17 oktober 2014

Av Emelie - 17 oktober 2014 21:53

Jag råkade hitta en sån bra artikel om hur man kan göra livet mer spännande för råttor som hålls som husdjur när jag sökte hamstermat på Animails hemsida. Det är ett välkänt problem att våra husdjur (men även djurparksdjur) ofta blir uttråkade och inte får den mentala och fysiska stimulans som de behöver, eftersom de lever på begränsat utrymme och får maten serverade av oss människor. Detta kan i värsta fall leda till att djuret utvecklar beteendestörningar där de upprepar samma beteende hela tiden, så kallade stereotypier. När jag var liten och gick på Lycksele djurpark så såg jag en björn som gick fram och tillbaka hela tiden, och upprepade samma rörelser i det oändliga. På den tiden visste man inte så mycket som man gör idag om hur djur ska hållas i fångenskap för att må bra.


Om du vill förebygga att ditt husdjur blir uttråkat så är det en bra idé att låta djuret jobba för maten som det ska få, exempelvis genom att gömma godis på olika finurliga sätt så att djuret får anstränga sig för att komma åt det. Att göra djurets miljö mer stimulerande kallas med ett finare ord för berikning. Om du vill visa andra människor att du är påläst när det gäller husdjurs välbefinnande, så är berikning ett väldigt bra ord att lägga in någon gång ibland när du talar med djurintresserade människor.   När jag läste artikeln om råttor så insåg jag att det mesta som handlar om råttor i artikeln går att applicera på hamstrar också. Och använder man sin fantasi så går det att applicera på alla sorters djur som hålls i fångenskap.


Så nu utmanar jag er bloggläsare: läs artikeln och välj ett sätt att miljöberika ditt husdjurs miljö, till exempel genom att göra det till en utmaning för djuret att komma åt någon åtråvärd mumsbit. Det kan vara något som står i texten eller något som du kommer på själv. Genomför experimentet med ditt djur. Skriv sedan om hur det gick i en kommentar här på bloggen! Om jag får många kommentarer så kommer jag att skriva en uppföljning i ett senare inlägg.

Här är artikeln:

https://animail.se/fodersok-for-rattor.html

Av Emelie - 17 oktober 2014 09:20

       

Fluffenpuffen är en av de ungar i kullen som fortfarande går bra att tinga. Det finns även två silvergrå umb honor och en normalfärgad skp hona till salu.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14
15
16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards