Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 7 januari 2011

Katt till salu!

Av Emelie - 7 januari 2011 17:35

När man känner att man längtar efter en katt (eller två eller tre) i sitt liv, så tycker jag att man i första hand ska köpa katt från ett katthem. Då bidrar man till att fler övergivna eller hemlösa katter får ett hem. Om du däremot köper katt från en privatperson så kanske den personen blir uppmuntrad över att det var så lätt att "bli av med" kattungarna att de väljer att skaffa ännu fler kattungar, så att ännu fler katter till slut blir hemlösa.....


Det brukar finnas både vuxna katter och kattungar att välja på, och alla möjliga olika färger. Ta kontakt med ditt närmaste katthem och åk sedan dit för att besöka dem! Ett tips kan vara att du låter katten välja dig i stället för tvärtom. Katthemmet kommer förstås att ställa frågor till dig för att försäkra sig om att du är en ansvarsfull kattägare. Det ska du bara se som något positivt! En lista på katthem finns här.

  

Bilden visar underbara blåa kissen Babsan från Kattkommando Syd. Kom ihåg att du alltid ska kastrera din katt vid 6 månaders ålder, så att inte fler katter behöver bli hemlösa!


Varför skriver jag detta, jag som själv föder upp katter? Jo, jag är själv allergisk mot katter, så därför föder jag upp en allergivänlig ras. Kattuppfödare bidrar på många sätt till att höja kattens status, bland annat eftersom vi är väldigt måna om de katter vi föder upp.


Nu hoppas jag att alla som googlar på "Katt till salu" ska hitta det här inlägget och köpa en katt från ett katthem!   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Ovido - Quiz & Flashcards