Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Matlistor!

Av Emelie - 26 april 2010 23:28

  

Idag har jag varit en riktig kattnörd. Av någon anledning så fick jag för mig att jag skulle skriva en "kattungemeny", där det står exakt vad mina kattungar ska äta från 4 veckors ålder fram till flytten vid 12 veckor.


Fördelen, resonerar jag, är att jag har koll på vad mina kattungar har provat att äta och inte, ifall någon av dem till exempel skulle bli dålig i magen. Dessutom kan jag på ett enkelt sätt räkna ut exakt vad det kostar att föda upp en kull, och så behöver inte heller kostnaderna skena iväg alltför mycket. En annan fördel är att familjen Wivänge, som är fodervärdar åt Amanda, har en lista att gå efter, och att jag vet precis vilken mat jag behöver köpa in när Amandas kull fyller fyra veckor. Jag har till och med gjort en inköpslista! Så här noggrann brukar jag verkligen inte vara när det gäller den mat jag själv äter!  


Principen som jag har tänkt ut ser ut så här: De första två veckorna ungefär gäller det att locka kattungarna att våga smaka mat överhuvudtaget. Det är inte alltid det lättaste! Det brukar vara mycket lättare att få dem att gå på sandlådan än att få dem att börja äta. I början av min uppfödarkarriär försökte jag stoppa in mat i ungarnas små munnar, men det har jag slutat med nu. Alla ungar lär sig äta efter hand. Därför erbjuder jag sån mat som är smaklig, lättsmält och lätt för en bebis att äta, men som ändå innehåller det som kattungen behöver. Många uppfödare ger sina kattungar majsvälling. Det gör inte jag. Orsaken är helt enkelt att majsmjöl inte är någon naturlig föda för ett kattdjur.


Det ska vara lite varierat också, så att katten är van vid lite olika smaker vid flytten. Å andra sidan tycker jag inte att man måste överdriva det hela och ge alla möjligt i matväg bara för att kattungarna ska lära sig. Det måste ju vara något som jag tror är bra ur näringssynpunkt för katten också! När jag var nybörjare så provade jag mig fram mycket, nu känner jag mer att jag vet vilken mat jag vill ge och varför.


När kattungen sedan blir lite större, så är målet att alla kattungarna i kullen ska kunna äta torrfoder. Det finns alltid någon som är lite ovillig i varje kull, och därför brukar jag vid ca 9 veckors ålder sluta tvärt med all annan mat än just torrfoder. Detta för att alla kattungarna verkligen ska lära sig att torrfoder är en bra huvudföda. Det underlättar dessutom mycket för kattungarnas framtida ägare att katten äter torrfoder!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards