Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under april 2015

Av Emelie - 6 april 2015 14:25

Jag har börjat en ny diet som ska vara bra mot candida. Från att ha varit största gottegrisen har jag nu sedan ett par veckor tillbaka förvandlats till värsta hälsofreaket. Visseligen var jag vegetarian innan, men jag åt inte den mest hälsosamma maten.

Fatta: Inte en endaste godisbit, kaka eller chokladägg har jag ätit under hela påsken! Inte heller frukt, pasta eller bröd. Igår åt vi till och med spenat-och fetaostpiroger gjorda av en deg på mandelmjöl, rismjöl, sesamfrön och psylliumhusk. Bara en sån sak!

Nuförtiden äter jag BARA ägg, grönsaker, grynblandning med bovete, sojaprodukter, smör, olja, bönor och linser, quinoa, får- och getost, kokos, avokado, vitlök, nötter och frön. Kanske kommer jag någon gång i framtiden att göra någon sorts godsaker med stevia i stället för socker ifall sötsuget sätter in, men jag har faktiskt klarat mig bra utan hittills.

Och genom dessa livsmedel får jag i mig precis allanäringsämnen jag behöver, dock får jag inte längre i mig en massa onödigt skräp eller "utfyllnad". För att klara av dieten har jag blivit tvungen att börja laga mat ofta, och det har jag sett som min största utmaning: att laga mat överhuvudtaget, och dessutom mat som bara innehåller tillåtna ingredienser.

Jag äter inte heller längre när jag inte är hungrig, eftersom jag inte längre äter sötsaker. Känns väldigt bra och framför allt känns det skönt att jag lyckats hålla dieten utan större problem hittills. Känns som att beslutet kommer inifrån, och då blir det inte så svårt. Jag tar kontrollen över en sida av mitt liv som jag tidigare inte orkat eller velat ta tag i.

Sen har jag tyvärr inte blivit av med alla mina candidasymptom ännu, men det kommer väl så småningom hoppas jag.

Av Emelie - 4 april 2015 08:25

Det gick fort för alla hamsterungar att bli tingade den här gången. Jag har bestämt mig för att jag ska behålla både Gulda och Gnistra, då Gnistra har en jättemysig personlighet, är fin i typen och dessutom är hon gulbaserad i färgen, och jag älskar gula hamstrar. Gnistra kan även flytta till fodervärd, om någon är intresserad.

Hamsterhanarna Alvin och Theodor har kommit hit ner med tåget från Skellefteå, och Theodor har redan flyttat till sin fodervärd, och jag har en intressent som är intresserad av Alvin. Båda killarna är supermysiga, och i framtiden kommer de att bli avelshanar. Jag äger nu tre blivande avelshanar, vilket betyder att jag inte behöver köpa in nya hamstrar på över ett år. Det betyder i sin tur att papovarisken kommer att bli väldigt låg för min hamsteruppfödning i framtiden. Yey!

Av Emelie - 3 april 2015 15:03

Gyllen, normalfärgad umborous hane:

     

Gulda, honey hona:

     

Guld, silver pearl hane:

     

Glitter:, silvergrå umborous hane:

     

Glimma, normalfärgad sköldpadd hona:

     

Glittra, normalfärgad sköldpadd hona:

     

Gnistra, silver pearl umborous hona:

     

Av Emelie - 3 april 2015 09:36

 

Av Emelie - 2 april 2015 08:02

Igår läste jag på Facebook om en katt som jag fött upp som dog i sjukdomen FIP. Hans matte hedrade dagen som han skulle ha fyllt år genom att göra i ordning ett bord med blommor, ljus och ett foto av katten.

Jag blev så rörd, dels för att jag är ledsen för hennes skull som förlorat sitt älskade husdjur, men jag blev också rörd när jag tänkte på hur älskad den här katten var medan han levde och hur tacksam jag är för att djuren jag säljer får komma till såna fina hem. Stor kram till T från mig.

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards