Miss Emmi's sibiriska katter

Alla inlägg under januari 2011

Av Emelie - 23 januari 2011 19:06

    

Denna ljuvliga kattfamilj bestående av en cremefärgad-vit mamma med fyra söner och en dotter behöver snarast nya tillfälliga eller permanenta hem. Vilka är de oändliga möjligheterna?  


Katterna finns i Helsingborg, kanske kan någon hjälpa till med transporten, om du bor en bit bort? Kan du ge någon eller några av dessa underbara katter ett nytt hem? Kontakta omgående Christina på Kattkommando Syd: stina@kks.nu


Jag är såååå svag för cremefärgade, röda och sköldpaddsfärgade kissar. Ibland önskar jag att jag inte hade några katter hemma och att jag inte var kattallergisk så att jag bara kunde kasta mig på telefonen och säga: "Jag kommer direkt och hämtar dem allihopa!"  


Om någon av dessa fina kissar, som förresten heter Tessa, Tammy, Tazz, Theo, Tudor och Tim, får ett nytt hem genom detta blogginlägg, så vill jag VÄÄÄLDIGT gärna veta det, så skriv en kommentar! Hur kan det bli bättre än så här?

Av Emelie - 23 januari 2011 17:29

...som är fortsättningen på Access Bars. Kursledare heter denna gång Eva Ardenmark. Jag har mått himla bra efter att jag gick kursen i Access Bars. Den här arbetsveckan har jag mått bättre än vanligt. Till och med när det har hänt jobbiga saker så har jag kommit tillbaka ovanligt snabbt till en känsla av välbefinnande.   Lilla Lo ska även denna gång följa med och det är faktiskt helt gratis för barn att gå kursen!

Av Emelie - 23 januari 2011 09:02

Elton väger idag, vid 7 månaders ålder, 4,3 kilo!

  


Av Emelie - 22 januari 2011 18:09

Citat Madde (Dust and Dawns uppfödning) från SäsKs forum:
"Det är lite olika, beroende på vilken hane du lånar och var i landet du bor.

En hane kostar att låna allt från 1600:- per kattunge och uppåt. Ibland även städpeng. Men räknar man med att själva parningen kostar lika mycket som en kattunge kostar att köpa in (minst). Sedan är det kostnad för 2 vaccinationer per kattunge samt chipning och besikning. Sedan har du registreringskostnaden i SVERAK (om det är det förbundet som du är medlem i). Sedan är det också bensinpengar som kommer till då du åker till hanen (kan bo långt bort).


Leker lite:


Vi säger att parningen kostar 8000:- det blev 5 kattungar i kullen och hanen bodde 20 mil enkelresa och du behövde bara åka 1 gång.


8000:- + 5*300:- (=1500:-)(vaccination)+5*600:- (=3000:-)(vaccination, chip samt besiktning (kan vara lågt räknat)+5*300:- (=1500:-) (om du är diplomerad uppfödare inom SVERAK 200:-/kattunge)+ 40 mil*25:- (1000:-). Detta genererar en kostnad på 15.000:-


Men innan man kommer så här långt så är det fler kostnader som ska räknas in. Stamnamn (1500:-) Försäkringar (875:-/år) Tester (HCM, FIV & FeLV, DNA (CS-gen + Blodgrupp) (ca 2500:-) Utställningar som kan behövas för avelsgodkännande 1 st (330:-). Sedan så har du även inköpet av din hona 8000:-. Vissa av dessa kostnader är en engångskostnad men te x försäkringen återkommer varje år och lika så HCM-testen. Så på summan lägger jag 875:- + 1200:- - då är vi uppe i en kostnad på ca 17.000:-(försäkring 1 år endast) Sedan gäller det att ingenting händer så att det blir ett kejsarsnitt eller att man måste vara hemma för att stödmata kattungarna av en eller annan anledning, detta kostar också.


Så om man tänker att 1:a kullen kostar 17.000:- + 1500:-+2500:-+330:-+8000:- (inköp av honkatt) = så är vi uppe i en nätt liten summa av 30.000:- I denna summa finns inte mat, sand, vaccination av honan sedan är det endast 1 uställning inräknad samt att försäkringen endast är 1 gång, försäkringen bör man ha minst i 3 år då det finns en dolda fel försäkring i avelsförsäkringen. Oftast är våra avelskatter utställda en hel del innan första kull. Så kostnaden på 30.000:- är i underkant. Är också osäker på vad kullvaccinationen och chipningen samt besiktningen kostar då jag itne har haft någon kull på ett par år. Men det är lite att tänka på iaf."


Min kommentar: Sedan vet man ju ingenting om hur allt går. Katthonan kanske inte är lämplig till avel av någon anledning. Parningen kanske inte tar. Kattungar kan födas missbildade eller sjuka. Kanske lyckas man inte sälja kattungarna. Så det finns många osäkerhetsmoment. De allra flesta kattuppfödare går inte plus ekonomiskt.


Av Emelie - 20 januari 2011 16:08

 


      


Nu får ni en ny chans att vara med i min bloggutmaning! Hittills har vi fått ihop 800 kronor, men målet är 5000. På bilderna: Mamma Nettan, Lill-Nisse, Grålle och Bingo. Fiiina kissar!


  


Toddy och Roddy.


  


Pricken.


  


Mammorna Cilla och Nettan med kattunge.


  


Cilla sover med sin kattunge.




Ni har väl hört uttrycket "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Vill ni som läser min blogg vara med och göra världen lite bättre?




I Sönnarlöv utanför Krisitanstad finns sex unga hankatter och två kattmammor som inte blivit kastrerade av ekonomiska skäl. Läs mer här! Scrolla ner till "Fem kattungar utanför Kristianstad söker akut stöd- eller permanenta hem". Om alla vi som läser och skriver på den här bloggen samlar in en liten summa var, så kommer det att räcka till kastrering av katterna. Det känns så onödigt att fler oönskade katter ska behöva födas bara för att det inte finns pengar till kastrering, eller hur?




Om vi säger att en kastrering av hankatt kostar 500 kronor och en honkatt 1000 kronor, så skulle hela kalaset kosta 5000 kronor. Om 100 bloggläsare betalar 50 kronor styck så är vi i hamn! Och har du inte råd med 50 kronor så kanske du kan betala 20? Och om någon betalar en lite högre summa så behöver vi inte vara lika många som är med. Jag har redan betalat in 600 kronor, hur mycket vill du lägga? Kom igen nu, skriv en kommentar till det här inlägget när du har betalat, så kan vi se hur mycket pengar vi har fått in! Vi gör det som en kul grej för att visa att tillsammans kan vi förbättra världen!   TACK PÅ FÖRHAND TILL ALLA SOM VILL VARA MED! Jag ser fram emot att se era kommentarer! Kram!


 


Det är jättelätt. Gör bara så här:


 



Sätt in din gåva på KKS pg 138 39 84-0.
Märk insättningen med "Sönnarslövskatterna".





















Av Emelie - 18 januari 2011 15:39

"Fallande katt-fenomenet


En katt som släpps upp-och-ner-vänd i vila kan snabbt vrida sig i luften för att säkert landa på tassarna. Eftersom katten inte har något rörelsemängdsmoment i början av fallet, och den enda yttre kraften på katten är tyngdkraften så gäller att rörelsemängdsmomentet är konstant 0 under hela fallet. Förenklat kan förloppet beskrivas som så att katten börjar med att dra in framtassarna intill kroppen och bakbenen spretar ut så mycket som möjligt, för att masströghetsmomentet ska bli högre för bakkroppen än framkroppen. detta tillåter katten att vrida framkroppen 180 grader när bakkroppen bara vrids omkring 5 grader i motsatt riktning. Katten gör sedan vice versa för att få bakkroppen på rätt köl och till slut finjusteras landningen med hjälp av svansen. Detta förlopp av rätvridning sker på omkring 0,15 sekunder.[9]"

Av Emelie - 17 januari 2011 08:15

Jenny vann tävlingen, för hon gissade rätt: Det var Figaro på bilderna. Han har blivit stor kisse. Grattis Jenny!

Av Emelie - 16 januari 2011 19:00

Jag, H och Lilla Lo har idag gått en underbar kurs i Access Bars. (En process som nyligen har kommit till Sverige från USA.) Jag är SÅ glad att vi gick hela familjen. Rekommenderas till alla som vill skapa utrymme för oändilga möjligheter i sitt liv! Hur kan det bli bättre än så här?     Ett stort tack till kursledare Karin Zachrisson!

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards