Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 9 mars 2011

Alla sibiruppfödares stora skräck

Av Emelie - 9 mars 2011 13:01

Hittade en intressant länk för uppfödare av sibiriska katter angående HCM här. Där står om de katter som man har hittat i stamtavlan för de flesta drabbade katter, och som man därför tror kan vara "upphovet" till sjukdomen. Kruxet är bara att de katter som nämns finns i så gott som alla sibiriska katters ursprung, i alla fall de som bor i Sverige. Det kan alltså vara så att vi sitter på en tickande bomb.  Tack och lov är det inte alla katter som ärver sjukdomen, även om det skulle vara en dominant gen.


Sjukdomen HCM, som är en allvarlig hjärtsjukdom, är inte alls rolig. Det finns så mycket osäkerhet, och man kan aldrig veta om katterna man avlar på är helt och hållet friska från sjukdomen. Forskarna har inte lyckats identifiera någon gen som orsakar sjukdomen hos sibiriska katter, och ultraljudstest ger bara besked om huruvida sjukdomen har utvecklats eller inte, ett negativt resultat kan ändå innebära att katten bär på sjukdomen. Hos människor finns det massor av olika gener som kan orsaka sjukdomen. Som uppfödare har jag alltid frågan i huvudet: vågar jag avla på den här katten nu? Ibland känns det som att spela rysk roulette. Å andra sidan: skulle ingen våga avla så skulle det inte finnas några sibiriska katter.


Om möjlighet finns så tänker jag fördjupa mig i ämnet HCM under Pawpeds G3-kursen.

 
 
Margita

Margita

9 mars 2011 14:18

Vad spännande Emelie! Det där med HCM är verkligen en oro....jag tycker att jag själv har drabbats onödigt mycket med två katter som har HCM nära ;)Det lömska är ju att det dyker upp när katterna först är några år....
Sidan du hittade var ju jättebra. Jag tror jag sett den förut, den är norsk väl? I vilket fall vore det kanske idé att testa sina katter för allergener. Jag är tveksam om mina katter hör till de allergivänliga tyvärr...

http://sengas.bloggplatsen.se

Emelie

9 mars 2011 14:49

Allergener är tydligen svårt att testa för, eftersom vissa katter inte har tillräckligt mycket saliv. JAg vet ingen i Sverige som gör det.

 
Ann-Katrin

Ann-Katrin

9 mars 2011 20:12

Ja, det är ett otyg! Hade vari så bra om de hittade genen så att man kunde testa.

http://www.laghamras.se

Emelie

9 mars 2011 20:23

Ja, som det är nu så blir det så svåra beslut att fatta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards